Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Metoder för astrofotografering
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by kribba »

För er som ännu inte känner till ACP tänkte jag en kort presentation ( http://acp.dc3.com" onclick="window.open(this.href);return false; ).
Det är ett komplett program för att automatisera astrofotografering. Jag skulle kalla det för
”icke-linjär fotografering” . Vi är oftast vana vid att gå ut när mörkret kommer och starta kameran
och sedan fortsätter vi fotografera målet till tröttheten slår in. ACP är annorlunda och håller koll på
var objekten befinner sig på himmelen, var månen står i förhållande till objektet och väder rapporter.
Du har en prioriterings nivå från urgent till low. Nu är det galax säsong som vi vet. Det är ju ingen nyhet.
Som användare A kan du lägga in en beställning att ta x antal bilder luminans på t.ex. M101 flera månader
i förväg. ACP räknar sen ut när objektet står lämpligast till och startar en fotografering. Användare B vill
fotografera t.ex. M63 som står högre senare på natten. När dom optimala förutsättningarna att ta M101
är slut byter ACP automatiskt till M63, även om M101 inte är färdig fotograferat. Istället slutförs beställningen
natten efter (eller några dagar senare). När beställningen väl är slutförd så plingar det till i dropboxen hemma
hos användare A. Där ligger dina x antal bilder på M101 färdiga att börja bearbeta. ACP har även andra kul
funktioner så som att du kan koppla in dig till nyhetsservers. Skulle en Nova rapporteras in av NASA (eller andra)
lägger ACP ner pågående fotoprojekt och går över till Novan som urgent och tar en bild. Det beskrivna är ett
mindre scenario där inte mer omfattande betalningslösningar är involverade I bokning av teleskopet. Maxim
hanterar kontakt mellan ACP och kamera. En normal användare loggar in via hemdator (webb) eller via Ipad
eller mobiltelefon och lägger beställningarna till systemet ( blir ett yttre skal ). Så enbart administratörerna
har access till själva servern. Jag har ännu säkert bara skrapat på ytan av ACP och det finns nog mer kul.

Jag tycker Johan summerade bra ovan. Men vill trycka på att en eventuell projektgrupp bör lägga en
ambitionsnivå som steg ett. Desto högre man lägger ribban desto högre behöver vi hoppa för att ta oss över.
Astro fotografering (AP) har en lite annorlunda kravspecifikation jämfört med fotometrister och omvänt.
Du kan göra AP från att använda din system kamera med ett vanligt kit objektiv ända upp
till Hubble nivån. Bra eller dålig idé det får ni avgöra, men man kanske ska separera dessa inledningsvis.
Har sett några användare på E-eye som tar otroliga bilder med en relativt billig TS 130 APO. Bara att starta ut
enkelt med en APO och en minimal nivå Montering som t.ex. Software Bisque MyT. Funkar det bra så lär det dra
intresse och användare. Steg 2 blir då att sälja in en större RC eller CDK på piren bredvid och med avancerade
betallösningar m.m. Bara mina lösa tankar till en projektgrupp!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Anton_v89
Posts: 4
Joined: 2018-02-15 10:34:04
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by Anton_v89 »

Är även jag intresserad. Håller på med AP men har dåliga kunskaper inom photometri. Håller mig uppdaterad genom tråden här så får vi se hur det utvecklas.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Nån som är intresserad av att vara med och starta ett hosting team i Spanien?

Post by kribba »

Projektet lever och går framåt. Mer information kommer att ges inom dom närmsta månaderna. Men är du redan nu intresserad av att ta del
av detta fjärrstyrda Svenska teleskop på E-Eye i Extremadura, Spanien så PM:a mig.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply