astrofoto till nästa nivå

Metoder för astrofotografering
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

astrofoto till nästa nivå

Post by blomma »

Gokväll, har fota med DSLR några år nu och vill gå vidare om jag törs med ccd eller cmos kamera, har lite lagom kunskap i PS efter många Youtube klipp med diverse filmer, har varit jättebra och inspirerande.
Nu till saken, vilken kamera rekommenderas, måste man gå vidare i pixinsight, fattar inte det här med Ha O3 mm.
Ser att fler kommer in med fantastiska bilder i Ha O3 och vad det heter, vill lära mig det också.
Är det ett stort kliv för mig så jag kanske skall hålla mig till vanligt fotande, har bara detta som hobby, många av er har ju otroliga kunskaper i detta ämne.
Finns det bra och lärorika filmer om detta på Youtube får ni gärna ge mig förslag.
Peter
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: astrofoto till nästa nivå

Post by micke187 »

Härligt att du vill ta de steget!
Om du ska ta de steget till en dedikerad astrokamera så skaffa en monokrom framför färg.
Enda negativa med monokrom ja kan se är väl att de tar lite mer tid att få ihop bilder pga av att man får byta filter men skillnaden från en färg och monokrom är väldigt stor.
ASI1600 som jag har är ju ganska så populär och priset är inte så värst farligt för en dedikerad kamera om man nu kan säga så :green:
Men de kommer ju bli dyrt hur man än vrider och vänder på de med diverse filter och filterhjul som man behöver. så räkna med minst 25papp om man ska ha en full uppsättning filter. (lrgb s2 ha o3)
HA 03 är filtren som beskrivs är smalbandsfilter.
HA-väte
03- syre
s2-sulfur
Dessa används för att få fram bicolor (2filter) eller hubblepalette (3filter) som de kallas.
Dessa filter används främst till att fånga nebulosor med.

Själv kör ja fortfarande med Photoshop så Pixinsight kan du vänta med ett tag.
Finns endel plugins till PS som är väldigt användbara för astrobilder.
Kostar dock litegrann men kan säga att de pengarna är de lätt värt de.

Kan säga att de var de bästa ja gjort att gå över till en dedikerad astrokamera.
Så tar du klivet finns de alltid hjälp här att få om du fastnar på vägen :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: astrofoto till nästa nivå

Post by kribba »

Det största hindret för min utveckling har varit det dåliga Svenska vädret ( och ljusföroreningar i förorten ). Betvivlar att vi får så mycket mer än
5-10 klara nätter om året i Sverige där månen inte stör för mycket. Mono kamera och i synnerhet med L ( luminansfilter ) hjälper till här då det samlar in ljus
minst dubbelt så effektivt som en vanlig färgkamera. Det kan korta din exponeringstid med 2-3 gånger vilket är ovärdeligt med dom få timmar vi får.

Men ett annat sätt att få ut mer per exponerad timme är att byta teleskop, tycker du bör överväga det. En RASA 8 tum kostar som en mono kamera,
och den samlar säkert in 8-10 gånger så mycket ljus per tidsenhet jämfört med en vanlig foto refraktor. Nu flyttar jag mitt mesta foto till Spanien, men hade
jag fortsatt i Sverige så hade jag nog köpt en sån här;

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -Tube.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Astrobackyard testar;

https://www.youtube.com/watch?v=nOYpamHsJ3A" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: astrofoto till nästa nivå

Post by blomma »

ok, tack för snabba svar, menar du Kribba att man fortsätter med dslr på en RASA 8.
Har kikat på den på klipp tidigare och verkar ju magisk.
Får kolla mer.
Tack så länge
Peter
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: astrofoto till nästa nivå

Post by Datarolf »

Hej och grattis till ett spännande intresse, för astrofoto kan man alltid ta till en ny nivå hur långt man än har kommit. Här är lite återkoppling på dina frågor:

Jag skulle vilja påstå att det finns två väsentliga skäl till att gå vidare från en DSLR till en renodlad astrofotokamera: 1) Möjligheten att använda filter för att skära ut just den del av det inkommande ljuset du är intresserad av och 2) Ökad känslighet och större möjlighet att fånga verkligt ljussvaga objekt. Filtren har betydelse både för att kunna fotografera nebulosor och för att kunna fotografera från platser med mycket ljusföroreningar. Känsligheten gör att du på kortare tid får ihop en mer exponerad bild. Med en astrokamera får du också bättre möjligheter till exakt fokusering och kan att arbeta med delbilder på ett sätt som är omöjligt med en DSLR.

Båda faktorerna ovan gör att det är en monokrom (svart-vit) kamera som är det bästa valet för att komma åt att göra saker som du inte redan kan göra med din DSLR. Samtidigt finns det ett antal svårigheter med denna väg, som du måste vara medveten om:
* Det blir dyrt. En kamera med CMOS-teknik är billigare än en med CCD-teknik, men fortfarande dyr och du behöver dessutom ett antal tillbehör.
* Om du vill ta färgbilder med din monokroma kamera behöver du ett filterhjul med minst tre filter - rött, grönt och blått (rgb) mellan kamera och teleskop. Du måste nu ta en serie bilder med vardera filtret och sedan kombinera ihop dem med något program för att få fram en färgbild. Det innebär att det teoretiskt tar (minst) tre gånger så lång tid att ta en färgbild som med din DSLR.
* Eftersom kamerasensorerna för astrofoto är dyra är de ofta väsentligt mindre än den du har i din DSLR. Om du sätter en sådan kamera på det teleskop du använt för din DSLR kommer du då att få ett mycket mindre bildfält än du haft tidigare, typiskt 1/4 till 1/8 av det du fångade med din DSLR. Det känns som att teleskopet fått en mycket längre brännvidd, vilket i sin tur gör att kraven på guidning och följning blir flera gånger större än med en DSLR. I mitt eget fall innebar det att jag fick byta hela monteringen för att kunna fotografera med min CCD-kamera.

Förutom rgb-filtren ovan kan du ha nytta av ett luminansfilter (lum) som maximerar ljusinflödet till kameran men blockerar bl a värmestrålning. Det används dels när du söker fram ett objekt på himlen och dels som ytterligare en kanal till bilden (som då blir lrgb) för ökad kontrast. För att verkligen komma åt nebulosorna behöver du särskilda smalbandsfilter som bara släpper fram ljuset på ett smalt våglängdsområde. Det mest användbara är H-alfa (Ha) för vissa röda nyanser och eventuellt OIII och SII för ett par andra våglängdsområden. Filterhjulet bör alltså helst ha plats för minst 7 olika filter.

Om du vill slippa att försöka styra filterhjul, exponering och kanske en del annat också "manuellt" med olika program från en PC så har du stor nytta av något generellt styrprogram. Själv använder jag Sequence Generator Pro (SGP) som visserligen tar ett tag att förstå, men sedan kan sköta det mesta åt mig.

Jag kan inte ge något generellt råd om CCD- eller CMOS-kameror är att föredra. Själv använder jag CCD, men uppfattar att rörelseriktningen är mot CMOS bland de som köper nytt.

Jag har mycket erfarenhet av Photoshop men har ändå valt att göra nästan all min bildbehandling i Pixinsight med bara lite retuschering i Photoshop. Det bör gå att klara bildbehandlingen från en monokrom kamera helt i Photoshop och det finns även andra programalternativ, så Pixinsight är inget krav, men för mig har det förenklat arbetsflödet mycket.

Slutligen är det bara att instämma i att det största hindret för bra astrofoto i Sverige är vädret - och det är svårt att göra något åt om man inte vill lämna landet. Näst största problemet tycker jag är ljusföroreningarna, och där kan en monokrom astrokamera med bra filter göra underverk. Se t ex bifogade bild på IC63 som är tagen under ca 1h mitt i Huddinge utanför Stockholm med bl a Ha-filter.

Image
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: astrofoto till nästa nivå

Post by kribba »

"menar du Kribba att man fortsätter med dslr på en RASA 8"
Nej en DSLR tar för stor plats och skymmer då den sitter framför teleskopet. Men en mindre mirrorless typ Sony A6300 funkar eller en
mindre dedikerad astrokamera färg ( asi 294, asi 183 ) eller mono ( asi 1600, asi 183 ). Här är en lätt stretchad sub enbart 60 sek exponering
( asi1600mc färg ) med RASA ( dock från bortle 2-3 område ). Men visar vad som händer när man får in stora mängder fotoner på kort tid :D
Attachments
Calibrated_Color_T68.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: astrofoto till nästa nivå

Post by pava0555 »

Jag hade nog rekommenderat ZWO ASI 1600-Pro för mono och ZWO ASI 294 MC-Pro Cool för färg (båda CMOS). :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Post Reply