Vem knäcker nöten ?

Metoder för astrofotografering
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by Corpze »

ragge wrote:
Corpze wrote:Jag har också fått en förflyttning liknande din med min nexguider, dock mellan två exp (väntar 30sek mellan varje exp.) så jag fick inga utdragna stjärnor den gången som du fått. Kanske är det någon fnurra på mjukvaran efter en stunds guidande? Som mest har jag guidat 3h helt utan problem med nexguidern så överlag är jag rätt nöjd med den.

Med vänlig hälsning, Daniel
Hej Daniel,
Jag har kanske varit otydlig, men jag har inte fått några utragna stjärnor. Det är mellan 2 exponeringar som "hoppet" sker.
/Ragnar
Aha, såg nu att du lagt ihop flera exp.
Min har legat spot-on i kanske 30min, och helt plötsligt har den hoppat till kanske några pixlar och efter det legat spot on resten av sessionen...
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by VigdisVZ »

Skummade tråden igen men såg inget, men vad har du för fokallängd på guidetuben?
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by ragge »

VigdisVZ wrote:Skummade tråden igen men såg inget, men vad har du för fokallängd på guidetuben?
162mm. Teleskopet är på 700 mm, och jag har en telekonverter på 2X här. Kan tyckas vara fel proportioner, men den guidar som sagt alldeles utmärkt under alla de 6 min 30 sek långa exponeringarna. /Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by VigdisVZ »

Testat vrida kamera 90 grader i fokuseraren och se om detta ändrar något (i teorin så borde spegeln introducera annorlunda vibrationer)?
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by ragge »

Nu händer inte detta varje gång. Och när man är ute i fält så har man ju inte så mycket tid att testa...
Jag får prova att dra åt sökartuben hårdare och se om det påverkar på sikt.
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by Gunnar K »

Att knäcka nötter är ju alltid kul !

Men först vill jag deklarera att min erfarenhet av astro-fotografering är väldigt rudimentär (till skillnad från "vanlig" fotografering där den är omfattande - typ 2/3 århundrade). Få se ifall detta kan räcka...

Nåväl, jag förstår inte detta med att flex skulle vara problemet, som de flesta verkar vara inne på. Vad vi vet är att INGA delbilder visar några som helst startrails (= inga som helst problem med flex). Samt att trådskaparen har konstaterat (eller?) att mellan de olika delbilderna så föreligger en viss förskjutning "snett uppåt".

Under den "svarta" perioden MELLAN exponeringarna verkar det således uppstå något som jag inte skulle vilja kalla för flex, utan snarare för en "engångs-rubbning" av guideläget.

Detta borde inte medföra några som helst problem, FÖRUTSATT att stackningsprogrammet fixar "aligningen" på rätt sätt. Här anser jag att den huvudmisstänkte står att finna. :-)

Ta den uppsättning av delbilder (utan startrails) som hör till den stackade bilden med startrails, och kolla manuellt (om det går) hur ditt stackningsprogram sköter "aligningen". Om detta inte går, så kör dessa delbilder genom något annat stackningsprogram.

PS OM det är så att det föreligger en viss förskjutning i guideläget mellan varje delbild, så SKA du få lite gråa sorgkanter runt den färdiga stackade bilden (ifall "aligningnen" fungerar som den ska, och att inte allting blir svart ändå). Men inga startrails således.
.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by ragge »

Hej Gunnar och tack för dina idéer.

Som jag skrev ovan : Det här är inget stort problem i praktiken, det går ju att aligna, men man vill ju veta vad som händer.
Jag har alignat och stackat, jag är bara så tekniskt vetgirig att jag inte kan sova om jag inte kommer på vad som orsakar detta ;)

Det vekar vara så att guidetuben rubbas lite, men i så fall bara temporärt och just när spegeln stängs. Så tills vidare tror jag att det är vibrationen från spegeln som har rubbat guidetuben. Och detta händer som sagt inte varje gång (men det har dock hänt flera ggr), så det kan ha berott på att guidetubens skruvar inte satt hårt nog. Den som lever får se (skall dra åt lite hårdare i forts.).

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by Init4theimaging »

Hej Ragge.

edit. Jag får nog ansluta mig till skaran som säger flex.
Förmodligen i botten av tubringarna...

Mvh,
Daniel
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by ragge »

Init4theimaging wrote:Hej Ragge.

edit. Jag får nog ansluta mig till skaran som säger flex.
Förmodligen i botten av tubringarna...

Mvh,
Daniel
Men är det inte lite fascinerande att det blir ett litet "flex-ryck" varje gång slutaren stängs/öppnar ?
Och inget alls för övrigt.
/R
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by Gunnar K »

ragge wrote:Hej Gunnar och tack för dina idéer.

Som jag skrev ovan : Det här är inget stort problem i praktiken, det går ju att aligna, men man vill ju veta vad som händer.
---
Aha, jag gjorde det klassiska misstaget att inte läsa ordentligt vad det faktiskt var du frågade efter...

OK, det var ju en annan femma. Vi kan direkt utesluta otillfredsställande polinställning, detta skulle ha gett betydligt längre startrails på de 6,5 min långa exponeringarna av delbilderna, och knappast någonting märkbart under de 5 sek korta mellanrummen mellan dem.

Och fortfarande vill jag inte ansluta mig till "flex-sekten". :-)

Men här kan förstås dölja sig olika definitioner av ordet "flex". Som jag tidigare skrivit, jag ser ingenting här som jag skulle kalla för flex. Flex skulle ha varit ännu tydligare synligt under de tidsmässigt mycket längre delexponeringarna. Däremot får du en rubbning under den mycket kortare tidsrymden mellan varje delexponering. Och denna rubbning går gåtfullt nog hela tiden åt samma håll. Jag har under livet sett diverse varianter av flex i olika sammanhang, men ALDRIG sett något som hela tiden gått åt SAMMA håll !

Det förefaller som att din kamera åstadkommer rejäla spegelsmällar... Har den inte spegellås? Slutaren ger också vibrationer, men dessa brukar vara lägre.
Använder du en kamera med rörlig spegel så kommer du att få två spegelsmällar - en alldeles innan exponeringen och en efter.

Det är förstås inte bara guidetubens fästskruvar som kan ge instabilitet (även om de väl får anses vara mest sannolika).
Jag har sett mer eller mindre degiga kameraadaptrar.
Är kameran försedd med sensorstabilisering möjligen? Kolla i så fall att denna är avstängd.
Objektivcellen på refraktorer kan ibland ha justerskruvar för kollimering. Kolla att dessa inte är lösa.

Men oavsett var problemet uppstår, så är det ju lite svårt att förstå att det skulle kunna fortsätta åt samma håll hela tiden.


Därför, eftersom du är ute efter en förklaring till vad det är som händer, så föreslår jag att du testar med att köra ett antal (minst 100 eller så) delbilder med kort exponeringstid, men det måste förstås gå att se åtminstone ett par stjärnor. Då kommer du att få svar på frågor som t.ex.:
Blir rubbningen mellan varje delbild nu mycket mindre, eller är den lika stor som när du kör med långa exponeringar?
Fortsätter rubbningen åt samma håll hela tiden i det oändliga (gåtfullt), eller vänder den så småningom och "kommer tillbaka"?

Under just detta test ska du förstås inte dra åt guidetubens skruvar hårdare än du brukar. Även om detta i och för sig skulle visa sig vara just vad som behövs för att komma tillrätta med saken. :-)
.
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by Gunnar K »

ragge wrote:
VigdisVZ wrote:---
(Nexguidern är bra, jag var noga med att skaffa just den och inte Synguidern som har en äldre sensor).
/Ragnar
Säker på det?

Celestron NexGuide och Sky-Watcher SynGuider:
1) Ser precis likadana ut.
2) Har exakt samma pris.
3) Använder samma sensor (Sony ICX404AL CCD)
4) Har samma specificationer.
5) Torde därför med en till visshet gränsande sannolikt ha även samma tillverkare (Synta).

/Gunnar K
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Vem knäcker nöten ?

Post by ragge »

Hej Gunnar,
och tack för felsökningstips. Om symptomen fortsätter att visa sig efter att jag dragit åt skruvarna blir jag nog motiverad att fortsätta testa - inte annars.

Ang de två versionerna på synguidern/nexguidern, se
http://www.cloudynights.com/topic/44857 ... try5809312 (scrolla ned till bilderna).

Jag mailade Astrosweden och bad dem jämföra deras ex med bilderna som du kan se i tråden ovan, och jag fick ett ärligt svar - det var den gamla sensorn. Samma fråga till teleskop-express.de och där fick jag bekräftat att de hade den nya. Så det var inget svårt val...

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply