Flytt av SVO till ny server

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
Post Reply
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Flytt av SVO till ny server

Post by ThomasK »

SVO (Svenska VariabelObservationer), SAAF:s variabelsektions databas kommer att flytta till en ny server och få en ny webadress. SVO som sedan starten 2009 har huserat på Astronet kommer nu att hamna på en virtuell server som fysiskt finns på SAAF:s huvudserver på ett serverhotell i Stockholm. Då variabelsektionen är en del av SAAF känns det naturligt, nu när möjligheten givits, att flytta sidan och all dess data till SAAF.

Flytten kommer att ske torsdag 10/9 och den nya adressen är http://var.saaf.se

Jag vill ge ett STORT TACK till Robert Wahlström som upplåtit plats för SVO på sin server alla dessa år och även bidragit med utveckling av väsentliga delar av SVO.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by wilt »

Och från SAAF:s sida vill vi också rikta ett varmt tack till Robert Wahlström. Såhär formulerades det i ett mail som sändes till honom häromdagen:


Hej Robert,

Navet i SAAFs variabelsektion är SVO, vår databas där vi lägger in obsar, hämtar ut ljuskurvor, gör analyser av stjärnors beteende, får förutsägelser om periodiska variablers kommande maxima, hanterar våra observationsprogram och använder mycket annan funktionalitet. SVO har växt fram organiskt över tid och utvecklats på ett fantastiskt vis av Thomas Karlsson som byggt en databas som står sig väl även jämfört med internationella motsvarigheter som AAVSO AID. Nu har SAAF en server på serverhotell som vi vill utveckla, och därför migrerar vi SVO till var.saaf.se. Vi vill tacka dig å det varmaste för att du under en följd av år erbjudit en serverplattform för SVO.

För SAAF: Gustav Holmberg, sektionsledare SAAF/V, Fredrik Silow, ordförande i SAAF, Johan Warell, vice ordförande i SAAF.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by Hans Bengtsson »

Ett jättetack till alla inblandade!

Det känns helt naturligt att variabelsektionens databas nu ligger på SAAFs server.

Jag funderade lite på hur det skulle gå med alla gamla länkar som ges i AAVSO VSX, men för de variabler jag kollade ges redan nu länken till den nya adressen, fungerade perfekt.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Ett jättetack till alla inblandade!

Det känns helt naturligt att variabelsektionens databas nu ligger på SAAFs server.

Jag funderade lite på hur det skulle gå med alla gamla länkar som ges i AAVSO VSX, men för de variabler jag kollade ges redan nu länken till den nya adressen, fungerade perfekt.

Mvh
Hans Bengtsson
Ja jag mailade AAVSO för ett tag sedan och meddelade den nya adressen. Däremot kan det bli problem framöver med alla inlägg på Astronet som innehåller länkar till ljuskurvor på SVO. Om det går bra kan kanske sidan ligga kvar på Astronet så att gamla länkar här fungerar. Jag tänkte börja med att bara ta bort startsidan och lägga in en redirekt till nya adressen medan resten får ligga kvar.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by ThomasK »

Flytten är nu genomförd. SVO finns alltså nu på adressen http://var.saaf.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle fel eller problem uppstå kontakta mig här eller via mail.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag ser att dina senaste obsar kommit in till SVO-startsidan men finns inte bland ”Senast registrerade” under ”Variabler” på Astronet-sidan. Kanske något vi får leva med?

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Hej!

Jag ser att dina senaste obsar kommit in till SVO-startsidan men finns inte bland ”Senast registrerade” under ”Variabler” på Astronet-sidan. Kanske något vi får leva med?

Mvh
Hans Bengtsson
Ja, databasen på Astronet kommer ju inte att uppdateras något mer, men ligger kvar tills vidare.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by Hans Bengtsson »

Jajamen, det förstår jag helt.

Det är inte så att man kan göra stjärnnamnen på SVO-hemsidan (under ”Senast registrerade”) klickbara? Det är en funktion jag ofta har använt på Astronet-sidan, för att snabbt få en ljuskurva för någon variabel som nyligen observerats.

Har givetvis full förståelse för att man inte kan få allt!

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote: Det är inte så att man kan göra stjärnnamnen på SVO-hemsidan (under ”Senast registrerade”) klickbara? Det är en funktion jag ofta har använt på Astronet-sidan, för att snabbt få en ljuskurva för någon variabel som nyligen observerats.

Mvh
Hans Bengtsson
Det var en bra idé, det kan jag försöka ordna.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by DHEB »

Strålande, Thomas. Mycket skönt att detta kunde genomföras. Stort tack till dig och alla från astronet.se.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by Hans Bengtsson »

Thomas:

Otroligt snabbt du fixade klickbarheten på SVO-sidan, många tack!

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Flytt av SVO till ny server

Post by ThomasK »

Det var lite knepigt, för mig som inte jobbar med htlm och stylesheets annars, men jag tror jag fått till det nu.

Variabelnamnen i listan över de senaste obsarna i högra kolumnen på startsidan är nu klickbara. Jag ville att listan skulle se ren ut så de ser inte ut som länkar om man inte håller musen över dem. När man klickar på en obs kommer man till dess ljuskurva för senaste två åren.

Råkade ut för att ändringarna inte visades i min browser först, det berodde på att gamla inställningar låg cachade. Detta löstes genom att trycka Ctrl+F5 i Firefox.
Thomas Karlsson
Post Reply