Det där med skärpa.

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Det där med skärpa.

Post by Mats »

Jag har funderat över en sak. Satt och lekte med Dubbelhopen för några dagar sedan, stackade olika antal delbilder i Deep Sky Stacker som jag använder. En konstig sak, tycker jag, är att detta program verkar ändra skärpan i bilden. Jag kan aldrig få samma skärpa på stjärnorna i en stack som på en enskild frame. Den enskilda framen är markant vassare, men saknar samtidigt till stor del det "sken" runt stjärnorna som gör att de får mer liv. Det räcker om jag bara stackat två frames för att denna förändring ska uppkomma.

Någon som har erfarenhet av detta? Finns det någon metod att behålla skärpan i bilden när man stackar? Handlar det om mjukvaran,, kanske jag måste köpa något som kostar? Eller händer samma sak i alla stackprogram?
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Det där med skärpa.

Post by GAIS »

Så ser det ut i ccdstack också - men stackat är det bra igen.
Tips: i ps skapa en kopia av bilden, gör den gråskala, skärp som bare den, använd den sen som lum bild till färgbilgen.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Det där med skärpa.

Post by GAIS »

Deconvlove är inte dumt heller.... men det är lite fusk.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Det där med skärpa.

Post by Starsoft »

detta program verkar ändra skärpan i bilden


Att skärpan minskar när man stackar flera bilder eller använder längre exponeringstider är väl helt normalt men markant mycket sämre ska den inte bli, då är nog bilderna som ingår i stackningen inte riktigt orienterade. Kanske kan det till viss del vara en synvilla orsakad av att signalnivåerna i bilden förändras vid stackningen, testa att mäta FWHM på några stjärnor och jämför mellan stackat och ostackat. "Full With Half Mean" kan man mäta med de flesta program som hanterar astrobilder.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Det där med skärpa.

Post by Robert »

Mäta FWHM före och efter stackningen är nog det enda sättet att avgöra hur skärpan förändras.

Efter stackning får man mycket bättre signal brusförhållande och ser mer av stjärnorna. Då ser de större ut pga det. De kan ju ioofs bli större av stackningen med men det ser man kanske inte så lätt.
Post Reply