Slutartid

Metoder för astrofotografering
Post Reply
staffanvz
Posts: 4
Joined: 2019-10-01 23:37:43
spamtest: JA

Slutartid

Post by staffanvz »

Hej alla,

Just nu är det perfekta förhållanden att fotografera stjärnhimlen. Ordentligt mörkt på kvällar/nätter, ingen snö än samt månen går just nu ner samtidigt som solen. Så från nu och en vecka framåt håller jag tummarna för någon molnfri natt. Sen börjar månen komma upp igen, och stör.

Nå, har en fråga om 500/600 regeln som jag hört talas om, vad gäller fotografering av stjärnor. Gissar att dom flesta i det här forumet har koll på att stjärnorna rör sig (jaja, jorden roterar och får det att se ut som att stjärnorna rör sig, ok, det gör dom i och för sig också, eftersom dom roterar runt i vintergatan, vilken i och för sig också rör sig i hög hastighet bort från där universum en gång skapades). Hmm, tillbaks till 600-regeln. Det här innebär att man inte kan ha för lång slutartid om man vill att stjärnorna ska förbli prickar, istället för streck på bilden man tar.

Har förstått att man med 600-regeln kan räkna ut vilken slutartid man kan använda (för fullformat24x36mm).
Formeln 600/brännvidd= antal sekunder. Så tex med ett 24mm blir det 25s slutartid man kan använda.

Men om jag räknar på det, får jag ett annat resultat.
Om vi tar 24mm som exempel.

24mm har bildvinkeln över filmplanets bredd på 36mm på 73,8 grader. Jorden roterar naturligtvis 360 grader på ett dygn.
Ett dygn innehåller 86400 sekunder (24t x 60m x 60s). På 73,8 grader så rör sig då en stjärna från ena sidan av filmplanet till andra på 17712 sekunder (86400 / (360/73,8)).
Min kamera har en upplösning på filmplanets vertikala del om 6720 pixlar.
Om jag då vill att en stjärna ska vara en punkt, får den inte röra sig mer än 1 pixel.
Så, 17712 sekunder fördelat på 6720 pixlar blir 2,6sek (17712/6720).

Ganska stort gap mellan 25sek enligt 600-regeln och 2,6 sek enligt min beräkning.

Tänker jag rätt?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Slutartid

Post by kribba »

Tips kan vara att köpa en billig Star tracker, då
får du möjlighet till lite längre exponeringar. Finns
både elektriska och mekaniska varianter till relativt
för astro låg peng.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Slutartid

Post by Wallevarg »

Eller en Pentax med Astro tracer :)
Själv tycker jag den perfekta slutar tiden varierar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Slutartid

Post by Tannerswe »

600 regeln är kass och inget att följa med dagens kameror. Ditt antagande att stjärnor är 1px stora stämmer lite dåligt då majoriteten är betydligt större.

Med ett 24mm kan du köra 10 eller 13s med gott samvete. 10s om du ligger upp mot 40mpx eller mer.

Det är flera faktorer som spelar in som bländare, del av himlen man fotat mm. Vill du räkna på det är det NPF regeln du ska söka på. Den är dock oftast lite väl strikt i mitt tycke.

Annars gör det lätt, gå ut och skjut av en serie och se vart din smärtgräns går för runda stjärnor.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply