Planera eller inte planera sitt fotande?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
hwahlberg
Posts: 21
Joined: 2021-03-10 12:31:26
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Planera eller inte planera sitt fotande?

Post by hwahlberg »

Lite nyfiken på hur/om ni planerar ert astrofotande.

Har hållit på i ca 2 år nu, men denna vinter har varit bedrövlig här i Skellefteå, mest mulet, så då det äntligen blev en klar kväll blev det att packa bilen full och sticka ut med huvudet fullt av idéer. Resultatet blev (för!) många objekt med för lite exponering bara därför att jag ville hinna med så mycket. Man visste ju aldrig när nästa tillfälle skulle komma!

Så till hösten tänker jag (försöka) köra en annan strategi, planera ett objekt per månad (ungefär) och ge det objektet den tid och kärlek det behöver. Bättre färre objekt med mycket data än många med färre data? (less is more?!)

Hur tänker ni andra, planerar ni i förväg, tänker ni projekt, går ni tillbaka flera år och upptäcker att "ah, här behövs mera H-alfa" och planerar in det? Eller kör ni spontant efter humör och dagsform? Nån kanske tom använder Astroplanner eller liknande?

++Håkan++
SW HEQ5-Pro; SW Evostar 80ED; SW Evoguide 50ED; ASI294 MC Pro, ASI 120MC-S;
Raspberry PI 4 med Kstars/Indilib; Pixinsight; GIMP; Capture One
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Planera eller inte planera sitt fotande?

Post by MartinS »

Det beror ju lite på vad man är ute efter, men vill man ha bilder av god kvalitet är planering en ganska viktigt del enligt mig. Jag har ju ett observatorie numera och har därför ändrat lite på hur jag spenderar min tid jämfört mot när jag riggade upp allt vid varje session.

Något som kan vara bra att tänkta på när du planerar är att försöka fota objekten när de står som högst på himlen. Om man tex jobbar på dagarna kanske man inte kan sitta uppe hela nätterna och fota och då kanske man ska vänta någon månad eller två med ett objekt till det står bra på himlen vid rätt tid.

Det är onekligen så att total tid är en av de viktigaste parametrarna för bra bilder. En annan bra sak med att ha planerat i förväg är att du kommer få mer tid till att fånga data. Kör du plate solving och har allt förberet så går det åt mindre tid att komma igång. Du slipper också att fundera så mycket på vad du ska fota och kan istället fokusera på att få all teknik att funka vilket kan vara en utmaning i sig. :)

Själv gör jag lite som du beskriver, planerar in ett antal objekt och fortsätter att fota dem tills jag är nöjd. Brukar börja med att titta på https://telescopius.com/" onclick="window.open(this.href);return false; för att se vad som ligger bra på himlen ca 2 månader fram. Sedan förberedar jag framing och sekvenser i SGP. När vädret vill är det sedan bara att trycka på play och på så sätt är ingen tid spilld. Ibland kan det ju bli så att det är mycket månljus och då kan de vara bra att ha projekt som tillåter det i kön också (typ Ha eller riktigt ljusstarka objekt).

Går sällan tillbaka till något gammalt eftersom jag hitills har förbättrat mina färdigheter så pass mycket att det inte känns värt att börja jobba med gammal data igen. :)
hwahlberg
Posts: 21
Joined: 2021-03-10 12:31:26
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Planera eller inte planera sitt fotande?

Post by hwahlberg »

Tack för tipset om Telescopius, MartinS, verkar vara användbart :good: !
SW HEQ5-Pro; SW Evostar 80ED; SW Evoguide 50ED; ASI294 MC Pro, ASI 120MC-S;
Raspberry PI 4 med Kstars/Indilib; Pixinsight; GIMP; Capture One
User avatar
Rommen
Posts: 571
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Planera eller inte planera sitt fotande?

Post by Rommen »

Jag brukar försöka att enbart köra ett objekt per tillfälle. Såvida den inte den inte efter att par timmar går bakom ett träd eller nåt annat. Då kanske man hinner rikta om kameran och ta nåt annat för att inte slösa bort tiden.

/stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Post Reply