Ny Pixinsight-bok

Metoder för astrofotografering
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Ny Pixinsight-bok

Post by magnuslar »

Hej!
Det är en ny Pixinsight-bok på väg ut, som kanske kan vara av intresse för er som försöker tampas med detta program: Mastering Pixinsight

http://www.deepskycolors.com/mastering-pixinsight.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Boken finns just nu bara i elektroniskt format men den kommer i papper under sommaren.

Detta är alltså inte en bok av Warren A Keller som skrivit Inside Pixinsight, utan en helt annan guru, Rogelio Bernal Andreo, som inte alltid är enig med Keller.

Magnus
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Ny Pixinsight-bok

Post by wimvb »

Köpte den tryckte versionen och då ingick den digitala. Dessutom ska det komma extra material så småningom. Boken går lite mer på djupet än Kellers. Den har fler sidor om man räknar in referensdelen. Tyvärr så kostar den tryckta boken en del i försändelsekostnader och tullavgifter. En medlem på stargazerslounge har därför frågat Firstlightoptics om de kan ta hem den. Då blir boken något billigare, även för oss.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Ny Pixinsight-bok

Post by kribba »

Rogelio Bernal Andreo, han har tagit sjukt bra bilder! Lockande att köpa boken :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Ny Pixinsight-bok

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har köpt den men förstås inte hunnit läsa så mkt (det är en del sidor, två delar av boken), men den verkar intressant!

En annan figur som ger ut PI-saker, dock vad jag ser inga böcker, är ju Adam Block:

https://adamblockstudios.com/categories/PixInsight" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån som vet hur kvaliteten på det där är?

Sen verkar det ju vara så att man kan grotta ner sig i PI och aldrig mer komma ut och ens ta några nya bilder... än mindre göra nåt annat i livet.

Magnus
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Ny Pixinsight-bok

Post by wimvb »

Adam Block har en PI site som man kan abonnera på. Tyvärr inte billigt, 200 USD per år. Å andra sidan är han en mycket bra pedagog. Han lär ut grunderna bakom Pixinsights metoder. Det finns en del material/trailers/teasers på youtube. Jag funderar på att ta abonnemang, men priset är lite väl högt.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Ny Pixinsight-bok

Post by hahied »

Jag har testat Adam Blocks videomaterial sedan flera år tillbaka för såväl CCDStack2, PS samt PixInsight. De är enligt mitt tycke alla lätta att följa och pedagogiska.
De har vad jag vet ingen abonnemangsavgift förutom en del till PI som heter Horizons. Grundläggande PI heter Fundamentals och kostar 180 USD i engångsavgift.
En bra bok har ju dock fördelen av att vara mer lättillgänglig som referens när man snabbt vill kolla/repetera visst moment i bildredigeringen.

/Hans
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Ny Pixinsight-bok

Post by magnuslar »

Hej!

Ja ser man på dina bilder Hans, så är ju det en investering man direkt ska ge sig på.... om det blir så bra då :)

Magnus
Post Reply