Kombinera filter bilder

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Kombinera filter bilder

Post by skafar65 »

Hej

Nu känner jag mig som en nybörjare, och det är jag också när det gäller filterbilder... så då känns det ju rätt :D Jo jag undrar, eftersom jag nu ska försöka mig på detta med H-Alpha och OIII. Hur ligger det till egentligen då man ska lägga till H-Alpha data till en bild, låt oss säga M81. Man kan ju ha tagit den innan LRGB och vill nu få med H-Alpha regionerna så att säga. Hur gör man då. Jag förstår tex. att man kan byta ut L kanalen vid fotografering av tex. Rosettnebulosan mot H-Alpa. Men om man vill ha både L och H-Alpha? Eller det vill man inte? På Galaxer borde man väl vilja det?

OIII vad bytar man ut där? Den gröna kanalen? Eller lägger man den på något separat?

Något för "filterkillarna" att svara på :D

Mvh //Micke (snart kanske också en filterkille :) )
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Kombinera filter bilder

Post by Bengt »

Hur man bär sig åt med ha alfa taget med en färg ccd har jag ingen aning. Men det kanske inte är så svårt antar det är något du redan räknat ut ?

Om vi istället pratar om smalbandsbilder är det väldigt beroende på vilket objekt vad som blir estetiskt vackrast.


Hur du sen lägger de olika kanalerna i en smalbandsbild beror helt på vilken palett metod du väljer eller om du väljer en tricolor eller bi color version. . Här är en rätt bra instruktion hur du gör en bicolor bild.

http://www.starrywonders.com/bicolortechnique.html

Vill du ha rätt färger i stjärnorna och använda alla kanaler i din bild går det också men det känns enklare guida dig via telefon än ta det här.


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Kombinera filter bilder

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja att ta bilden är inga svårigheter. Antingen kan man välja att ta en LRGB bild och sen bara använda den röda kanalen. Men att föredra är nog att köra 2x2 Binning då bilden blir mono och ungefär lika stor som våra H9 kameror dvs. 1,5 Meg. Då får man dra ner RGB kanalerna i samma storlek vilket bara påverkar dom possitivt vad jag förstått.

Ser komplicerat ut får jag säga när man kikar på länken. Jag tror kanske det är enklare jag ringer en dag som du säger. Jag gör det då det är aktuellt. Filterna kommer nu i veckan, sen ska det bli bra väder. Ja du vet :D.

Ha det gott! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Kombinera filter bilder

Post by Bengt »

Begriper inte riktigt hur du tänker för skalan är väl helt annan om det är så du tänker kombinera en h9 bild med din andra kamera. Får inte riktigt ihop det om du tänker använda en bin 2x2 bild som ha i varje fall inte om du tänker lägga den som lum i bilden.
Men som sagt det är du som är färg ccd expert jag har noll koll där.

Men som sagt vi kan ta själva bildbehandlingen sen.

Bengt
Post Reply