fota trots fullmåne

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

fota trots fullmåne

Post by Frost »

eftersom det väntas flera klara nätter inklusive inatt så tänkte jag fota så mycket jag kan bilderna blir överexponerade fast jag kan dra ut galaxerna ändå om jag drar på spakarna ordentligt fast är det värt det? speciellt vid fullmåne så är vet någon mening att fota alts eller är det bara och köra och fixa efter
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: fota trots fullmåne

Post by VigdisVZ »

Ska du jaga riktigt svaga magnituder blir det svårt, men om det är klar himmel och du håller dig så lång från månen som möjligt kan du fortfarande få bra data. Du kan aldrig "fixa" i efterhand om datan är dålig, men du kan fortfarande jobba fram "ok" bilder under fullmåne.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: fota trots fullmåne

Post by VigdisVZ »

Alternativt fotar du månen ;)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: fota trots fullmåne

Post by Frost »

jag tänkte om jag skulle fota lite planeter och månen just idag men om jag ändå kan få fram data så blir det deep sky, lite synd att alla mina objekt ligger så nära månen :angry:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Post Reply