Fotometriska V filter

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Fotometriska V filter

Post by Robert »

Nu har jag beställt 3 fotometriska V filter för CCD foto. SAAF betalar kostnaden för dessa och vi fick lite rabatt av Teleskop Service för inköpet av dessa.

Tanken är att låna ut dessa filter till de som vill prova på fotografering med V filter eller kompletera sitt vanliga fotograferande med att fotografera några variabler och eller mäta tex supernovor. Jag själv hadei nte gjort npgra mätningar om jag inte hade fått låna ett V-filter.

Syfte: Utöka antalet fotografer/föreningar som kan göra fotometriska observationer.

Målgrupp: Amatörer som håller på med astrofotografering och finns i anslutning till Astronet. Det finns många här som fotograferar mycket vackra bilder men jag tror att flera kan vara intresserade av att ta någon fotmetrisk bild då och då. Tex på nya supernovor och kanske några intressanta variabler. För att detta skall bli av behövs fotometriska filter.

Dessa filter lånar vi ut till de som vill prova/jobba med fotometri.

Krav för de som lånar ett filter är att de används ibland. Om de inte används och blir liggande så skall de skickas tillbaka så att någon annan kan få nytta avb det.

Vi börjar med 3 filter och faller försöken väl ut så får vi ansöka om mer pengar till fler filter för en större filter pool.

Är du intresserad av att låna ett filter skriv här eller skicka ett PM så skall vi bestämma vem som får "låna" dem först
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fotometriska V filter

Post by Bengt »

Mycket bra initiativ av SAAF. Är kanske nyfiken längre framöver hur länge kan man boka åt gången?

Bengt
Post Reply