I kväll är det läge!

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

I kväll är det läge!

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Jag har börjat kyla mina kameror... är ni med?

M.v.h

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: I kväll är det läge!

Post by Robert »

Samlade lite kraft och släpade ut mina saker trots min förkylning.

Gjorde bara en snabbuppställning utan någon polinställning :) men piren har nog itne flyttat sig direkt sedan i januari och guidningen funkade ganska bra även om man såg att den fock korrigera en hel del för polinställningsfelet.

Tyvär var seeingen inte speceillt bra. Syntes påsatelitbilder och blinkmade stjärnor och fwhm värden.... Med den dåliga seeingen körde jag lite bin2 foto bara men på ett så stort objekt som rosettnebulosan gör det inget direkt.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: I kväll är det läge!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Kul att någon mer trotsade den turbulenta luften..

Det blev lite bilder igår, men seeingen var milt sagt varierande. Jag skaffade Astrodon filter sådana som man "lägger" in i filteruttagen på QSI kameran, större öppning går inte att få. Jag kunde inte se några halosar runt stjärnorna, så jag känner mig nöjd. Ha filtret är på 5nm så man måste sätta fokus på en stark stjärna innan man går in på objektet. Den nya kamera programvaran med subframes och bin 4x4 är mycket bra, det går väldigt fort att sätta v-curves i FM, det är faktiskt ganska kul att testa sig fram med olika v-curves för bästa focus.

Jag återkommer under kvällen med lite bilder..

M.v.h

LG
Post Reply