Kan det verkligen vara sant?

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by Björn »

@Hans Bengtsson:

Jag har faktiskt ingen aning om varför jag inte har plockat upp Y Crb tidigare.
Den ligger ju mitt emellan Rr Crb/Sw Crb och V Crb, ett område där jag varit många gånger ...

Har säkert tänkt tanken tidigare och så har den fallit bort när jag varit ute och obsat.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by Hans Bengtsson »

Björn:

Det finns ju många variabler som man inte observerar, utan att det finns någon speciell anledning till att man inte gör det ... Men, som sagt, jag tänkte "synd att inte Björn obsar denna" när jag skattade Y CrB samma kväll som du gjorde det. Jag kan ta stjärnan bara under en del av året (pga balkongens begränsningar) och det skulle vara roligt att få en kurva som blir lite mera sammanhängande. Precis som du skriver så ligger den ju i området V CrB / RR CrB / SW CrB, denna i mitt tycke mycket sympatiska och lagom stjärntäta del av himlen. Jag använder förresten Corona Borealis som utgångspunkt i sökaren för rätt många variabler, inte bara i CrB utan också för variabler i Hercules och Serpens.

mvh
Hans
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by micke187 »

Enligt SMHI ska det bli fint slutet av veckan men hur mycket kan man lita på den prognosen? Kan det bli ett uppehåll i detta skitvädret som är nu tro?
Screenshot_20171022-125427.png
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by Håkan N »

Ja det är hårda bud i branschen.
Det var faktiskt ett hål öppet igår kring kl 20, så jag tog en promenad, men vid 23.30 var allt i moln.
Även om jag är en high SQM junky, är man ju rätt tacksam om man kan se nån stjärna.
Mina krav är inte större än så faktiskt.
Jag har ju insett att min astronomi får jag ta för vad den är här och resa lite och hoppas på halvårsvis nere på LaPalma lite senare i livet då det är dags.
Men nån natt är det väl per år utan att fukten tar allt och utan att frysa fast i en snödriva, men blir allt mer tveksam till Dobson observering här.
Men oavsett är det en bra hobby.
En kul grej idag är att Mel Bartels fått klart sin snabba tunna 25'a som han är nöjd med, så nu blir det OSP nästa år med.
Men först Texas Star-Party i Mars och 48 tum's observering i Fort Davis.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by Katarina H »

@Håkan N: Jo du verkar väldigt intresserad av högt SQM-tal :D Vad är det du obsar när du promenerar/obsar? Mera detaljer?? Handhållen kikare eller på stativ? Ont i nacken av att kikarobsa? Stol? Vad tar du med ut totalt sett? Vad obsar du? Nya objekt eller såna du redan sett?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by micke187 »

Ja det är verkligen en hobby man får ha högt tålamod för. Fast det är väl tur att det är en sån fascinerande hobby ändå så man ha tålamodet uppe.
Är ju lite surt när man investerat så mycket man har gjort till denna säsong så de känns ju lite töligt när man bara haft 3 fina kvällar än så länge denna hösten.
Men jag är nog inte ensam om det iaf vad det märks.
Själv har man ju byggt ett observatorie på gården med tanken på att det blir lättare och går fortare att va redo när tillfällen ges. När det nu kommer igen..
Skulle gärna åka på nån astroresa nån gång men det får vänta ett tag eftersom man har 2 småbarn här hemma också.
Fast dock har ja väl tänkt att åka på Värmland star party iaf nästa år som längst om det nu räknas som astroresa:)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by Håkan N »

Katarina !

Vem gillar inte när det är mörkt när man är astro intresserad !
Jag har bara haft en kväll sedan i våras här och det var ju under förra veckan, men jösses vilket fuktighet det var.
Är det bara hyfsat stjärnklart och lite över SQM 21 så tycker jag det är ok.
Men mitt astro intresse handlar om högt SQM och apertur, läs ev nedan så förstår du ev 'varför'...
Jag vet inte om du läst mina threads från resor eller hur jag ser på mitt astro-intresse ?

Om du orkar ;-)) ...

Det är ganska precis 3 års sedan jag började med astronomi, och jag började totalt från ruta 1 sas.
Jag såg en stjärnhimmel i Guatemalas djungler i den 25 December 2013 och kände direkt att jag blev uppslukad och det vara så nära en religiös upplevelse jag nog kan komma.. och kände att det här måste jag titta vidare på.
Men jag hade faktisk sett nåt liknande i öknen 1999 mitt emellan Israel och Egypten som gav ett starkt minne.
Jag har varit intresserad av arkeologi sedan barnsben och då givetvis läst om andra civilisationers astronomi och jag har besökt många platser under årens lopp, men inte kommit in i astronomi, men den låg väl å ruvade..
Men under 2014 hände inget innan jag bestämde mig att lägga tävlings hjälmen på hyllan ( för ett tag i alla fall ) då på hösten, och motorsport har varit mitt intresse och även inom jobbet i 30 år.
Så jag tänkte ; jag ringer ett företag. ( tror det var Stjärnhuset )
Jag sa ; Vad är astronomi ?
-Men det roliga var att jag var helt på det klara med att jag skulle ’se’ grejer ;-) Men 'vad' visste jag inte.
Denne berättade om amatör astronomin som tittar på planeter och solen och kometer och nämnde nåt sen om ordet ; ’deep-sky’ ,, hmm tänkte jag, nu lät det fränt ! "DEEP SKY".
Sedan berättades det om Messier och objekt han katalogiserat som amatörer tittar efter.
Vad ska man ha för nåt att titta i det med då sa jag, nån tub ?
Jodå det fanns i olika nivåer med eller utan Go-To osv, och givetvis fattade jag inget om det var reflektor eller refraktor osv osv.

Kommer dock ihåg jag fick ett teleskop av morsans farbror i julklapp, men mitt minne av det var jag ganska direkt ville se hur den såg ut invändigt och plockade isär det ;-)
Men kommer ihåg man satt en svart glasbit i okularet om man skulle se på solen ( rätt farlig att ge sånt till barn inser jag idag utan att föräldrarna vet om hur det fungerar )
Hursom kollade jag på internet och såg direkt Mike Lockwood webbsida och jag ringde honom och jag sa jag vill se lite seriös deep-sky.
Vi kom väl ganska direkt in på det han kunde göra var en 50 tummare max ( ha ha ) och hade en core i lager.
Jag är säker på att han trodde han skulle få sälja den direkt och en rikemans son hade fått nåt ryck för sig, typ. ( men jag har tillgjort mig varje cent by hard work själv så jag gör inget förhastat.
Dessutom,, 50"...hmmm.
Men jag började jag studera hur dom byggt de här Dobson teleskopen, och det ena ledde till det andra bygget osv.
Ett teleskop som intresserade mig var Dan Gray's string 28 tummare. Dan hade byggt det i stål och de flesta dobbar var ju i trä, och jag gillar inte trä. ( jag driver ett företag i CNC bearbeta i stål bla )
Jag fick kontakt med Joel och Carlin och efter jul var jag ner till UAA i Sandvreten och Lasse tog fram kikaren och visade en komet och Andromeda.
Det var kallt som attan och jag fick stålsätta mig ( jag gillar inte kyla ) men Lasse frös också ganska direkt så vi gick in i värmestugan och drack kaffe.
Jag fattade inte ett smack vad jag hade sett.
Vi kollade sedan i deras 45 cm Newton men månen var framme så vi tittade lite på den.
Joel sa till mig att köp en billigare kikare typ 7x50, men visste ju inget om kikare osv. Han sa det här med större dobbar här i Sverige är lurigt ( inte mycket användning för dom )
Sedan pratade han om Värmlands starparty och Marocko och det här med en bra himmel och de få gånger det är bra hemma här.
I den här vevan då jag sökte stora speglar och insåg ju ganska direkt att 50” innebar oändligt med kilon, så kom in på kolfiber osv men en som jobbade på Caltech sa ring Mel Bartels i Oregon - han hjälper dig.
Mel var ju inne på typ nära 50 tum ( för framtiden i tunn mennisk gjutet i platt-glas ) men just nu hade han sina wide field teleskop på 8”, 10” och 13.2”, och han nämnde Ethos och pupiller osv, osv.
Vid en Kalifornien resa i Februari hade jag innan ringt till Riverside klubben och väl där skulle de visa mig en 20” Carl Zambuto spegel och en 25 tummare i öknen. ( smått tänkte jag...men ok.. )
Han med Zambuton kunde inte komma från men Alex tog mig till Rob med 25’an. Jag fick lära mig ordet ’kollimering’ och hur man monterade upp en 25” Dobson ( det var en Obsession )
Alex var smått chockad över hur jag resonerade och var riktigt brydd, för han var nog van att alla hade astronomin med sig sedan barnsben och jag visste inget men babblade om 40 och 50 tummare och Lockwood & Kennedy och Mel Bartels som jag påstods känna ; namn han bara hade hört om, high guns ;-)
Men fick se M42 och tyckte det var skitfränt.

Sedan hemma igen blev det nog en vända till på Sandvreten och vi såg Eskimån kommer jag ihåg och sedan blev det VSP, men det var ju inställt på obs pga vädret. ( kallt var det i alla fall )

-Som du förstår snurrade det på rätt rejält nu med all ny info här..
Mel sa till mig, gör inget än utan kom till Oregon starparty.
Han visste jag skulle lugna ner mig på aperture frånten inom kort.

Joel hade en 18 tummare on sale på VSP och jag tyckte den var 'både stor och för liten'.
Grejjen var då att jag nu hade börjar prata med Shane på Dream, och var inne på en portabel Dobson vs transport per flyg.
Jag fattade direkt att cellularer är grejen, och sedan blev det att vi snackade från 40" ner till 32”, och sedan 25” och sedan 12"-14”, och en tid senare 20”..
Shane var nog brydd han med. Men iden var en mindre vs lära mig tekniken och som passade för LaPalma ( vs flyg ) för jag insåg ju ganska direkt att Joel hade rätt om vädret. ( dessutom insåg jag efter obsen på Sandverten att jag pallar inte kylan )
Han som förstörde i princip för mig ,,,,för lång framtid är synonymen ’glappenkjäft’ här på Astronet !!
Som visade mig en film från UAA’s resa till Teneriffa med Bowie i bakgrunden de hade gjort nåt år innan ( bra film det där )
Jorå, så skulle en slipsten dras. Canaries..och ganska närma med flyg och bra läge vs astro och varmt och skönt.
Men han sa ; du ska nog till LaPalma.

Men jag bestämde mig att den tunna 18 tummaren Joel hade ändå var en bra start.
Så jag åkte ner och köpte den.
Nu skulle jag ha okular, och de här Ethos är grejjer det sa Joel ( om du har råd ) och kom ju ihåg det från Bartels han var inne på det.
Men vad är okular för nåt ?
Jag ringde Televue och sa jag vill prata med chefen nu med bums.
Al Nagler kom och jag sa jag ska det bästa du har och rubbet. Hade ju ingen aning om vad saken gällde ( och inte Al heller.. ) och jag visste inget om koma, 82 grader eller 110 grader eller pupiller och förstoringar eller vad jag ville obsa för nåt !
Al insåg nog direkt ; att den här göken orkar jag inte med utan han sa ; Ring Pensack i Los Angeles.
Don säljer TV bla och har obsat i hela livet och gillade high-end stuff och hade ju själv en sån där ’zambuto’ spegel.
Sen fick Don mig på halsen sas..
Det är många som jag har fått hjälp av under de här åren och Don gillar jag skarp. Han är en gammal hippe och har sina idéer men vet vad han pratar om.

Sedan bar det av till Oregon och OSP.
Alex körde ända upp från Riverside bara för att hjälpa mig och han undrade sa han hur skall detta gå..
Det han inte visste var att jag ju varit i USA kanske 40 gånger innan och hade lätt för kontakter vs racingen och simmar som fisken ihop med jänkare.
Och där stod ju Gray’s 28’a med en Lockwood spegel i !
Jag var i himlen !
Jag mätte som en tok upp hela teleskopet och Dan fattade nog att det var en galning igång ;-)
Han visade mig hur det funkade och sedan tog han goda IPA med sina polare i mobile home’n, och så fick jag använda teleskopet varje natt.
Det var ett lyckorus och jag var nog uppe längs av alla varje natt !
Lärde mig hitta M57, M27, Andromeda, Veil och kikade på dubbel-dubbeln osv.
Howard Banish sa ; kom till mig och obsa och han sa ; du har en framtid i detta – det ser jag sa han.
Det jag hann med på OSP var kika i Mels fantastiska wide field 13.2” på North America och flera av de större objekten det instrumentet är bra på ( 3 i FoV med Ethos 21 på low Power med 6 mm pupill )
En annan från Bakersfield hade en helt fantastisk Teeter med en f/3.6 Lockwood i och han hade rubbet med Ethos.
Satans vilken kontrast alltså.
Men jag var så såld på obsa i Gray’s 28’a jag missade Howards 28’a med en Kennedy i.
Kikade dock i flera 16 tummare osv med olika slipare och kineser ( för sakens skull ) men jag tyckte de bara var gråa och trötta. ( ingen kontrast i dom alls )

Jag hade beställt några Ethos okular och en paracorr från Don samt en Antares 3.5” diagonal på deras bästa 1/30 wave och ett Push-To från Astrodevice från Australien.
Jag besökte även Steve Swayze som jag snackat lite speglar med, och han bodde i Portland.
Men blev inte imponerad av det jag såg.

Väl hemma igen hade jag kommit in mera på en Dream f/3.5 20 tummare.
Men först skulle ju 18 tummaren bli klar.
Men Shane började nu en långsam resa att hjälpa mig förstå lite om speglar och teleskop. ( att han orkat.. )

Mariestad träffen kom och det var dåligt väder men kul ändå och en från Göteborg hade en Canon IS kikare med sig på 7X och 32 mm.
Vill du se sa han ;
OK, men kikare var ju inte min grej, men såg direkt potentialen, så nu kom jag av mig på teleskopbygget och nu blev det fokus på kikare att lära sig lite av det begreppet.
Vad var nu detta för apparater.. ??
Alla jag pratat med som Joel, Mel, Lasse Hermansson, Carl Zambuto, Pensack har sagt lika – kikare är A&O.
Det tog flera månader att jobba i det ämnet innan en på CN visade ett reportage på en Zeiss 2060S.
Sen tipsade en mig om en begagnad i Tyskland.
En sån där kikare kostar ny nära 60 tusen hemma men jag fick den för 1.000 Euro i nyskick.
Dock hade IS systemet gått sönder och den Tyske doktorn hade fått kikar-sjukan och ville ha mer apertur.
Jag visste knappt vad 20x var för nåt eller vad 3 mm pupill innebar osv.
Sen i detta kom ju det här med stativ in i bilden med.
Lasse sa tripodden är bra men nackspärr typ, men kan bli aktuellt vs 20x ( även om IS vs vikten på 2.7 kg )
Men jag köpte ett Gitzo Serier 5 i kolfiber nytt i Sverige ( riktigt nice ) och importerade ett fäste från Acratech ( som funkar perfekt )
Det här är kvalitets pro grejer och stabilt och lätt som jag är mycket nöjd med.

Nu skulle det bära av till LaPalma under 1 månad i December och hade hyrt ett hus, och kikaren åkte på service till Zeiss och de skickade den direkt till LaPalma.
Jag hade fixat en app från Sky Safari och kollade in lite bra kikar objekt på nätet och fick en del tips av andra.
Det började illa med calima där ( sand från Sahara ) och kikaren kom på flykt vs intullning. ( varning att skicka dit grejer = kan bli dyrt..! )
Hursom ett par nätter efteråt dök den upp och det var det klart och jag åkte upp på ridgen och monterade upp och tog in mitt första objekt M42 !
Min första egna astronomiska erfarenhet.
Jag var riktigt nöjd och det är bra laddning och absolut ’jet-black’ i den här kikaren och stjärnorna är som diamant korn.
Under tiden där lärde jag mig hitta clusters och andra deep-sky objekt och en favorit direkt blev the owl cluster. Jag fick hålla på länge att söka för att hitta ( men kul ) och ex dubbel clustret en natt på Roque var det mycket fint på ruggigt bra himmel.
( hade ingen SQM då men antar kring 21.8-21.9 )
Ibland låg jag på rygg och obsade, men ofta handhållet eller på stativet.

Sett då tyckte jag det inte var 'riktigt bra' men man kan ju inte ha alla nätter perfekta.. men så trodde jag då.
Sett nu inser jag att det mesta var bra. En mycket givande tid därnere och jag kunde fokusera på astro och objekt osv.

2016 blev det en del astro resor som ex Sahara Sky hotell och Stellafane i USA och ITT i Österrike. Alla givande på sitt sätt.
Missade dock ITT i Tyskland på våren då jobbet stod i vägen. Hade ju hört om fina Tyska byggen, vs ”doktorns” 42 tummare och Kai’s tunna 32” bla.
I natten på Stellafane träffade jag Werkman som hade varit på många mörka ställen i världen och han sa ; åk på Oz Sky !
Vi obsade alla nätter till sist av alla och han har en DSM Dob med 22” Kennedy i. ( kul gubbe att obsa med och doktor till yrket och älskar deep-sky )
Robert sa, har du sett ’Barbarella’ på 48”, jag har läst om den sa jag. Han sa det är en fantastisk upplevelse dit ska du nog åka.
-Jag sa ; har du varit där ?? Yepp, vi är polare sa han. Jag trodde han skämtade !

Efter Stellafane besökte jag QED och AGI och Dream. Mycket intressant för en dåre…
Att få se en MRF maskin igång, Zygo IF, gula ULE glas, fräsning i ZTE glas och Dreams gjutna speglar och kolfiber jobb mm.

Under resans gång på hemmaplan har jag tränat på lära mig himlen, men så ofta det är uselt blir det inte så mycket, men jag tar varje chans som finns.
Eftersom jag har eget kan jag ta sovmorgon när jag vill, så astron funkar för mig när det passar in.
Jag brukar antingen promenera eller ta kikaren och åka nån mil norrut, men ofta är det issues med moln osv, osv.

Sedan har projekt 18 tum blivit uppskjutet av nya idéer och jag sa till mig själv ;
Du måste lära dig detta innan du börjar lägga i tid att maskinera och designa.
Men jag skar ut i laser en del saker till ett portabel design.
Hösten 2016 fick jag lägga massor med extra tid på företaget för en mässa i USA jag årligen brukar åka på, och nu med en ny utgåva på ett fixtur system jag gör/säljer.
Men jag åkte till LaPalma under 3 veckor i December sen och hyrde ett hus hos Hosinskys.
Jag tog alla mina Ethos okular med mig och kikaren, och hyrde deras Mead 16” Dobson som stod på gården en bit bort.
Jag hyrde också en 20” Dobson av Athos nån natt och tog upp den till nära toppen.
Det här var en mycket givande resa då jag jobbade i teleskopet varje natt och testade förstoringar och kollade hur paracorren funkar och star-hoppade osv, osv.

Som vanligt körde jag hårt med mina kontakter som Lasse på UAA och Don och Mel å Shane mfl.
På CN insåg jag det var ytterst svårt att resonera om high-class optik, för det blir lätt fel med vem som tror han är nåt eller inte.
Sånt där tycker jag är jobbigt så kände att jag lägger ner det där.
Allt ska vara billigt och vill man köpa något bättre behövs det inte, så jag anser att det är j-igt irriterande och lågvatten.
Under tiden hade jag insett att en f/4 på 18” är en riktigt bra combo, för den är 'stor' men inte en bjässe och det är ståhöjd till okularet.
Dessutom med f/4 är det enklare att få en bra spegel än ex f/2.8.
( tog mig MASSOR av tid att förstå lite hur allt det här hänger ihop med FOV osv, osv )

Nu var det 2017 och sagt och gjort så signade jag in på en resa till Australien och Oz Sky i April.
Väl på plats 7 timmar i bilen norrut från Sydney tog jag ut Zeissen direkt å bara chokade – rent makalöst !
Jag tog den direkt på den ljusaste stället rakt på Eta Carinea.
Ett hav av Dobsoner fanns där att låna och jag tog som vanligt med mig mina egna okular och mitt nya Nikon widefield 17 mm jag köpt direkt från Japan lite tidigare.
Lachlan satte snabbt igång en 18 tummare för oss som var på plats dagen före så vi kunde köra på direkt och ja la i det flång nya Nikon 17 mm med paracorr på och direkt på Homunculus – Jösses !!
Det objektet är nog min favorit tror jag.
En 14” Zambuto på f/5 i en DSM hade en makalös kontrast, men jag tycker 14” inte ger mig nåt - så jag var mest i 18 tummarna i det stora hela.
Utvalda objekt som Tuck 47 körde jag 30” och mycket var i 25’an.
Tuck 47 i 30” är nåt jag kan rekommendera..
Men många objekt gillade jag bäst i Zeissen och som ex Jewel boxen. En 30 tummar tar inte en 60 mm Zeiss där ;-) Så fina färger ihop med storleken.
-Kikare är underskattade minst sagt.
Att svepa en kikare där nere kan man göra i timmar, och som vanlig älskar folk låna den kikaren.
På ex Stellafane var det en präst med en Lightholder 25’a som lämnade allt och bara satt i stolen och suckade om vilket drag det var i den...
25 tum är 25 tum men en bra 60 mm kikare och inget tar detta på vissa objekt ;-)

Men 18 tums teleskop sveper man så fint och fort runt med – I'll just love it.
Jag insåg att de där stora träbaronerna är inte min grej alls, ett rännande upp å ner och allt är tungrott, så min framtids ide på en lätt och snabb 25’a gäller.
Ex Grays 28 tum i Oregon hade ju hans styrsystem och okularet sitter som ett ’lowrider’

Sen är jag definitivt en Ethos-man eller wide field okular på det bästa man kan köpa på marknaden.
Och det som gäller för mig är ordet ’kontrast’. Och folk må kalla det vad de vill men jag kallar det kontrast. ( Så sa Jimmi Lowrey med ; jet-black & contrast is the NAME of the game + high SQM – end of story ! )

På Oz träffade jag många trevliga personer jag blivit bra bekanta med som ett par från Las Vegas och John från San Diego jag obsade mycket med. Han har varit på Oz många gånger och obsat sedan barnsben. Det här är folk som gillar höga SQM värden och stora apertur.
( lika barn leka bäst kanske )
John var polare med Lowrey med 48’an och inför OSP i år med eclipsen sa han häng med oss till ett mörkt ställe söder om OSP platsen.
Det var ett bra gäng där och vi hade skitkul och dom ville jag skulle stanna kvar, men jag hade ju signat in på OSP och 3 från UAA skulle ju komma dit.
Lowrey som ska begravas med sina Zeiss orto okular baxnade när han fick se på kraftigt SQM mörker Andromeda och dubbelhopen i min Zeiss.
Jag tror faktisk han blev lite chockad.
Vi snackade optik och det var god mat och bra obs och umgänge med astro snack. Hursom fick jag inbjudan till Fort Davis.
Så John och jag åker dit i Mars inför Texas starparty. ( det ska bli riktigt kul ! )

Efter Oz Sky ringde jag Carl Zambuto och beställde en Quartz 18” på f/4 och 32 mm tjockt.
( leverans kring jul sa han )

När jag kom hem blev det ITT i Frankfurt vid nästa nymåne för det hade jag och Sten-Arne planerat lite om, och jag hade tittat i hans fina 16” biono-dob året innan i Mariestad.
Jag älskar bino dobbar, men de är inte lätta att handskas med – tyvärr.
Väl där såg vi fina byggen, och tittade i en Kowa 80 mm kikare ( mycket bra optik ! ) och jag var med Jorge Peters i hans mycket trevliga Lomo försedda 25 tummare.
Det teleskopet rör man som i grädde, men tyvärr är det f/4.5, men han sa M57 i alperna på 1.000X – det var något det men jag såg den på 600X.
Ett MYCKET fint bygge. Tyskarna, dom kan dom.
Efter träffen åkte jag på möte med Zygo strax söder om Frankfurt att prata SiC.

Men ang eclipsen åkte jag upp till OSP och det var kul att Lasse co var där, och det var några timmar en natt det var hyggligt bra var jag och Mats var hos Banish i hans 28’a.
Ex M57 på 600X. Ett mycket trevligt teleskop och till skillnad från Peters 25’a hade Howard en Siderail styrning från Dan Gray så objektet ligger stilla i okularet.
Riktigt enkelt observerande att inte hålla objektet i sikte sas utan bara ’titta’ ( men igen, tyvärr stege vs f-talet )
Men OSP hade rätt usel himmel vs bränder, tyvärr.
Men eclipsen var makalös. Jag hade en perfekt eclips på klar himmel med nakna ögat och genom Zeissen.

Direkt vid hemkomst åkte jag till Mariestad ;-)

Under året har jag tittat på vad härnäst att resa till.
-Oz Sky igen ( går nu vs deras vår event ) eller Namibia, men skrev av det för gillar inte läget ( är ingen Afrika vän ), och kom in på Chile.
En dam jag träffade på Oz från Canada +70 år ung observatör ;-) hade varit dit många gånger och hon sa du lär dit !
Så kollade in lite olika lägen som Spaceobs och Pangea.
( Jag har inte än signat in vs jobbet, men ska nog göra det inom kort )
Iden är se läget där och kika in höglands obs som talar till mig. +5 tusen meter med syrgas.
John kommer ner dit om jag åker.
Jimmy vill ta ner sin Kennedy 22’a framledes ( hoppas ) Planerar utanför La Serna området.

Min ide är efter 18 tummarens lärdom köra på med framtids projektet på 25” och f/2.8 och hade hoppats på SiC men det hamnar på ca 400 tusen Euro tyvärr.
Lättvikts fräst Zerodur blir inte lika lätt men ändå flera hundra tusen Euro.
Antar det blir en MRF slipad Dream.
Men Lowrey inspirerade mig om ( efter pumpat på med allt ’eyecandy’ ) att gå in på galaxy hunting, och se sånt som få har sett och fimpa paracorren och köpa smala Zeiss okular.
( men dagens bästa glas från TV och paracorren ger minimal förlust ) så det kan vara mer ’tro’ än realitet. Dessutom görs inte dessa Zeiss okular mer, och de passar in dåligt vs min korta tänkta f-tal.
Så planerna är obsa i LaPalma och Chile med eget teleskop.
Det man kan hyra är ofta Obsession, men jag vill ha mer kontrast än de ger och jag vill stå och obsa.
Jag vill ha/se i en 25 tums apertur vad Zamburo kan göra i en f/5 på 12”.

När min Zambuto är klar ska Zygo i Frankfurt eller QED i Rochester testa den. ( det är väl egentligen därför jag köpte den, och få eller nån i världen har seriöst IF testat en amatör spegel high-end )
Det kostar nämligen nästan mer än själva spegeln, men Carl har ju ryktet och jag har sett det själv och vill veta figuren och yt-finheten.
Ska Aerospace/pro göra en slipning i MRF måste man tala om för dom vad man vill ha i IF nummer.
-Det kostar stora summor att nåt man ev inte behöver i tolerans.

Så just nu har jag 18 tummar’n mer eller mindre klar i design och gått igenom mycket teknik. Jag kan inte allt givetvis men lärt mig massor sedan 1-2 år bakåt, så invänta var rätt drag för mig.
Kan vara klar i vår.

Men under tiden tränar jag gärna på stjärnor och objekt och har resor planerade.

Hoppas det här resumén svarar dig på lite frågeställning vad jag egentligen pysslar å babblar om ;-))

Så SQM, ’jet-black’, kontrast, deep-sky, apertur, toleranser, och lära mig star-hop och objekt samt resor till mörka platser är ’min’ astro’.
Och mer ska det bli har jag tänkt framledes både norra och södra himlen.

Mer om kikare så kom ju Nikon ut med sin 100 års jubileums astro 50 mm super wide field.
På 10x ger den 9 graders FoV och jag hann inte med på seriens första 100 tillverkade.
Det här blir ett fint kompliment till mitt kikar intresse som matchar Zeissen fast motsatt vy sas. Iden är att få den med till Chile men vill gärna se in i den innan ett köp, men ?
Hursom vet ingen just nu om det blir fler gjorda vs priset och marknaden.
Men den ska vara nåt enastående för astro och de som har kikar-sjukan ! ;-)
Betänk en sån på 5.000 meter i Chile.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by Katarina H »

Håkan!

Tack, där fick jag hela din story i ett inlägg. Jag hade koll på den i stora drag då jag läser det mesta som skrivs på astronet. Men tack för mödan med inlägget!!

Angående din Zeiss 20x60 så tycker jag att du är helt rätt ute. Jag har själv sedan 2 år tillbaka en tubkikare 65 mm med zoom 15-45 och jag tycker de måtten är de mest allsidiga när det gäller obs i vårt land. Man får en förstoring bättre än vanliga handkikare och man behöver sällan mer ljusinskäpp än sisådär 60-70 mm. Sen tycker jag att det blir lagom för ens pupill för att det skulle vara 7 mm tror jag inte när man kommer upp i åren så 7x50 ger jag inte jättemycket för. Jag har ingen IS så får ha stativ (väger tyvärr-men kikaren är i titan så den vikten är jag nöjd med) men jag har bara en tub (du har två - BInocular). Givetvis är glasen i Zeiss bättre än i min kikare men jag tycker bilden är crispig jämfört med mycket annat jag kollat i (har även kollat i diverse zeiss, leica).

Har alltid funderat MYCKET på hur man förbereder sin obs-session, och vad man tar med på den. Allt väger ju. Jag har provat att kånka utrustning i snårig skog utan stig och jag har testat att köra ut ett teleskop med bilen och obsa bredvis bilen. Summa summarum blir att det är bäst att hålla obset så nära som möjligt dvs i trädgården. Men även där är jag lat och orkar inte kånka ut dobben (8" skyliner), men det beror också på att jag får ont i händer och armar i flera dagar efteråt utav tunga lyft och det lär ju inte bli bättre med åren...varför jag tycker ULTRALIGHT är högintressant - även i trädgården. Nu tittar jag på alternativ med variabel-obs där man inte använder instrument alls. Verkar spännande!

Därför undrade jag lite hur du går till väga när du obsade nu förra veckan. Promenerade...då använde du alltså din 20x60S-kikare. Stol? Liggunderlag (du skrev du låg ned och obsade vid ngt tillfälle). Hade du med kartor/atlas/loggbok el likn? Hur lägger du upp obs-sessionen? Har du förkollat vad du tänker obsa? Jag vet att du reser runt på olika träffar under mörk himmel (avundsvärt!) men hur gjorde du när du var ute i Sverige sist? Kläder? Jag tycker att korta obs-sessions är bättre (lätt i trädgården) än att klä på sig hur mycket som helst och vara ute länge.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Kan det verkligen vara sant?

Post by Håkan N »

Du skulle ju kunna ha en nytta av en portabel lightweight Dobson, typ Teeters 'jorney serien' och med en typ 12"-14"-16" Zambuto i.
Givetvis en investering men som kommer att ge dig en hel del trevlig deep-sky. Nåt för starpartyn, samt att åka till mörkare platser och ev resor till Kanarieöarna etc.
Visst är det enkelt att obsa utanför huset, men det ger ju lite mer om man åker en bit ut ( beroende på givetvis var man bor )
Man kan få ev en 12" att bli en 14 tummare på så sätt.
Det verkar som de som håller på med variabler och astro foto vill gärna ha det nära, och det verkar fungera bra så.
Man bor ju där man bor och man får anpassa sig. Och allt blir ju en prio.
Har du ett problem att lyfta tungt ska du ju ha nåt enkelt givetvis.
En portabel dob blir enklare än en Skywatcher tub på det sättet.
Men visuellt obs är ju mera krävande för om man åker ut vill man ju veta att det blir nåt obs av och har man utrustning ( oavsett ) ska det upp.
Och ju mer man vill se ( vs apertur ) ju mer krävande blir det på allt vs resa som SQM-värde och montering, avkylning, kollimering osv.
Sånt här kan man ju endast själv svara på.
Så vad kan bli enklare än en kikare på det sättet.
Jag säger det igen, kikare har otroligt dåligt rykte speciellt i Sverige.
Förstår EJ varför.
Jag tar hellre vilken 50 mm kikare som helst än en Kina tub 8" Newton på vingligt stativ.

Svaret på din fråga hur mitt observerande ser ut ( just nu i Sverige ) är att jag oavsett vill ha en stjärnklar kväll, och ju mörkare - ju bättre och jag kan åka nån mil ut, men kan också ta en promenad en bit bort eller ta bilen bara nån kilometer upp till skogen och ta med kikaren med eller utan stativ.
UAA har stjärn kvällar, men 8 av 10 blir ofta inställda typ sedan jag kom in i astronomin.
Jag åker ofta på Svenska starpartyn, men det blir mest en social sak. ( ofta uteblir ju observering pga vädrets makter )
Är himlen noll enligt min skala kan ingen astronomi göras, och som det varit nu har det alltså varit 1 natt sedan i våras.
1 pass ! ( och då i enorm fukt )
Lite moln och lite dis är ok. Men givetvis roligare om det är bra.
Vintern brukar jag obsa lite men gillar inte kylan oavsett hur jag klär mig och den eviga imman.
Men går man så har man värmen så därav köpte jag en ny Swarovski EL 10x på 32 mm ( att ha innanför jackan )
Valet stod på en 8x, men tänkte jag ser lite mer på 10x.
Jag fick inget ut av den och 19x på en sån liten kikare är otroligt svårt att handhålla dessutom. Så med lägre förstoring hade jag ex sett alla clustren samtidigt kring Kusken. ( lite coolt ) så den såldes. ( men 8x på 32 mm ger 4 mm pupill = ok )
Jag håller med dig med åren bör man inte ha för stor pupill och ex 7x och 50 mm ger en 7 mm pupill ( jag har ca 5.5 mm )

Jag jobbar inte efter några mallar, och som ex i Australien var jag ofta tillbaka på samma objekt och kunde sitta länge att studera.
Några listor har jag inte följt och tror det inte är min grej, men det jag gör är att nyfiket suga i mig om olika fräna objekt och jag försöker göra noteringar vid obs, vs att återkomma dit och komma ihåg hur jag gjorde.
Jag är en star-hopper, och det är en del av min hobby.
Men min 18 tummare kommer att ha push-To och min 25'a kommer sedan att ha Siderail Electronics systemet monterat ( mest för att hålla objektet kvar i okularet )
-Så man behöver ju träna att hålla saker i liv och då behöver man se stjärnorna.
Jag brukar ha lite objekt jag tränar på att hitta och memorera och tittar i Sky Safari under tiden ute eller hemma och tittar i min stora Atlas ( har nu även köpt den mindre Sky atlasen i pocket från Astrosweden.
Egentligen just nu är jag mest inne på ren 'eye candy' och detta vill jag i framtiden se så krispigt som möjligt och är villig att ta med den egna utrustningen till mörka platser. Men jag har redan nu insikten att jag vill obsa mycket avlägsna objekt ( ex Abell galaxer i Jungfrun ) som man kan se i 25" apertur på extrema platser.
Så en kikare är viktigt instrument att lära sig om objektet och dessutom nöjet att se de stora objekten.
Normalt sett handhåller jag men gillar trippoden.
På ex OSP låg jag i tältets madrass i 1 timme och bara skannade runt. ( inte kallt och i zenit var det då riktigt bra )
Zeissen har 3 graders FoV så den passar bra på många objekt men är rätt tajt. Utformningen gör jag faktisk kan handhålla den ok utan IS på 20x, men med IS är det perfekt.
Jag ser enkelt många deep sky objekt, ok då som tussar men hittar dom.
Men den nya Nikonen kommer ex objekt som fyller hela Zeissen som ex Plejaderna bara bli en mindre hop.
Men iden med den kikaren är en makalös widefield känsla som rapporteras om med optik i världsklass.
Det är en extrem kikare för ett fåtal personer.
Jag kan ju enkelt köpa mig en Kowa HiIghlander på 80 mm med 3 okular set och den måste på en tripod, men det är en 'wow' kikare.
Här börjar cluster att lösa upp sig, men tyvärr är det en klump och omöjlig att handhålla.
Därav köpte jag de inte även om det var nära.
Men bor man i Sverige och vill ut snabbt är en sån ett MYCKET bra köp. Perfekt ide mellan en vanlig kikare och ett teleskop, och detta ger makalös vy på vissa objekt.
Men eftersom jag är en Dobson gubbe med kikarintresse är mitt val att ha kikare som man 'kan' handhålla.
Det är en princip.
Nya Nikon WX 10x ( 5 mm pupill ) väger in på 2.5 kg och man 'kan' handhålla den ( ej IS ), men givetvis en tripodd kikare.
Men ett mycket lämpligt tillval till Zeissen.
Då har jag 2 av världens bästa kikare som tillverkas att kunna använda och en med 3 grader och den andra 9 grader. Det tilltalar mitt intresse.

Så objekten jobbar jag på att lära mig och jag obsar dit som glädjer mig och hela mitt koncept handlar om att se så mycket och så krispigt det kan göras och få med sig i en liten bil.
Min budget är hög att nå dit men jag kan nog inte hoppa till SiC vilket jag hade hoppats på.
En sån 25 tummare väger in på 6-7 kg.
Att få den hålla figuren den gjordes för ( typ 10 nm RMS Surface ) i ett styvt och lätt chassie på LaPalma eller på 2.500 meter i Chile är nu riktlinjen.
Post Reply