Notburga 24/3

SAAF's ockultationssektion
Post Reply
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Notburga 24/3

Post by Kroppefjäll »

Här kommer en ockultation av en ganska så ljusstark stjärna (8.4) den 24/3. Tiden är dock lite trist, omkring kl 02.14UT.
Stjärnan i fråga kan vara en dubbel. Göteborg mitt på den beräknade centrallinjen denna gång. Stora chanser att få en positiv obs om man bor i närheten!

Detaljer:

http://www.asteroidoccultation.com/2014 ... _32330.htm

http://www.asteroidoccultation.com/2014 ... 0_MapE.gif

Notburga.JPG
Notburga.JPG (137.62 KiB) Viewed 6918 times
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Notburga 24/3

Post by Hans Bengtsson »

Spännande. Tack för info!

För Göteborgs del bör ockultationen inträffa ca 02:13:43 UT (= 03:13:43 svensk normaltid), vid azimut 315 grader (nordväst) och altitud 20 grader. Får kolla upp om jag kan nå den postionen från min balkong, det är på gränsen till att vara för långt åt norr. Annars får jag ta ut ett mindre instrument till annan plats.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Notburga 24/3

Post by Kroppefjäll »

Håller tummarna! Just nu verkar det som om vädret faktiskt under natt och tidig morgon den 24/3 ser gynnsamt ut för Göteborgstrakten - i alla fall är där en stor måne över staden på väderkartorna. Där verkar även finnas en risk för dis/dimma men den kommer väl kanske lite senare på morgonen eller förmiddagen får vi hoppas.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Notburga 24/3

Post by Hans Bengtsson »

Dags att påminna om denna intressanta händelse nu i natt.

För min egen del ligger azimut 315 grader och altitud 20 grader inom synhåll från min balkong, jag har kollat. Om det sedan kommer att vara molnfritt just där just vid det aktuella klockslaget är en annan femma. För ögonblicket har jag moln där men inte 10 grader högre upp. Ställer klockan på ringning ...

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Notburga 24/3

Post by Hans Bengtsson »

Sex minuter kvar. Om det blir en ockultation från Göteborg kommer jag att se den.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Notburga 24/3

Post by Hans Bengtsson »

Men det blev ingen ockultation från min balkong! Jag såg stjärnan hela tiden i 8-tummaren 02:12 till 02:18 UT.

M v h
Hans Bengtsson
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Notburga 24/3

Post by staffastro »

Du försökte i alla fall! Jag insåg att jag måste gå 800m ut i skogen för att kunna se stjärnan och valde bort att ens kolla vädret...Annars verkade ju Värnamo också ligga bra till.
Staffan Söderhjelm
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Notburga 24/3

Post by Hans Bengtsson »

Eftersom det med egendomlig konsekvens alltid varit mulet när möjliga asteroidockultationer förutsetts för Göteborg, så känns det ändå positivt med en negativ observation.

De allra flesta asteroidockultationszoner drar fram långt från Göteborg men denna förutsades gå med centrallinjen över just Göteborg. En pusselbit var på plats!

De allra flesta asteroidockultationer som förutses kunna ses från Göteborg kan inte ses från min balkong. Men denna kunde det! Pusselbit nr 2 på plats.

De allra flesta asteroidockultationer som förutses kunna ses från Göteborg och dessutom från min balkong kan ändå inte ses pga moln. Men jag hade inga moln åt det hållet vid den tiden. Pusselbit nr 3 kom även den på plats!

Det var pusselbit nr 4 som inte passade. Zonen drog aldrig fram över min balkong ...

Men det får ändå bli en rapport till SAAF:s asteroidockultationskoordinator.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Notburga 24/3

Post by Kroppefjäll »

Vad synd! Gott försök i alla fall! Skuggan var beräknad till 144 km vilket ju ändå är ganska brett. Samma asteroid ockulterade en del andra stjärnor under 2013, totalt 23 negativa observationer - inte en enda positiv vad jag kan se. Inga internationella rapporter postade för nattens/morgonens ännu.

Ska höra med B.G. i Stockholm, han var "uppsatt" på denna enligt IOTA/ES. Kanske har han fått något loggat hos sig.

Jag kan dra din rapport vidare om du vill. Har du mallen för rapporten?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Post Reply