Att märka sina bilder?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Att märka sina bilder?

Post by Marsian »

Hej därute!
Man gör sig allt arbete med att fota och sedan bildbehandla. Men hur skyddar man sina bilder?
Man vill ju visa upp sina finaste bilder, men man vill ju inte att någon ska kunna stjäla ens arbete och hävda som egenproducerat.
Hur gör man? Kan man tagga sina bilder på något enkelt sätt?
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Att märka sina bilder?

Post by Martin F »

Även jag funderar på detta. Jag har bilder som blivit kopierade och används hej vilt utan att jag kan stoppa det. Känns trist. Vattenstämplar kan man ju lägga på bilden men det förstör den ju lite grann.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Att märka sina bilder?

Post by Bengt »

Det är inte så svårt identifiera sina bilder vid stöld. Jag har alltid någon eller några plantade små 'döda" pixlar som är lätta att identifiera på en snodd bild.
Vill man dessutom helgardera sig kan man alltid skriva dit sin signatur i mikrostil på bilden.

Används de utan lov så skicka självklart en faktura.

Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att märka sina bilder?

Post by AstroFriend »

Ett säkert sätt är att lägga en vattenstämpel mitt på bilden, men hur kul är det?

Mina astronomibilder är kanske inte så stor risk att någon kopierar. Men andra bilder, där brukar jag lägga in en copyright med fotograf och namn i nedre högra hörnan. Det klarar de flesta redigeringsprgram, det finns också ett bra gratisprogram som klarar detta och har batch funktioner. IrFanview: http://www.irfanview.com/ .

Om man vill tjäna lite pengar på sina med dyr utrustning tagna astrobilder kan man ju prova att sälja. Helst då i tryckt form för att minska risken för kopiering. Fast det är nog svårt idag då det svämmar över av fina astrobilder, men en del lyckas så varför inte prova. Sky&Telescope betalar ju de som får sina bilder publicerade i deras tidning, inte mycket pengar kanske men man får dessutom lite marknadsföring.

Du skall ju aldrig lägga upp råbilder, om man dessutom skalar ned bilderna minskar ju intresset för att kopiera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Att märka sina bilder?

Post by Corpze »

De bilder ja lägger upp skalar jag ner samt lägger in vattenstämpel på, men min fundering är, hur vet man om ens bild blivit kopierad? Man sitter ju inte och lusläser hela internet :-/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Att märka sina bilder?

Post by Bengt »

Ett enkelt sätt är att bara ha koll på sin hemsida där man ser hur andra använder materialet. Ett annat sätt är att göra en vanlig bildsökning med din jpg bild adress som referens använd sen googlebilders sökfunktion så hittar den alla snarlika bilder. Jag har till och med hittat manipulerade bilder med min bild som utgångspunkt på det sättet. :-) Fotografer som ska försörja sig på sitt yrke har säkert ännu mer raffinerade metoder att skanna av nätet.

Skulle jag försörjt mig som astrofotograf skulle jag aldrig någonsin lagt ut de här på astronet. Bilderna här nyttjas väldigt enkelt med i stort sett inga inloggningsuppgifter utåt och sprids på allehanda sätt på både kommersiella och icke kommersiella platser.


Bengt
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Att märka sina bilder?

Post by bjorne »

Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Att märka sina bilder?

Post by Jonas »

Tack för flera bra tips Bengt!
Jag vill rekommendera folk här på Astronet att följa Bengts råd eftersom han har stor erfarenhet av illegal kopiering av bilder. Och då menar jag att andra stulit hans bilder - inget annat! :D

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Re: Att märka sina bilder?

Post by Marsian »

Tack för alla snabba svar.
En copyright "upplysning" i nedre högra hörnet får det bli, samt info i filen.
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer
Post Reply