Light polution filter + lite andra frågor...

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Light polution filter + lite andra frågor...

Post by GAIS »

1) Där jag bor är det dessvärre ganska mycket skitljus.
Tror ni att ngt filter kan hjälpa?... eller tar det bara bort data som man vill ha? (vilken ofta är min erfarenhet vid visuelt tittande).
Har någon tips beträffande 2" filter för ändamålet?

2) Finns det ngn som moddar DSLR (Canon) i Sverige?

3) Ni som fotar med DSLR, gör ni ngn bildbehandling i t.ex. canons medföljande programvara (t.ex nivåer) på RAW bilderna innan convertering till TIFF, eller fixar ni allt i t.ex. photoshop?
Själv tycker jag efter att för första gången använt canons bildbehandling att den gör många saker snabbt, bra och i batch på rawbilderna.
Nebulositys rawkonvertering blir jag inte kompis med alls...

4) Fan va HEQ5'an trackar bra! och fortfarande har jag inte ens PEC tränat - SKITNÖJD!


Ha de

P.S Hoppas ni alla avnjöt GAIS plocka en linne av guleganerna idag (astronomor är väl alla sportgalningar :wink: ) D.S
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Light polution filter + lite andra frågor...

Post by Starsoft »

1) Jag har provad Baader UHC filter, och för att fota nebulosr som har sitt huvudsakliga ljus i våglängdsområden som filtret släpper igenom så tycker jag det fungerar riktigt bra. Jag har också provat det mot månljus och då fungerar det inget vidare, för att fota galaxer som har ljus i alla våglängder gör det väl heller ingen nytta. Jag skulle tro att som generell hjälp mot ljusföroreningar är verkan ganska liten.

2) Jag moddade min 300D hos Fotoflod i stockholm, men jag vet inte om han gör det längre.

3) Du som verkar satsa seriöst borde prova att ladda ned Iris, har oändligt med proffsiga funktioner men ingen manual :D Har i alla fall stöd för Canon och andra DSLR, och även lättbegripliga dialoger för att göra bildkalibrering och stackning. Möjligen finns manual på franska? http://www.astrosurf.com/buil/us/iris/iris.htm

4) Gratulerar, betydelsen av en bra montering kan inte överskattas.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Jau
Posts: 3
Joined: 2009-09-22 22:23:56
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Light polution filter + lite andra frågor...

Post by Jau »

Jag har ett IDAS LPS filter för "skitljus", mycket av det i Stockholm.
Jo den fungerar väl men det känns som om annat också stoppas.
Har inte gjort mer veteskapliga tester men jag kan exponera ca 8 minuter med filter och 3-4 utan.
Klar skillnad syns på mörkret, men den blockerar även ljus från Galaxer etc då dom är bredbandiga.

Tja, en 7 av 10 stjärnor får den.

/jau
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Light polution filter + lite andra frågor...

Post by Jonas »

Hejsan,

Kul att detta (gamla) inlägg hoppade upp igen just som jag och en ett par kompisar för en diskussion om bästa lösning för att överkomma ljusföroreningar vid astrofotografering med DSLR.

Jag själv har fram till nu använt mig främst av ett 48mm Lumicon DeepSky-filter som jag, vid fotografering med min Schmidt-Newton monterat framför komakorrektorn - som i sin tur monteras direkt på kameran.
Det andra sättet jag använder 48mm-filtret är inne i strålgången på mitt Canon 300/f:2,8.

Sedan har jag ytterligare ett (no-name) DeepSky-filter som jag, i kombination med ett antal adapterringar, använder på diverse objektiv vid widefieldfotografering.

Alla dessa kombinationer skulle kunna undvikas med ett clip-in-filter av denna typ: http://www.astronomik.com/en/eos_clip-filters.html och jag har läst att du Mattias talat dig varm för denna lösning.

De andra jag pratat med har ännu inte införskaffat några filter och är därför inne på clip-in-lösningen och jag måste erkänna att även jag funderar på attanamma denna lösning också istället men jag skulle vilja ha ditt omdöme Mattias.

Hur väl fungerar CLS-filtret i ljusförorenad miljö med avseende på exempelvis:
- Ta fram/ta bort detaljer hos objekten.
- Naturlig färgåtergivning
- Interna reflexer från de optiska ytorna.
- Exponeringstid

Det finns också en ny variant av CLS-filtret kallat CLS-CCD http://www.astronomik.com/en/astronomik ... ilter.html
Kan du Mattias bedöma om detta filter är "vassare" än det vanliga CLS-filtret?

Slutligen, är det någon här som vet var man hittar bästa pris på dessa filter? Jag ser att Astromedia (Rymdbutiken) är svensk återförsäljare men det finns inte representerat på hemsidan.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Light polution filter + lite andra frågor...

Post by Robert »

Jag tror Hans på TS säljer dem så du kan fråga honom med.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Light polution filter + lite andra frågor...

Post by Terje »

Vad jag kanse är den stora skilnaden att CLS-CCD filtret kapar ir vilket inte det "vanliga" CLS filtret gör då detta inte är intressant visuellt. CCD versionen verkar även ha en aningen högre ljusgenomsläpplighet än det vanliga i de intressanta områdena men detta är marginellt.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Light polution filter + lite andra frågor...

Post by Jonas »

Tack Robert och Terje för era synpunkter.
Jag får höra med Hans om han har personlig erfarenhet av dem.

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Post Reply