Decembervädret

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
Post Reply
Per1
Posts: 5
Joined: 2011-09-22 17:33:55
spamtest: JA

Decembervädret

Post by Per1 »

Hej alla!

Är ganska nybliven amatörastronom och känner en viss frustration över vädret den senaste månaden. I Stockholm tycker jag det varit molnigt mer eller mindre varenda kväll. Brukar det vara så under vinterhalvåret eller har det varit extra dåligt i år? Tyckte det var mycket bättre under september och till viss del oktober. Känns ju minst sagt lite snopet att när det väl är tillräckligt mörker för att observera åtminstone 12 timmar per dygn så är himlen täckt av moln för jämnan. Klara nätter maj-juli är man ju inte direkt hjälpt av i vår hobby.

/Per
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Decembervädret

Post by Timo »

Per,
jag tycker att det varit så här de senaste åren i november/december åtminstone här i Skåne.
Abstinensen börjar bli stor....
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Decembervädret

Post by Bengt »

Helt normalt väder skulle också säga.

Instabilt väder tills början av Mars sen brukar det lätta.

Har inte tagit många bilder de sista 5 åren som är från november ,december januari eller ens knappt februari. Alla klara nätter utan dis, dimma här i Skåne är en bonus dessa månader.

Bengt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Decembervädret

Post by timokarhula »

Molnigheten under hösten 2011 har varit relativt normal. Här är mina observationer på andelen klara nätter (%) från de två senaste åren samt medelvärdet från de 23 senaste åren i Mälardalen (Västerås). Oktober hade i år klarare natthimmel än normalt.

2010 2011 Medel 1988-
33 27 30.2 jan
20 57 36.7 feb
37 62 44.1 mars
47 55 50.4 apr
42 63 58.5 maj
60 --- 52.7 juni
54 38 55.2 juli
35 55 53.2 aug
63 47 49.7 sep
38 55 39.3 okt
30 30 27.8 nov
29 --- 37.1 dec
40.7 48.9 44.6 hela året

/Timo K
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Decembervädret

Post by wilt »

Här i Lund har decembervädret varit flaxigt: det har klarnat upp ibland men sen har det kommit in låga och snabbflygande moln; vid flera tillfällen har jag åkt ut till observationsplatsen, ställt upp intrumentet och precis kommit igång med observerandet lagom till att molnen rullat in. Igår var det i och för sig fina förhållanden under ett par timmar, men annars har mitt observerande fått ske i korta pass under tillfälliga luckor mellan molnen. Ibland har ett visst dis försämrat gränsmagnituden.

En inte oförsumlig andel av mina visuella variabelobsar den senaste månaden har skett i luckorna mellan molnen, ibland till och med genom ett (öppet) köks- eller sovrumsfönster när en snabb öppning visat sig. Det är möjligt att den här pragmatiska observationsstilen ändå funkar ganska bra för variabilister jämfört med visuella deep skyobservatörer och fotografer som vill ta snygga bilder.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Decembervädret

Post by Hans Bengtsson »

Precis så är det ofta under vintern. Om man har en stund klart väder efter mörkrets inbrott så brukar det snart driva in en del moln, och man får ta variablerna i luckor. Sådana är spelets regler.

Som visuell variabelobservatör gäller det mest av allt att vara pragmatisk, just som du skriver. Det är A och O. Finessen är att jämförelsestjärnorna i princip påverkas lika mycket som variabeln av dåliga förhållanden, därför går det att observera variabler med gott resultat även med rätt mycket moln, i fullmånens sken, från större eller mindre städer, med vilken typ av instrument som helst. En variabelobservatör blir förhållandevis okänslig för vädrets makter, även om det givetvis inte går att göra någonting under en helmulen himmel.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Decembervädret

Post by Kroppefjäll »

Hans Bengtsson wrote:Precis så är det ofta under vintern. Om man har en stund klart väder efter mörkrets inbrott så brukar det snart driva in en del moln, och man får ta variablerna i luckor. Sådana är spelets regler.

Som visuell variabelobservatör gäller det mest av allt att vara pragmatisk, just som du skriver. Det är A och O. Finessen är att jämförelsestjärnorna i princip påverkas lika mycket som variabeln av dåliga förhållanden, därför går det att observera variabler med gott resultat även med rätt mycket moln, i fullmånens sken, från större eller mindre städer, med vilken typ av instrument som helst. En variabelobservatör blir förhållandevis okänslig för vädrets makter, även om det givetvis inte går att göra någonting under en helmulen himmel.

mvh
Hans Bengtsson
Du försöker nyrekrytera hör jag Hans! :good: Kikar ut ifrån mitt kontorsfönster just nu, ser inte alltför omöjligt ut här i Uddevallatrakten för stunden. Senaste två klara kvällarna har man oturligt nog haft annat i vägen, men nu kommer ju snart julledigheten :) Annars känner man igen vad du säger, klart en kort stund i samband med mörkrets inbrott - sedan tätnar det snabbt.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Post Reply