Använda darks från olika tillfällen

Metoder för astrofotografering
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by AstroFriend »

Det är precis sådan funktion man får som jag skrev i den länkade tråden. Dss ihop med masterdark, mer eller mindre halvautomatisk. Hdr får du dock inte på det sättet. Det får du när du blandar olika exponering eller/och iso. Går också att göra aut i dss. Bättre kontroll får man dock om man gör det manuellt. Tyvärr för dig är vi då i windowsmiljö.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Jo, det där var mest en fråga om hur Neb funkade. Då man i ett svep kan kombinera flera sets lights-bilder med olika kalibreringsbilder och sedan stacka dom, bra när det gäller temp biten tex. Använder ju inte Windows somsagt såvill ju hitta nått som funkar för mig med min Mac.
Tänkte om programmet fattade vad som var utbränt och då valde att använda data ur de bättre exponerade bilderna men det hade väll varit för enkelt. Ha ha. Och som du säger så är det nog enklare att göra det med masker i Photoshop, så man får det som man vill. Men som Thomas sa, möjligheterna fins ju så jag får testa o se vad jag får för resultat med Neb.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by AstroFriend »

Det finns ju många hdr program för foto. Och det lär ju vara några som även går att köra på mac. Nu vet jag inte vilka som är lämpliga för astro, men värt att googla lite på. Med sådana hdr program får du ju automatik. Hur är det, går Gimp att få till mac? Är ju numera ganska utvecklat med 32 bitarhantering och vissa astrorutiner. Var dock länge sedan jag använde Gimp så har inte den senaste kollen. Och företen PS måste väl ha plugins för HDR, eller?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Jag har jobbat med Photomatrix tidigare, inte astro då. Tror dock inte dessa program lämpar sig för astrofoto. När det gäller foto så är det inget handikapp att ha en Mac ska du veta ;)
Att stacka två bilder i valfritt program och blanda dom med en lagermask i Photoshop behöver inga plugins. Detta är nog det smidigaste känner jag.
PS har en HDR funktion men har aldrig använt den själv.
Post Reply