Ny stjärna eller död pixel?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Ny stjärna eller död pixel?

Post by skafar65 »

Hej

Det här med att blinka bilder är lite nygammalt för mig. Har gjort några sporadiska försök i Astroart innan men aldrig riktigt fått kläm på det hela. I Maxim DL och med hjälp av Bengt (Astropixlar) så fungerar det nu som det ska. Blinkade min senaste bild på M13 med Alan Chens bild som var snarlik min egen och satt och studerade resultatet.

För er som inte vet vad blinkning betyder så ska jag göra en snabb förklaring. Man tar helt enkelt två bilder av samma objekt (med fördel tagna under olika tillfällen) och jämför dom genom blinkningsmetoden. Denna är extremt bra i Maxim DL får jag säga. Man ”alignar” bilderna dvs. förklarar för programmet var olika koordinater stämmer överens på dom två bilderna. Koordinaterna är för det mesta stjärnor. Man klickar på samma stjärnor på dom två bilderna och vips så räknar programmet om och krymper vrider den ena bilden så att den stämmer överens i skala med den andra. När detta är gjort så kör man Animate funktionen. Nu börjar bilderna visas växelvis och så är det bara att börja leta.

Här får man även information om hur mycket man fått med av objektet jämfört med andra fotografier. På exemplet med min och Roberts bild ser man även skillnaden på bildbehandlig och skärpa. Men det är inte det som är grejen. Här letar vi efter punkter som syns på en bild och inte på någon annan!

Om man skulle råka hitta en sådan punkt så blir man glad. Detta kan (i bästa fall om man har tur) betyda att man gjort en upptäckt. Troligtvis en variabel eller ännu bättre, en Supernova!

Jag hittade något i dag på min bild. Glad i hågen jämförde jag den med andra bilder på nätet också. Spänningen steg och jag trodde ett tag att jag verkligen hade funnit något. Som ni se om ni klickar på länken så är det kanske inte konstigt. Men efter diskussion med Bengt och genomgånga av råbilder så föll allt som en pannkaka! En död pixel spelade ett spratt med mig (tror jag). För att riktigt bekräfta detta så måste jag ta nya bilder på M13. Skulle den finnas kvar då, då är det på alvar!

Kika på länken och bedöm själva. Visst tror man att det är en stjärna?

http://www.skafar.com/Temp/blink.html

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Ser inte ut som en död pixel utan som en riktig stjärna.

Min gissning nu är at det är en variabel stjärna. Värt att undersöka mer. Får fotografera den nästa gång det blir klart.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag håller helt med dig Robert. Detta är intressant! Jag är själv inne på att det är en variabel. Värt att undersöka!

Har du koordinaterna för stjärnan Micke?

/Jonas
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

En reflex kan vara väldigt lik en stjärna!
Roger
Post Reply