plate solving

Metoder för astrofotografering
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

plate solving

Post by Robert Habolin »

Hallå! är det nån som använder plate solving vid photo sessions med MaximDl som kunde ge en liten kort beskrivning hur det går till? jag har maxpoint med icke fått det att funka än, tydligen nått fel på programmet som gör att det inte startar, men det ska lösas snart.
hur som, jag tänker främst på att använda det mellan filter byten när man vill göra om fokus och måste flytta till en ljus stjärna och sen tillbaka till objektet. svårt att få exakt samma ställe igen, men jag tänker att kanske det är här plate solving kommer in? är helt grön på det, så vilken info som helst skulle verkligen uppskattas.
tack!
R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: plate solving

Post by stoffe »

Hej

Jag använder Maxim DL för plate solveing och gör en korrektering av min montering. Däremot har jag inte Maxpoint utan kör EQMOD som har egna synkroniseringspunkter. Det jag gör är att styra monteringen från datorn är att starta CDC sedan ansluta teleskopet med EQMOD, efter det ansluta monteringen via Maxim DL. Du måste även ställa in din brännvidd och pixelstorlek under File - Settings - Site and Optics för att det hela ska fungera. Sen tar man en bild och gör en plate solve, sedan gör man en synk under Observatory Control - Telescope.

Hur går ditt filterbyte till om du helt tappar objektet du fotar? Dålig polinställning?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: plate solving

Post by Robert Habolin »

ah, tack för info!

jag tappar ju inte helt objektet, men tycker det är nog så irriterande med nån cm hit eller dit i bilden. så mer än så är det inte. men tänkte oxo på att slippa gå ut i kylan och köra aligning. allafall när teleskopet står på samma plats flera dagar i rad och pol inställning redan är bra. hade ju varit fantastiskt om allt gick att göra inne.

bästa
R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: plate solving

Post by stoffe »

Jag vet inte vad du menar med en cm, antagligen på din skärm när du skalat ned bilden så hela får plats?

Det låter hur som helst mycket och du kanske ska drifta in ditt teleskop för bästa möjliga polinställning? Det är inte alls svårt att göra och kan antingen göras med ett hembyggt hårkorsokular eller med din kamera som redan sitter på teleskopet. Går oxå att göra med din guidekamera.

Kör du EQMOD? Vad har du för montering?

Jag hänger inte alls med att du ska gå ut i kylan och göra om dina alignpoints, kan du styra monteringen via datorn, dvs gå till olika objekt via ett planetarieprogram så ska det inte vara några problem för dig att göra en plate solve. Det räcker tyvärr inte att bara ha guidern ansluten till datorn för att styra monteringen utan du måste ersätta din handkontroll eller koppla förbi den för att det ska fungera.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: plate solving

Post by Robert Habolin »

jo jag menade bra godtyckligt en cm hit eller dit, på skärmen. :)

jag kör celestron AVX, och vad jag förstår så funkar väl inte den med eqmod? jag har iofs inte testat nexremote än. borde kanske göra det. när väl teleskopet är alignat så styr jag ju det via MaximDL. jag gör All star polar align ett par gr på stativet och då brukar det vara väldigt bra. och objekten jag går till hamnar ju alltid i bild så att säga, men det man vill ju ha det perfekt centrerat, och det är det inte alltid trots nästan perfekt pol. ( man märker rätt fort om polen e off på guidingen, då får den ju jobba ordentligt på i RA och DEC. )
men either way, jag har ju aldrig bypassat handcontrollen än, så kanske borde få det att fungera först.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: plate solving

Post by stoffe »

Hej

Nej inga andra monteringar än Synta fungerar med EQMOD vad jag känner till.

Då gör du alltså dina alignpunkter direkt i handkontrollern från början så teleskopet ska hitta rätt? Hur blir det då när du ansluter handkontrollern till datorn, sparas dina nya synkroniseringspunkter (alignpunkter) i handkontrollern eller sparas det lokalt på datorn? Viktigast är att du får den eventuella kompensation i koordinatsystemet att sparas för att det hela ska fungera. Själv kör jag med en 22 punkters modell till min montering.

Du får nog lov att köra NexRemote om du ska kunna ha full kontroll på din montering om du styr den från datorn.

Ja precis, är polinställningen helt galen så får guidern jobba hårt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: plate solving

Post by Robert Habolin »

Precis jag gör det i handkontrollen sen hittar slavar Maxim mot teleskopet. och det syncar ju helt ok. då kör jag two star align, och fyra calibration stars, så totalt 6 punkter.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: plate solving

Post by stoffe »

Jag ska bara förtydliga att när jag kör mitt teleskop till ett nytt objekt så gör jag alltid en ny synkroniseringspunkt med en plate solve. Därför fyller jag på min himmelsmodell med ett par punkter varje gång jag använder teleskopet förutsatt att jag inte rör det när jag parkerar det. Det skulle räcka att inte röra monteringen och skruva av teleskopet om man t ex har en pir med låsbar låda i sin trädgård där monteringen sitter fast.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: plate solving

Post by Corpze »

Hej, vräker mig in tråden undrar om du Stoffe kör Pinpoint till maxim eller har maxim någon inbygd plate solve jag missat?

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: plate solving

Post by stoffe »

Jag kör EQMOD och Maxim DL enbart. I EQMOD så finns en pekmodell därför behövs det ingen ytterligare. Jag har nu 25 punkter i min modell nu, det blev tre till ikväll. Teleskopet träffar alltid det jag ska fota och det gör det dessutom med objektet i mitten, skulle den missa lite så får man verkligen hjälp av en plate solve. Sedan slewar man bara in objektet igen och då ska den vara mitt i prick.

För att göra en plate solve i Maxim så måste du ta en bild först, sedan ha kontakt med monteringen alternativt knappa in koordinaterna från monteringen själv. Det sistnämnda är ej att rekommendera eftersom vitsen är att Maxim ska kunna göra korrigeringen och styra monteringen, inte bara tala om var teleskopet faktiskt pekar. Därför måste du ha teleskopet anslutet till Maxim.

Efter att bilden är tagen, välj uppe bland menyerna, Analyze -> PinPoint Astrometry, se till att GSG1.1 är installerat vilket brukar följa med installationen av CDC. Sedan måste pixelskalan ställas rätt, ha koll på brännvidden på ditt teleskop och hur stora pixlar din kamera har. Du kan använda den inbyggda funktionen för att räkna ut pixelskalan, i mitt fall blev talet 1.392 bågsekunder per pixel. Jag har en CCD med 5.4 micron pixlar och ett Newton 8" f/4 teleskop vilket blir 800 mm brännvidd. Sen är det bara att trycka på knappen process.

Jag upprepar återigen för att plate solve ska fungera måste följande vara inställt eller aktiverat först.
*Kontakt med monteringen där Maxim kan läsa av var teleskopet pekar på himlen.
*Bågsekunder per pixel måste räknas ut först
*En bild med stjärnor måste vara tagen av kameran på teleskopet
*Stjärnkatalogen GSG1.1 måste vara installerad på datorn och angiven i sökkatalogen.
*Har säkert glömt något, fråga igen om det inte funkade.

Lycka till!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: plate solving

Post by Corpze »

Aha, Då förstår jag, får prova efter jag skjutit mina fyra timmar M1 ikväll, nånde en FWHM på 1.02 vid ett tillfälle när jag fokuserade, på de röda subborna såg det lite smått episkt ut, hoppas molnen inte drar in bara :S
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: plate solving

Post by Robert Habolin »

återigen, tack för info! ska testa detta.
bästa
R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: plate solving

Post by stoffe »

Corpze - Om du hade ett så lågt FHWM I Maxim så hade du extremt bra seeing? För du har väl ställt in allt korrekt i Maxim under File - Settings - Site and Optics för att få korrekta FWHM värden?

Lycka till Robert, gick det bra att göra en plate solve igår när många av oss hade stjärnklart?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: plate solving

Post by Corpze »

Japp, det var grymt bra, allt är inställt med aperture, brännvidd, siteinfo och allt sådant. Riktigt krispigt igårkväll :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: plate solving

Post by Robert Habolin »

såg att jag missade att svara på detta. har tyvärr inte kommit ut och testat än då andra grejer kommit emellan. så som eviga moln tex... :(

men först måste jag ju få nexremote att funka. så jag kan koppla förbi handkontrollen. men snart så!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply