Fungerar det med denna?

Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Hej.
Jag är en helt nybörjare med teleskop och astrofoto. Har ett nybörjarteleskop Celestron Nexstar 130SLT
Köpte en Orion AIO som jag inte alls är nöjd med, får inte någon skärpa i bilderna.
Så såg jag att någon hade använt en typ sådan här till just detta teleskopet och fått en juste bild.
Canon 550D
https://www.dustinhome.se/product/50103 ... ssel=false

Dock vet jag inte om det exakt är denna modellen.

Min fråga då, skulle jag kunna använda just denna? Om i så fall vad behöver jag skaffa mer till den för att få det att fungera?
Läste något om GSO coma corrector, vilken kan passa till denna kameran?
Om inte denna skulle kunna fungera förslag på någon annan Canon som man kan använda för detta i ung. samma prisklass
med behövlig kringutrustning?

Tacksam för all hjälp
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fungerar det med denna?

Post by AstroFriend »

Hej Jim.
Ser att ingen svarat på dina frågor så jag börjar så kommer säkert andra in här ock fyller i.

I princip skall vilken dslr kamera som helst fungera bara det går att få tag i adaptrar för att ansluta till teleskopet. Du behöver ha en T2 gänga på ditt teleskop. Den brukar sitta på fokuseraren längst ut. Då behöver du komplettera med en T2 adapter till din kamera ex vis Canon. Kostar 100-250kr. En beg Canon får du från en tusenlapp eller mer. En med liveview är kanske är enklast typ Canon eos 450D eller nyare. Jag använder programmet apt för att styra min Canon ifall du funderar på att fota via dator. Möjligen blir det i tyngsta laget med en dslr kamera på din montering. Bättre då med din Orion kamera.

Vidare behöver din montering gå att ställa om så att ena axeln, RA, går att vinkla mot Polstjärnan. Då kan du följa stjärnorna utan att få vridningar av fältet och göra långexponeringar, minut eller så. Det finns på en del monteringar ett stag som går att fälla ut eller så köper man till en wedge, den kan tyvärr vara ganska dyr. Kontrollera också att monteringens handterminal är gjord för detta.

Med en comacorrector får du ett större korrigerat fält. Alltså bättre skärpa över hela bilden. Kostar från tusen kr och uppåt. De brukar vara för 2" anslutning och jag är inte säker på att ditt teleskop har det. Och kanske inte det du skall satsa på.

För att skall bli bra behöver mekaniken i montering vara av bra kvalite. Här tror jag din montering kommer ge problem.

Du kan nog få bättre och mer spännande bilder med ett mindre teleobjektiv på kameran, 100mm kanske om det är deepsky du är efter. Månen lär gå bra med ditt teleskop och då med Orion kameran som du filmar med för att fånga ut de skarpa bilderna med.

Du kan i princip ta bort teleskopet från monteringen och sätta kameran med telefotolins där.

Ja det var väl lite ideer. Fast egentligen eftersom du har en kamera borde du lösa problemet där först varför du inte får den i fokus. Annars kanske problemen bara upprepas med nästa kamera.

Om det är deepsky som är huvudmålet med dina astrofotoplaner kanske det i förlängningen vore bra med ett mer lämpat stativ och montering samt en dslr kamera med en bra lins. Från vidvinkel till mindre tele. Zoomar är i regel mindre bra val men undantag finns. Du kan gå in på min hemsida och titta under astronomiprojekt så finns det kanske något läsvärt. Det mesta uppbyggt av beg delar och inte fruktansvärt dyrt.

Jag brukar ofta hänvisa till den här sidan:
http://www.astropix.com/

Jerry beskriver noggrant vilka objektiv och teleskop han använt för respektive foto. Som du kommer märka är det ganska normala kameraobjektiv om än av bra kvalite.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Hej Lars

Tack för ditt svar, bra info, en del att tänka på för mig, ska kolla runt lite mer och se om jag kan hitta något beg.

Jo där är ett 2" uttag på mitt teleskop och var ute i morse för att kolla Orion kameran igen + barlow x2
Fick något bättre fokus på Jupiter denna gången jämfört med förra gången så visst är väl
okunskap inblandat här, dock tycker jag fortfarande att den borde kunna ge mig bättre bilder än
vad den gör, har suttit utomhus dagtid och prickat in på något objekt ca 100 m bort, tycker bilden
inte är någon höjdare. Det är möjligt att jag gör något fel men eftersom jag satt i lugn och ro
och testade ett gäng olika inställningar i programmet på datorn med ett fast objekt och ändå får en bild som är suddig
och grynig. Dessutom upplever jag att kameran är dålig på att visa ljusa objekt som jag själv kan se utan
problem via okularet. Tog bort linsen från en 250:- web kamera och hängde den på barlow x2. Den visar t.o.m 4 av Jupiters månar,
de ser jag inte alls med Orion AIO kameran. Bilderna är oredigerade och båda tagna "manuellt" via datorn.
På bilden från web kameran fick jag inte tid att ställa in mjukvaran innan det blev för sent, får ta det vid nästa tillfälle.

Orion AIO

Web kamera

(Teleskopet är kolliminerat, fick köpa en sådant verktyg direkt eftersom den inte var det när jag fick den, antagligen transporterna)

Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Fungerar det med denna?

Post by stoffe »

Hej

Nu har jag inte läst allt i denna tråd men jag svarar på ditt kameraproblem. Se till att du har senaste drivrutinerna till din Orionkamera, vilket program använder du för att fånga bilden till datorn? Hur lång exponeringstid kan du få?

Jag funderar på hur din gain är inställd?

För webkamera med filmning av planeter så rekommenderar jag allra främst Firecapture vilket oxå kräver Java installerad. Fungerar endast under Windows i dagsläget.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Hej stoffe

Tack för tipsen, ska testa mjukvaran till web kameran så snart tillfälle ges.

Så här ser det ut:

Kameran är nyinköpt sen en dryg vecka tillbaka, det finns ingen mjukvara i boxen
utan allt måste laddas hem från telescope.com, vad jag kan se så har jag det senaste.

Programmet heter AstroCap. Min dator är hyfsat vass med Win 7 x64.

Gain = 4,3%
Ändrar jag denna till högre så blir Jupiter ljusare och ljusare och ganska snart försvinner de få karaktäristiska dragen på planeten som blir en vit boll
Exposure = 19,6 ms,
Den här kan jag ändra till sekunder. Men då kräver det såklart att jag har tracking igång och jag har inte kommit dit ännu.

Best for imaging
Solar, lunar, planetary & Messier objects

Imaging sensor
Aptina Color CMOS MT9M034

Imaging sensor size
1/3"

Pixel array
1280 x 960 (1,228,800 total)

Pixel size
3.75 x 3.75

Imaging chip
Single Shot Color

Video frame rate
Up to 200 fps

Autoguider capability
Yes

Exposure range
0.00002s to 600s

A/D conversion
8 bit

Thermoelectric cooling
No

IR filter
Yes

Mounting
1.25" nozzle

USB connection
High-speed 2.0

Software compatibility
Windows 7/8/10

Binning
1x1, 2x2

Weight (oz.)
2

Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Fungerar det med denna?

Post by stoffe »

Hej

Gör så här, din kamera har nästan exakt samma sensor som jag har, har du sett min Jupiter som jag har som avatar ---->
Den är tagen med ett 8" teleskop och en ZWO ASI120MM kamera med monokrom MT9M034 sensor. Du har färgversionen, men dra upp gain till 50-60% och sänk slutartiden tills du ligger på 80-90% på histogrammet. Byt oxå till Firecapture det säger jag utan att ha tittat så mycket på AstroCap eftersom du får alla de fina funktioner som kommer att hjälpa dig långt med planetfoto. T ex fokushjälp med kontrast och att kunna följa planeten bättre med guidening osv. Det är funktioner som du kanske inte börjar med men kan testa allt eftersom. Så in med senaste drivrutinerna till kameran, installera Java Runtime och sedan Firecapture. Glöm inte att slutartiden justeras i olika fasta steg, tänk oxå på att ändra "exposure range" tills du har tillräckligt kort slutartid för att kunna få till histogrammet bra.

Jag har även lite tips och trix inbäddat bland kommentarerna till mina planetbilder på mitt galleri
http://astronet.se/showimages.php?id=113
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Ska labba lite med din info, tack.
Dock verkar inte Firecapture stödja Orion AIO kameran, har testat att välja från alla valen men inget hittar AIO kameran.
Får ha den till web kameran.
Återkommer med hur det gått när väl det här vädret tillåter det.

//Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Fungerar det med denna?

Post by stoffe »

Testa att ansluta till den som en QHY5-II kamera, det kan gå bättre. Det ska tydligen vara en väldigt snarlik kamera om inte annat, det kan vara så att även QHY5-II drivrutinerna passar kameran. Gör den det så har du en lösning.

Såg lite om det här.
http://www.cloudynights.com/topic/48271 ... ion-ssaio/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Hej.

Nej tyvärr att ansluta som QHY5-II kamera ville den inte alls, har fått nyttja programmet som medföljde.

I fredags som fick vi äntligen tillfälle att testa AIO kameran igen. Dock var det på kvällen så någon planet blev det inte, månen och försökte
få den att se Andromeda vilken vi såg lite svagt dock i okuklaret och Orion nebulosan vilket syntes tydligt. Månbilderna blev hyfsade, suddiga
dock även efter behandling. Men så har jag upptäckt att AIO kameran inte ens kan "se" svagare ljusobjekt som jag själv kan se utan något
teleskop och min syn är inte den bästa. Så de enda bilderna vi lyckades få fram var på just månen, något annat vägrade kameran att registrera,
testade med stoffes tips på inställningar men tyvärr, testade en massa olika inställningar fram och tillbaka, men icke.

En olycka kommer sällan ensam, motordriften pajade på teleskopet. Hade använd den manuellt
ca 2-3 timmar totalt.

Har varit i kontakt med handlarna där jag köpte dels teleskopet och dels kameran.
Teleskopet är skickat till service, kameran har jag inte fått något besked på ännu hur
de vill göra med den, dock vet jag att jag har ingen glädje alls av den tyvärr. En dålig
web kamera för 250 spänn är betydligt bättre, ja det tyder på att AIO kameran är defekt.

Hoppas det inte blir några tråkigheter med att försöka få kameran fixad nu bara.
Har precis börjat med detta och redan ett gäng problem efter bara några timmars utnyttjande.

Men men, en dag i sänder

//Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fungerar det med denna?

Post by AstroFriend »

Vad trist att det krånglar så för dig, men lugn du är ju i kontakt med Astronet!

Att motordrivningen havererat är inte mycket mer att göra än att sända iväg för reparation, bara du kollat batterier och sladdar och annat väsentligt först.

Du säger att kameran både ger oskarpa bilder och är ljussvag.

När du tar bilder av måne och planeter använder man ofta exponeringstider på 1/10 sekund eller kortare, gainen får man prova sig fram vad som är lämpligt och i vilken kombination med exponeringstid för bästa resultat. Men du vet ju redan nu vad du skall titta efter, kontrasten, då du ser mönstren bäst och utan att överexponera. Vanligt också att man har en Barlow för att få upp förstoringen. Har du provat med och utan? Sedan kanske en dum fråga, men de har inte satt dit någon skyddsplast framför sensorn?

När du tar bilder av deepsky som Orion och liknande är det helt andra exponeringstider som gäller om det skall bli bra. Från 15 sekunder och uppåt. Och då använder du inte Barlow linsen. men redan vid 15 sekunder bör ju följningen vara igång med den långa fokallängden du har. Provar du bråkdelar av sekunder blir det svagt. Du kanske skulle prova med ett litet kortare teleobjektiv? 150-300mm?

Ögat är annars inte så dum sensor och är svårt att slå. Speciellt är den väldigt bra på att fånga de korta ögonblick en planet är skarp. En kamera integrerar ju ihop det till ett suddigt medelvärde, därav man använder så korta exponeringar som möjligt och plockar ut de få bilder som blir skarpa av de tusentals man tar.

Var inte orolig för att det tar tid att få det att fungera, jag började när jag var 5 år, nu 57 och fortfarande en massa problem att lösa. Och varje gång jag löst problemen kommer ny teknik med nya möjligheter och man får börja om. Fast det riktigt stora problemet har egentligen aldrig blivit löst, en mörk och klar observationsplats och helst utan kyla. Har provat Teneriffa, La Palma, bergen i Turkiet och Andalusien utan positiva resultat, mörka klara nätter är inte min vän. Fast man får skylla sig själv när man bor i Stockholm.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Jodå jag har testat både med och utan Barlow, och ett gäng olika inställningar i progget.
Såg att någon skrev att man var tvungen att köra på 12 bit image i AstroCap programmet för deep sky.
testade det med, men icke. Har kört med exponeringstider runt 10-15 sek. Och har jag en
himla tur så kan där bli någon mörkgrå suddig fläck som knappt går att urskilja, som då är
någon hyfsat synlig stjärna om man kikar direkt i okularet.

Jag har bara ett teleskop f.n. tänker inte skaffa något mer om jag inte kan få det här att lira
hyfsat bra, sen får jag se hur intresset blir. Men det är då det.

Och såklart, stjärnklart igår, stjärnklart idag. Jaja det kommer fler tillfällen :)

Tack

/Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fungerar det med denna?

Post by AstroFriend »

Hej Jimmy,
Ja 8 bit är inte så lyckat vid deepsky, även 12 är ju litet men fungerar och det hade jag ju på mina gamla dslr kameror.

Att du får så ljussvaga bilder verkar bero på att det inte blir fokus. En ofokuserad stjärna sprider ju ut sitt ljus på många pixlar och blir då mycket svårare att detektera/se.

När du fokuserar, du är inte ute i ändlägena så att du därmed inte når fokus? Alltså att du tydligt ser att du passerar bästa fokus fram och tillbaks.

Ett vanligt problem när man inte får skarp fokus är att kameran är IR känslig och man använder linser, då går det inte att fokusera. Fast i ditt fall lär kameran ha IR filter vilket de flesta färgkameror brukar ha. Sedan har du ju ett spegelteleskop som fokuserar alla våglängder lika. Möjligen Barlowens linser ger färgbrytningsfel, men du har ju provat utan också.

10-15 sekunder skall räcka ganska bra vid f4 för att se de starkare stjärnorna.

Jag tänkte inte du skulle prova med ett annat teleskop utan en kameralins. Till min webcamera använde jag allt från 16-400mm.

Backfokus för de flesta objektiv ligger på drygt 40mm så längre in än så får inte sensorn sitta i kameran.


Jag tittade på de båda bilderna som du la upp i början. De är bara c 400 pixlar breda. Har du croppat eller har du binnat efter som de har så pixlar?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Hej Lars.

Nej fokuseraren är inte i något ändläge, har en "bra" bit på båda hållen, och som du säger ser jag när jag passerar bästa fokus.

Ah, inser vad du menade med objektivet nu. Dessvärre har jag bara 2 olika zoom objektiv i dagsläget. Såg ju att
du skrev innan att de eg. inte funkar så bra med sådana, dock gjorde jag lite små tester här med webkameran och det verkar fungera med att få fokus och jag bara höll grejorna i handen när jag siktade in mig på månen samt någon gatulampa. Behöver bygga nåt hemma jox för att hålla rätt avstånd (olympus kamera, tyvärr).

Bilderna, jag har bara klippt ut den intressanta delen från den totala bilden, det är den enda åverkan jag gjort.
AIO Jupiter är 1024x768 org. och Webcam 1280x1024 org.

Mvh
Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fungerar det med denna?

Post by AstroFriend »

Hej Jimmy,
Ja det är bara att testa, det finns ju undantag och Olympus har haft objektiv av väldigt hög kvalite så kanske även en zoom kan gå, i varje fall som ett test för att selektera ut var felet uppkommer.

Jag tog en titt igen på bilderna och det slog mig, det är ju webbkameran som är monokrom och astro kameran som är färg. Brukar ju vara tvärtom. I en färgkamera förlorar man ca halva upplösning om man bara interpolerar fram färgerna som du gjort. Är ju en förklaring till att den ser oskarpare ut, men förklarar inte hela problemet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Hej.

Vill uppdatera lite om vad som händer med detta. Med det vädret jag och många andra har haft så har det inte hänt så mycket, har varit väldigt få tillfällen att kika på himlen.
Iaf så kommer Orion AIO kameran att skickas tillbaka inom kort, det sista jag testade med den var att ta ett par DARK bilder. De var lusfulla med RGB pixlar, vände kameran kvarts varv för att verkligen konstatera att det satt i kameran och det gjorde det. Hade jag inte
varit en novis hade jag reagerat mycket tidigare på dessa pixlar som jag sett ända sedan från början vid olika tillfällen, ibland har det t.o.m. varit massor av vita extra pixlar på bilden, den har helt enkelt varit obrukbar. Nåväl kameran ska i retur och jag får pengarna tillbaks, Har beställt en Orion Starshoot G3 color istället och hoppas på bättre lycka med denna.

Teleskopet fick jag utbytt väldigt snabbt och smidigt sen har det fungerat hyfsat bra.

Köpte en Canon 70D och har börjat få till det med bilderna, men där är en del lirande med detta eftersom det som Lars misstänkte, att jag kunde få problem med montaget, ja det stämmer, går jag upp i för långa slutartider med canon kameran påhängd så blir det strul med bilderna, det händer redan vid 30 sek. Har hängt motvikt för att försöka balancera det så gott det går, men men. Dock har jag sett någon bild en kille gjort med detta teleskopet och en canon kamera som var mycket fina, jag gissar att det handlar om testande fram och tillbaks och så klart var på stjärnhimlen man fotar. Får labba vidare med detta när tillfälle ges.

Och så har jag testat lite mjukvara till webkameran men inte mot stjärhimlen ännu.
Firecapture har visat sig inte fungera här i min miljö. Kan inte göra några inställningar typ Gain i den när webkameran är inkopplad, programmet kraschar ofta direkt efter jag testat att göra någon inställning, kan såklart vara kameran också?
Har testat något annat program som gör samma sak. SharpCap v2.7.2135 verkar fungera med webkameran dock, här kan jag ändra allt.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
Post Reply