Flats-problem med ASI294

Metoder för astrofotografering
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Flats-problem med ASI294

Post by magnuslar »

Hej!

Jag får inte mina flats att funka så bra så här kommer en fråga om dem. Jag har en C11, och det är ju rejäl vinjettering i den. Kameran är en ASI294 MC Pro (kyld OSC). Jag tar flats med en EL-panel som jag lägger på teleskopöppningen riktad mot zenit och kör normalt så det blir ca 40 % exponerat (25-30 000 ADU när det är skalat till 16 bitar). Jag tar bilderna med EKos, sparar ner i Fits, och kalibrerar i Pixinsight. Jag kalibrerar flats med Flat Darks, tagna med exakt samma tid som flatsen. Jag kalibrerar Lights med Flats och Darks, ingen optimering eller kalibrering av mina darks. Darks med samma exp-tid som Lightsen.

Det som händer är att jag får en kvarvarande vinjettering, men inte jämt på färgerna utan mest i blått. Se nedan. Om jag splittar en bild i R, G och B-kanaler och kör en Flat Contour på den, så är det tydligt att det är mer vinjettering i blått än i R och G.

NGC2903_Light_180_secs_2021_04_01T22_05_50_004_c2_RGB_VNG.jpg
(Ja, det syns inte lika tydligt här som i Pixinsight, det är rätt kraftig vinjettering kvar - kolla på filerna i Dropbox)

Så min fråga: hur kan det bli så här - hur kan det bli olika vinjettering i de olika färgerna...? Vad ska jag göra annorlunda? Jag har testat med olika exponeringstider på mna flats, men kan inte se nån skillnad på detta.

Här är en dropbox-mapp med dark, flats, och en light som är rå, kalibrerard (_c) och debayerad (_d).

https://www.dropbox.com/sh/l9h4b34q3dlk ... XRnKa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag vet att dte kan bli bättre med Background extraction, men grejen är att det inte helt tar bort det här, hur jag än gör. Får ni andra med denna kamera liknande vinjetteringar....?

Alla idéer mottages tacksamt.

Magnus
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Flats-problem med ASI294

Post by kribba »

Har du provat och köra skyflats och jämföra med?
Har provat diverse sätt o plåta av skärmar, men har helt gått över till Skyflats sista åren.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats-problem med ASI294

Post by magnuslar »

Hej!

Nope, det har jag inte testat. Tar du på blå himmel då? I så fall, blir det inte ännu mer mystiska färger....?

Jag körde med skyflats med mina Canon-kameror tidigare, och hade alltid problem med färgbalans i flatsen.

Men kanske ide att testa! Alltså, allt är bra att testa just nu :)

Magnus
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Flats-problem med ASI294

Post by kribba »

Bäst är att köra hel mulet , men har även kört under klar himmel ( blir ju större problem då med OSC, men tyckte det funkade drägligt med min gamla ASI1600MC ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hwahlberg
Posts: 21
Joined: 2021-03-10 12:31:26
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Flats-problem med ASI294

Post by hwahlberg »

Vad ditt problem är vet jag nog inte, men så här gör jag med min ASI 294 MC Pro:
Jag använder denna led-panel https://www.astroshop.eu/flatfield-mask ... 2v/p,46378 köpt hos Astroshop.eu, parkerar teleskopet och lägger panelen ovanpå.

Sen tar jag, beroende på filter, följande flats, ca 30st per session/filter:
UVIR: ADU 30K ger 0.099s exp
L-Pro: ADU 30K ger 0.165s exp
UHC: ADU 30K ger 0.280s exp
CLS: ADU 30K ger 0.295s exp

Jag tar inga dark flats.
Korta exponeringar men ger bra/användbara flats, histogrammet ligger kring 50/60%
SW HEQ5-Pro; SW Evostar 80ED; SW Evoguide 50ED; ASI294 MC Pro, ASI 120MC-S;
Raspberry PI 4 med Kstars/Indilib; Pixinsight; GIMP; Capture One
hwahlberg
Posts: 21
Joined: 2021-03-10 12:31:26
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Flats-problem med ASI294

Post by hwahlberg »

Tittade lite på histogrammet på dina flats. Är det verkligen ett flats-problem? Histogrammet klipps mer eller mindre uppåt. Kan det vara nåt i optikgången (optical train)? Nån adapter eller annat? Bara min gissning?
SW HEQ5-Pro; SW Evostar 80ED; SW Evoguide 50ED; ASI294 MC Pro, ASI 120MC-S;
Raspberry PI 4 med Kstars/Indilib; Pixinsight; GIMP; Capture One
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats-problem med ASI294

Post by magnuslar »

Hej!

Hur menar du, klipps uppåt?

Jag har ingen aning om vad det är :) Jag noterar samma sak med min monon-kamera, att med blått filter är vinjetteringen annorlunda än med grönt (fotometriska filter). Det är ju inga problem där (mono-flatsen tar lätt ut det) - men vad kan göra att vinjetteringen är olika i olika färger? Ja olika filter kan förstås vinjettera olika, men med ASI-kameran är det ju inget sånt. Det sitter en 0,63x-reducerare i också, men hur skulle den kunna påverka?

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats-problem med ASI294

Post by magnuslar »

Hej!

Nu har jag dragit nytta av molnen och experimenterat en lång stund med skyflats, och det GÖR skillnad!

Mina skyflats tar bort vinjetteringen mycket bättre än de jag tar med EL-panelen. VIlket ju är synd - för skyflats är inte alls så kontrollerbara. Jag har t ex svårt att inte få en gradient - solen som lite grand kan lysa upp molnen på en sida himlen osv och det verkar snabbt påverka.

Så tydligen är min C11 känslig för en sån här EL-panel och jag får en felaktig bild av den optiska vägen, så att säga. Panelen har fungerat utmärkt med min 100 mm refraktor och tidigare med min C8, men kanske är det den längre brännvidden eller så är det den större aperturen som gör det mer känsligt med C11-an. Är det nån annan som också har en C11 som lyckas bra med en EL-panel?

Magnus
Post Reply