Val av kamera

Post Reply
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Val av kamera

Post by Jagardu »

Hej, jag har en fundering. Jag har hållt på med astrofoto nu i ett år och känner att det är dax att uppgradera kameran. Men har så svårt att bestämma mig villen kamera man ska satsa på. I dagsläget kör jag med en omoddad Nikon D7000 som jag även använder i min fotostudio. Men nu funderar jag på om jag ska modifiera den kameran (d7000) eller köpa någon annan. Antingen en modifierad dslr eller en kyld ccd. Har väl en budget på ca. 8.000kr max.. Och är aldrig blyg för att köpa begagnat.
Så lämna gärna tips. Och förklara gärna varför ni föreslår en viss kamera.
Kan tilläggas att jag har en 100mm refraktor (skywatcher 100ed2 pro) och en skywatcher 250px som jag fotar med.
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Val av kamera

Post by Corpze »

Borde ploppa upp lite begagnade CCD med kodaks 8300-chip, riktigt bra kamera med hyfsat stor sensor, väl beprövad.
Modds kameror går, men frågan är om just den Nikon-kameran går att modda, där lämpar sig nog Canon bättre, skulle jag ändå köpa ny/beg kamera skulle jag nog kika på ccd, färg blir ju billigare, filterhjul och filter är ytterligare runt 5000kr.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Val av kamera

Post by AstroFriend »

Just den här modellen är vanlig och billig för att vara en ccd:
http://www.optcorp.com/qhy-9-mono-with- ... -qhy9.html

Som beg. har jag sett den för under 10kkr, antagligen utan filterhjul. Finns nog många här som kan tala om ifall det är en bra kamera.

Om man inte är ute efter stort format kan kanske den här nya kameran vara intressant:
http://www.modernastronomy.com/shop/cam ... minicam5f/

Går att komplettera med en sats filter billigt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Val av kamera

Post by Miska »

Nikon har många fel, om man frågar mig.
Provade fotografera IR förut med min f.d. Nikon D7100. Gick ingen vidare.
Medan polarna hade Canon och det funkade galant.
Det är något med Nikon som gör att det inte lämpar sig till astro som Canon eller Sony.

Om du får tag på en Canon 1100D så kan du modifiera om den hos Astronomiser för en rätt så billig peng jämfört med här i Sverige.
Baader-mod kostar £140, medan borttagning av bakre filtret (framför sensorn) kostar bara £80. Ger samma effekt som Baader, men är i annan frekvens då det är sensorns egna. Tror den tar bort 50% av det gröna eller något som annars är överlägsen på DSLR. Hemma kostar samma Baader-mod närmare 4000kr, inte värt att göra det här inte!

Jag har både 1100D (omoddad än så länge) och 6D (ska vara omoddad).
Med fullformatet kan jag fotografera Vintergatan och norrsken utan att det blir missfärgning, samt jag fotade min senaste djuprymdsbild med den kameran också och det gick utan problem med färgerna, dock saknar jag bara den utökade röda i nebulosor som jag måste tillämpa i efterhand vid redigering.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Val av kamera

Post by stoffe »

MSaarikko wrote: Nikon har många fel, om man frågar mig.
Provade fotografera IR förut med min f.d. Nikon D7100. Gick ingen vidare.
Medan polarna hade Canon och det funkade galant.
Det är något med Nikon som gör att det inte lämpar sig till astro som Canon eller Sony.
Det där hängde jag inte alls med på. D7000 var före sin tid när den släpptes enligt många. En utmärkt kamera för astrofoto och jag ser inte vad Sony eller Canon har för fördelar mot Nikon? D7100 vet jag inte så mycket om förutom att den har små pixlar. Förmodligen en utmärkt kamera för astrofoto. Det enda jag inte tycker att Nikon generellt fungerar speciellt bra till är planetfoto men för djuprymdsfoto är det lika självklart som att välja något annat märke som t ex Canon eller Pentax. Sony är ännu inte så vanligt då de haft problem med sitt råfilsformat.

Jag har själv stått i vägvalet ett flertal gånger där jag haft möjlighet att gå över till något annat kameramärke, t ex Canon. Men hur jag än vänt och vridit på resonemangen så kom jag fram till att Nikon passade mina behov bäst och då är astrofoto inkluderat.

Ta en titt på vad som är möjligt att ta med en Nikonkamera innan man sågar Nikon som märke helt och hållet. Se speciellt de bilder som finns lite längre ner i denna länk.
https://landingfield.wordpress.com/2014 ... -darkness/

Jag föreslår att man modifierar kamerans firmware för att få ut maximalt av sin Nikonkamera.
Besök http://www.nikonhacker.com och följ instruktionerna för modifiering av ditt firmware. Rekommenderas!

Jag passar även på att länka in en bild tagen med en D800 på södra breddgrader. Det är inte min bild utan den till hör amatörastronomen Wei-hao. Visst ser den ut att kunna vara tagen med en kyld CCD med ett jättedyrt teleskop? Men så är inte fallet, det är taget med Nikons legendariska 180 mm f/2.8 objektiv. D800 är direkt jämförbar med D7000 eftersom de har ungefär likadana sensorer förutom sensorns storlek men med liknande prestanda. IR-modifiering fungerar förstås utmärkt även på Nikon som resultatet nedan oxå visar.
Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Val av kamera

Post by Jagardu »

Men visst sitter det en sony sensor i D7000?
Kan man inte fixa modifieringen själv? Eller är det att ta sig vatten över huvudet?
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Val av kamera

Post by stoffe »

Det sitter Sony sensor i de allra flesta Nikonkameror. De äldre sitter det CCD och de nyare CMOS. Det är en CMOS man vill ha eftersom de kamerorna både är känsligare och har lägre brus. I din D7000 sitter det en CMOS IMX071 från Sony. Den delar du med många Pentax K-50 ägare oxå.

Mjukvarumodden går att fixa själv, modda ir-filtret är däremot svårare. Det har jag aldrig gjort men det går att fota utan ir-filter oxå, det blir mer h-alpha data med fler subbar och längre exponeringar även om man inte har modifierat sin kamera.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Val av kamera

Post by VigdisVZ »

MSaarikko wrote:Nikon har många fel, om man frågar mig.
Provade fotografera IR förut med min f.d. Nikon D7100. Gick ingen vidare.
Medan polarna hade Canon och det funkade galant.
Det är något med Nikon som gör att det inte lämpar sig till astro som Canon eller Sony.
Wat?

Det är ingen skillnad på Nikon och Canon sensormässigt egentligen. Alla icke moddade DSLR har en IR-filter som gör att vi inte ska bli grisrosa i ansiktet.

Förr i tiden hade Nikon en brusreducering som tog bort stjärnor av misstag (starkiller), den har varit borta sedan länge...

Anledningen till att Canon har astromarknaden är att mjukvarustödet har varit bättre från tillverkaren, och fler personer har erfarenhet av att modda Canon (tillgång efterfrågan etc etc etc).

PS, jag fick helt ok IR-signal med min D5100 omoddad, och ännu bättre med min D800 omoddad. Men ingalunda så bra som på en kyld CCD eller annan astromoddad DSLR.

Min rekommendation är att få tag på en billig begagnad astromoddad Canon, såvida du inte har en stor uppsättning Nikongluggar du vill skjuta rymd med.

Edit: Personligen skulle jag nog inte uppgradera från astromoddad DSLR förrän du har råd med riktigt bra CCD och kringutrustning, det beror också hur portabel du vill vara, är du bilburen kan det vara ett problem att släpa på laptop etc för att styra CCD'n. Har man fast obs är det lättare att motivera en CCD och allt som ska höra till den.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Val av kamera

Post by Martin F »

MSaarikko wrote:Baader-mod kostar £140, medan borttagning av bakre filtret (framför sensorn) kostar bara £80. Ger samma effekt som Baader, men är i annan frekvens då det är sensorns egna. Tror den tar bort 50% av det gröna eller något som annars är överlägsen på DSLR. Hemma kostar samma Baader-mod närmare 4000kr, inte värt att göra det här inte!
Här verkar du ha fått något om bakfoten... det bakre filtret tas bort i bägge fallen men vid Baaderversionen ersätts originalfiltret av ett nytt filter som släpper igenom mer av de röda våglängder som utgörs av bland annat H-alfa. Anledningen till att sätta dit ett nytt filter är bland annat att behålla autofokusen. Det har inget med gröna våglängder eller annat att göra. Tänker du på när man tar bort Bayer-masken? Där pixlarna är R, G, G, B? Det är nåt helt annat och görs vid monokonvertering av DSLR.

En Baadermod kostar drygt 3000 hos Astrosweden, inte 4000 kr.
Jagardu
Posts: 52
Joined: 2014-11-11 16:45:53
spamtest: JA
Location: Umeå

Re: Val av kamera

Post by Jagardu »

Behåller man dammborttagnings funktionen om man monterar ett baader filter?
Grannen håller på med datorer och mobiltelefoner så han kan nog utan större problem byta ut filtret. :) (så sparar jag några tusen..) :good:
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
Post Reply