Fota med HA-filter vid fullmåne?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Fota med HA-filter vid fullmåne?

Post by Martin F »

Var ute igår kväll och njöt av den första klara natten sedan jag fick min montering. Tyvärr hängde ju den elaka månen där och förstörde glädjen till viss del. Urvattnade, överexponerade bilder när det i övrigt var klart och fint. Jag började då fundera kring HA-filter (clip-in). Funkar det bra att fota med sånt när det är fullmåne? Blockerar det månljuset tillräckligt?

Jag fotar med en astromoddad 1100D (med Baader-filter) och funderade på t.ex ett Astronomik 12nm filter. Jag fick höra att 6nm gör det svårt att hitta stjärnor för fokusering etc. Dessutom är 6nm dubbelt så dyrt = utanför min budget.

Hade varit kul om man kunde komplettera sina bilder med lite HA-data när det är måne.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fota med HA-filter vid fullmåne?

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Jag visste inte ens att det fanns clipin filter för halpha och dslr. Borde ju bli bättre ur ljusstörningsynpunkt. Men det blir ju väldigt långa exponeringar för en dslr. Men kanske går bra eftersom de säljer sådana filter, dock utnyttjas ju bara var fjärde pixel.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Fota med HA-filter vid fullmåne?

Post by Martin F »

Hur menar du med var fjärde pixel? Jag har redan provat 15-minutersexponeringar med gott resultat. Kort brännvidd och guidning är en fördel :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fota med HA-filter vid fullmåne?

Post by AstroFriend »

Jag antog det är en färgkamera av dslr typ du har eftersom du skrev clip in filter. Där är var fjärde pixel röd, var fjärde blå och varannan grön. Halpha ligger i det röda våglängds området, 656nm. Det är bara de pixlar som har röda filter som är känsliga för det. Läkaget i blå och gröna pixlar/filter är obefintligt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Fota med HA-filter vid fullmåne?

Post by Martin F »

Aha, där ser man.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Fota med HA-filter vid fullmåne?

Post by Juicy6 »

Johannes på det dansk-norska Astro-forum använder liknande setup och får fina bilder:
http://astro-forum.no/forum_posts.asp?TID=12995&PN=1

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Fota med HA-filter vid fullmåne?

Post by ragge »

Martin,
Precis samma sak har jag gått och funderat på. Några exponeringar med ett H-alpha filter som komplement till övriga bilder. Min kamera är snart (?) tillbaka efter ett besök i Tyskland för astromodifiering (Nikon). Skall bli kul att fota lite emissionsnebulosa sedan. (Eller, man kan ju alltid drömma vidare under permamolntäcket...).

Christer,
Fantastiskt fint resultat som dansken åstadkommit ! Man blir inspirerad, verkligen. Jag antar att han har plockat ut den röda kanalen från den första bilden, samt stretchat denna. Sedan lagt på den som luminans i den tidigare tagna färgbilden. Eller ... ?

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply