Passningsproblem när jag stackar

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Moccamaster
Posts: 2
Joined: 2021-04-04 22:38:43
spamtest: JA

Passningsproblem när jag stackar

Post by Moccamaster »

Hej alla visa astrofotografer. Jag har tagit min första serie exponeringar över vintergatan kring svanens stjärnbild och ska nu ge mig på att testa stacka dessa. Mjukvaran "deep sky stacker" kämpar med att få en bra bild(jag tänkte att det berodde på förgrundsföremålen i form av träd eftersom att dessa självfallet inte kan passa ihop om himlen skall göra det) så jag gav mig på att göra det manuellt i PS, väl där upptäcker jag att när jag ska försöka placera bilderna över varandra så går det inte att helt få det att stämma, även om det passar på en del av himlen så passar det inte på en annan, och ändrar jag så att det passar där så gör det det inte på en tredje plats, värre blir det bara ju fler exponeringar jag försöker passa in på varandra. Då slår det mig att det kanske var det som mjukvaran inte heller lyckades med? Efter en rejäl Googlerunda är jag inte det minsta klokare och kan inte göra annat än att dra slutsatsen att jag gjort något knasigt under själva foto-sessionen.. Jag ber nu ödmjukast om hjälp att lösa mitt problem. Vad orsakar denna förskjutning av stjärnor i mina exponeringar?

Bilderna togs med:

Sony a7
Sony FE 28-70mm f3.5-5.6 oss( 28mm)
Tripod stativ(ingen tracker)
20x 15s på ISO 1600, f3.5
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Passningsproblem när jag stackar

Post by kribba »

Prova Sequator om du kör wide field med förgrund. Astrobackyard på youtube har tutorial.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Moccamaster
Posts: 2
Joined: 2021-04-04 22:38:43
spamtest: JA

Re: Passningsproblem när jag stackar

Post by Moccamaster »

kribba wrote:Prova Sequator om du kör wide field med förgrund. Astrobackyard på youtube har tutorial.
Tack så mycket! Det fungerade fint! :good: Undrar varför det inte gick att passa in det manuellt, gör mjukvaran någon typ av averaging eller normalisering mellan exponeringarna?
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Passningsproblem när jag stackar

Post by Miska »

Moccamaster wrote:Tack så mycket! Det fungerade fint! :good: Undrar varför det inte gick att passa in det manuellt, gör mjukvaran någon typ av averaging eller normalisering mellan exponeringarna?
Programmet gör så att den maskerar förgrunden och alignar stjärnhimlen med varandra så att man får ut mer detaljer. När den väl är klar med himlen så avmaskerar den förgrunden så att den blir synlig, och då förgrunden (marken) är densamma så blir det inte mycket detaljrikedom i den.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Post Reply