Darks hemma?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Darks hemma?

Post by hostklint »

Jag var ute igår för första gången den här säsongen men det vart kallt, sent och inge kul på slutet ;-)
Så jag struntade i att ta darks, men så slog det mig att jag kanske kan göra dem nu.
Jag använder APT och den går att ställa in så att den skriver aktuell temp i filnamnet på
bilden typ L_M13__0810_ISO1600_300s__11C.CR2, 11 grader alltså.

Nu till darksen, om jag lägger ut kameran på altanen och låter den få samma temp som igår och sen
kör igång en serie darks, med objektivlocket på. Det borde väl fungera, eller?
Vad har jag missat och tänkt fel?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Darks hemma?

Post by Robert »

det bör funka bra om du får dem vid liknande temperatur.
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Darks hemma?

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Det fungerar (har gjort det med gott resultat). Testa att lägga kameran i ett kylskåp med någon isolering runt t.ex. liten kylväska eller liknande så att temperaturen sakta sjukner och du kan få fler dark bilder vid den temp dina lightframes hade. Detta stänger också ut eventuellt störljus och du behöver inte täcka ökaren.

Mvh
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Darks hemma?

Post by HanssonJ »

Hej. Använder också APT. Tänkte göra samma, men hur får man aktuell temperatur. Det finns ju lite länkar till kompatibla givare. Eller sitter det givare på kamerans sensor ?

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Darks hemma?

Post by HanssonJ »

Hej.

Hittade en intressant diskussion kring temperatursensor (kanske är sånt som alla redan visste utom jag) - http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... in/4192028.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Darks hemma?

Post by ThomasK »

Det var nytt för mig. Ser att jag med exiftool får fram kamerans temperatur från bilderna från min Canon 450D!
Thomas Karlsson
hostklint
Posts: 39
Joined: 2012-01-24 21:41:49
spamtest: JA

Re: Darks hemma?

Post by hostklint »

Kul att några hittade lite ny info :-)

Jag provade på altanen igår och det var tydligt hur varm kameran blir.
Startade på 11C och vart ganska snabbt 20C med 300sec exponeringar.

Jörgen, den finns någon inställning som gör att man får tempen i filnamnet.
Kommer inte ihåg var, men det borde inta vara svårt att hitta.

Efter Claes tips får det bli att stoppa kameran i kylen.
Undrar vad frugan säger om det :green:
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: Darks hemma?

Post by Pelle »

Jag gör som Claes med min Olympus: in i kylen/frysen och ut igen. När den går upp och ner i temp blir det oftast ganska många darks som passar. Komihåg att ha kameran i en påse eller väska så att när du tar ut den bildas kondensen på påsen och inte på kameran!

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Darks hemma?

Post by AstroFriend »

Hej!
Jag brukar också göra så, molnfria nätter, astrofoto. Molniga nätter darkframes. Man får inte slösa med molnfria nätter på oväsentligheter.

I regel kör jag igenom alla exponeringstider som jag behöver för att bygga upp en databas med darks. Har alltid samma ISO, men vill man ha olika ISOs så går det bra att ställa in det i AJT enligt nedan. Det går ju bra att ta bilderna även på dagtid om temperaturen är den rätta. Viktigt då att täcka över kameran så det inte kommer in ströljus i den. Bör ju även skyddas för fukt med en påse tillex.

I Canon styrprogrammet AJT Astrojan Tools http://www.astrojantools.de/cms/ som jag använder ställer jag in en sekvens, tillex. 30sek, 60sek, 120sek, 240sek osv vad som behövs. Sedan upprepar AJT proceduren hela tiden, alltså växlar mellan de olika tiderna (och ISOs) vilket blir bättre eftersom temperaturen ändras hela tiden. AJT skriver också in temperaturen i filnamnet om man vill. AJT är ett ganska nytt program och Jan har lagt ned massor av tid för att vidareutveckla det så det också klarar till ex. man gamla Canon 5D och få mirrorlock funktionen att fungera och det viktiga, det är nu på engelska, även manualen. Klarar också dithering med PHD, besök hans sida och läs om programmet. Det är gratis dessutom!

Har man gamla darksfiler utan temp i filnamnet kan man använda Irfanview till detta. Pratade med utvecklaren där och fick taggen till temperaturen, han kommer lägga in detta i hjälpfilen längre fram.

Så här kan det se ut, texten är på engelska som jag skrev på ett annat forum, men det kanske går bra ändå?

I use Irfanview http://www.irfanview.com/ to rename the files. Use the
batchprocess with the following settings ($E47 for temperature tag):

Dark tv$E33434 iso$E34855 tc$E47 $E36867
look like this: "Dark tv60 iso1000 tc-1 C 20130420 230932.cr2"

Light tv$E33434 av$E33437 iso$E34855 tc$E47 $E36867
Look like this: "Light tv60 av5_6 iso1000 tc1 C 20130406 010536.cr2"

If you use $E36867, the date&time tag, you must also replace ":" with some
allowed letter (you can't have ":" in filename). Set it in the filerename batch
menu.

Det är lämpligt att lägga in datum/klockslag så inte flera filer får samma namn.

Programmet Masterdark kanske ni känner till? Om inte så skriver det batchfiler till DSS som sorterar upp darks och lights med rätt temperaturer och kör processerna i olika underkataloger.

En sak som jag la märke till när man nu kan se temperaturen är att den 12Volts adpater jag byggde värmer upp kameran avsevärt. Skall bygga om den så den hänger på sladden och inte inne i kameran. Och temperatursensorn i kameran mäter antagligen inte temperaturen på sensorn utan i kamerahuset vilket inte blir riktigt så bra egentligen.

De Canon EOS kameror som har temperatursensor är i regel de med liveview samt den gamla 5d (mk1), men kanske finns fler undantag, kolla i ditt exifdata.

Kanske lite hjälp på vägen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply