PixInsight-problem

Metoder för astrofotografering
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: PixInsight-problem

Post by magnuslar »

Hej!

Kanon, samma sak här: när jag stackar/integrerar utan att ha registrerat dem försvinner bruset, och stjärnorna gör samma mönster som bruset. Kanon! Så har vi nån förklaring.

Så det man ska göra är att ha mer aggressiv dithering då?

En helt annan sak dyker upp när jag testar detta - nu avviker jag kanske från ämnet men tar upp det eftersom det dök upp nu. Det är små horisontella korta streck vid alla mina stjärnor. De är alltså i en helt annan riktning än de streck vi pratar om här. Nån som har nån ide om vad detta kan vara? Man kan behöva zooma in i bilden...

Magnus
integration.png
integration.png (270.57 KiB) Viewed 4542 times
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: PixInsight-problem

Post by dragneg »

Den andra anledningen som beskrevs i pkt5 https://www.cloudynights.com/topic/5979 ... e-problem/ var ju flex.

Om den tydligaste riktningen av stjärnhoppen beror på polinställning, så skulle väl den andra kanske kunna vara just flex? Även de stora, starka stjärnorna i din bild ser ut att göra vågräta hopp i din bild. Eller är det inte de strecken du menar?

Hur ser din stack av H-alpha ut oregistrerad? Där bör väl stjärnvandringen vara betydligt bättre, eftersom det färdiga resultatet av de bilderna var bättre än OIII? Är det tagna på "samma höjd" på himlen, med tanke på hur guidetub och sladdar hängde. Om det nu skulle vara flex...

/a
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: PixInsight-problem

Post by magnuslar »

Hej!

Japp, de starka stjärnorna gör hopp - jag hade för mig jag hade dither inställt på "random" men det kanske var bara i RA... här nedan min Ha-bild, hanterad på samma sätt Här är mönstret helt annorlunda, vilket väl då förklarar varför det inte var streck här.

De horisontella små streck jag menar är inte de starka stjärnorna, utan mycket mindre, Jag inser att det nog är heta pixlar.. men har ni andra nåt annat förslag? Man måste zooma in rejält för att se.

Magnus
integration_Ha.png
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: PixInsight-problem

Post by dragneg »

Svårt att se. Dina bilder är för små för att zooma i, så de blir inte större när man klicka på dom.

Men pixlar borde väl darksen tagit bort?

/a
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: PixInsight-problem

Post by magnuslar »

Hej!

Jag kan klicka på dem och sen zooma i webläsaren, eller högerklicka och välja "visa bild" och sen zooma i webläsaren.

Men här är de som inte inbäddade, om det hjälper.

Jo well. Darksen tar inte alla. Kanske har jag inte fått helt rätt på mina darks än, men det är ett annat ämne ju...

Magnus
Attachments
integration_Ha.png
integration.png
integration.png (270.57 KiB) Viewed 4521 times
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: PixInsight-problem

Post by dragneg »

Aaah, alla de små svarta strecken som går vågrätt i bilden? De är ju lika långa som avståndet stjärnorna rör sig, men de hoppar inte omkring... Döda pixlar borde väl också hoppat omkring i en bild med Dithering? Strecken är ju väldigt "vassa", dessutom väldigt många. Märklich...
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: PixInsight-problem

Post by magnuslar »

Hej!

Nej tvärtom - det här är en bild som är stackad utan registrering/alignment. Dvs pixlarna stackas på varandra, medan stjärnorna hoppar runt. Så jag tänker kalla och heta pixlar. Men lustigt att det är horistontala streck. Men jag är helt ny på CCD-er, det kanske är vanligt...

Magnus
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: PixInsight-problem

Post by dragneg »

Jaja, totalt feltänk av mig. Pixlarna står ju still i våra senaste stackar. Det där måste vara ett helt annat fenomen som jag alls begriper mig på. Hoppas någon annan känner igen det.

Skönt med ett problem utrett i alla fall...

/anders
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: PixInsight-problem

Post by hbar »

Hej Magnus

CCDer som din kaf8300 har bara en utläsningsförstärkare. Bilden klockas ner rad för rad till botten av sensorn och varje rad skiftas däremellan ut i sidled.

Det finns alltid en liten kopieringseffekt mellan pixlarna (kan ligga kvar lite laddning från föregående pixel). Det är inget som borde synas men om du har möjlighet att välja utläsningshastighet på chippet (en del kameror har detta dvs en slow mode för bästa bildkvalitet) så kan du prova. Det som möjligen talar för det är att första pixeln verkar kraftigast och sen avtar det i sidled vilket skulle vara fallet när det skiftas mot utläsningsförstärkaren.

Hade det varit en enstaka bild så skulle jag tro på brus/störningar i utgångssteget som matar ad-omvandlaren. Med tanke på hur det ser ut på bilden så borde det vara rätt random och medelvärdesbildats bort. Om dom svarta pixlarna har värdet noll i fits-filen så har du för liten bias. En nolla indikerar att det skulle kunna vara negativt värde som klippts och då försvinner möjligheten till brusreducering genom medelvärdesbildning.

Hej Anders

Jag har en dålig montering (meade gaffel) med en massa glapp. Enda sättet att få till det är med en SXV-AO. Brukar ha 1 sek korrigeringstid och är det bra seeing så ligger max rms fel på ca 0.4" och kanske 0.7" när det är lite sämre. Kommer korringen sen utanför plattan o måste flytta monteringen så händer det att den spårar ur om det är för mycket glapp (får ibland kasta lite bilder pga detta).

Som ni ser på mina bilder så har jag en del heta pixlar som jag inte brytt mig om. Darks tar inte allt när man verkligen behöver pressa ut det sista. När jag anv dslr brukade jag ibland kombinera darks med efterfölande bad pixel mapp (för de hetaste). Detta fixade en del till och jag skall testa om det inte kunde vara ett bra komplement även till 294an.

/Håkan
Post Reply