Väderstation

Allt om våra kära moln..... Väderdiskusioner, Statistik, väderstationer mm
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Väderstation

Post by vejbymats »

Jag tror inte att jag förstår dom två (nu raderade!) inläggen ovanför detta :?: , men det påminde mig om att lägga en länk till min vädersida, med livekamera.

Image
http://nr10.is-very-nice.org/

/Mats
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Väderstation

Post by stoffe »

Ja nu var det ett tag sedan denna tråd startades och jag undrar vilka väderstationer som är bra idag? ASCOM-kompabilitet är ett krav, det finns vad jag förstått det som billiga väderstationer som det går att köpa en drivrutin till för några hundralappar. Men jag hittar inte någon just nu.

Om det ej går att hitta en ASCOM-kompatibel billig väderstation så är i så fall nästa krav att den fungerar under Linux.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Väderstation

Post by vejbymats »

stoffe wrote:Ja nu var det ett tag sedan denna tråd startades och jag undrar vilka väderstationer som är bra idag? ASCOM-kompabilitet är ett krav, det finns vad jag förstått det som billiga väderstationer som det går att köpa en drivrutin till för några hundralappar. Men jag hittar inte någon just nu.

Om det ej går att hitta en ASCOM-kompatibel billig väderstation så är i så fall nästa krav att den fungerar under Linux.
Jag hade en Oregon för c:a 1500kr innan jag köpte denna, men den blåste sönder efter 3-4 år.
Davis är lite mer kvalitet, men också 4-5 gånger dyrare...

Angående Linux så fungerar det utmärkt till Cumulus som jag använder.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Väderstation

Post by stoffe »

Perfekt, då har jag några alternativ att titta på. Jag kör gärna lågbudget. 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply