Stackprogram, tips till nybörjaren.

Metoder för astrofotografering
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Stackprogram, tips till nybörjaren.

Post by taipan »

Hej. är nybörjare på detta med astrofoto och behöver lite tips angående program för stackning av bilder.
Var ute häromdagen och knäppte av lite bilder bara för att testa program. Laddade hem Deepsky stacker samt Demo av Nebulosity 3 (Använder mac i vanliga fall men kör Windows via Parallels)

DSS verkar vara enklare och smidigare att arbeta med och resultaten blev väll ganska lika av båda tycker jag. Lite svårt att bedöma då jag inte lagt ner så mycket tid för efterbehandling av bilderna i Photoshop samt att kvaliten på bilderna med skärpa osv kan diskuteras men ändå. Lyckades inte ladda några "Darks" i DSS heller. Vad kan det bero på? Använda samma inställningar på kameran när jag tog dom. Alla bilder var RAW.

Skulle dock egentligen hellre använda Nebulosity då det verkar klara mer och ska man ändå lära sig ett program så vill jag inte växa ur det samt att det funkar på min Mac. Vilket använder ni? Rekommenderar?
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Stackprogram, tips till nybörjaren.

Post by Wolwerine »

Hej,

Jag utgick från denna tråd vad beträffar darks och flats, bias har jag inte använt mig av ännu.

viewtopic.php?t=6132

Kör själv DSS på Windows men det är buggigt då den inte stödjer 64 bitars system, då piper den om att man har för lite minne vilket inte är fallet så jag är nog inne på att se mig om efter ett annat program att använda.
Man måste stänga av en del funktioner som kanske kan göra att man inte kan använda programmet optimalt.

//Nicklas
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Stackprogram, tips till nybörjaren.

Post by taipan »

Har läst igenom den tråden. Ska överväga nebulosity då, där fick jag det att funka med dark's, flats osv
Samt att det är skönt att slippa windows via Virtual machine så mycket som möjligt.
Men somsagt, det testet jag gjorde var ganska snabbt. Får experementera mera när jag får min Astrotrack och kan fota lite mera på riktigt. Försöka få till riktigt bra bilder att utgå ifrån. Och så måste det bli stjärnklart oxå….
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Stackprogram, tips till nybörjaren.

Post by taipan »

Försöker ansluta min Canon EOS 7D till Nebulosity 3 (Demo) men lyckas inte. Ibland avslutas programmet helt och ibland börjar bara badbollen(Mac) att snurra.
Nån som vet vad som kan vara fel??
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Stackprogram, tips till nybörjaren.

Post by taipan »

taipan wrote:Försöker ansluta min Canon EOS 7D till Nebulosity 3 (Demo) men lyckas inte. Ibland avslutas programmet helt och ibland börjar bara badbollen(Mac) att snurra.
Nån som vet vad som kan vara fel??
Hittade lösningen på deras hemsida lite försent :) Nu funkar det men kameran verkar enbart ta JPG bilder… Sparar dom som .FIT??
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stackprogram, tips till nybörjaren.

Post by AstroFriend »

Hej!
Systemkameran Canon 7D går att ställa in så den tar raw bilder, har filändelsen bild.cr2. Är en förutsättning för att stackningen skall bli bra. Du kanske behöver installera drivrutiner till din kamera för att programmet skall kunna läsa ut bilderna ?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Stackprogram, tips till nybörjaren.

Post by taipan »

AstroFriend wrote:Hej!
Systemkameran Canon 7D går att ställa in så den tar raw bilder, har filändelsen bild.cr2. Är en förutsättning för att stackningen skall bli bra. Du kanske behöver installera drivrutiner till din kamera för att programmet skall kunna läsa ut bilderna ?

/Lars
Jo, jag fotar alltid RAW. Kameran är inställd på att bara ta RAW-filer och det funkar ju till Lightroom och andra program osv. Men, när jag ansluter kameran till Nebulosity så ändras filformatet i kameran till Large JPG. Känns som om ändringen styrs av programmet.. Kan inte bero på att jag kör demo va?
Post Reply