Fungerar det med denna?

Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Fungerar det med denna?

Post by Jim »

Hej.
Jag är en helt nybörjare med teleskop och astrofoto. Har ett nybörjarteleskop Celestron Nexstar 130SLT
Köpte en Orion AIO som jag inte alls är nöjd med, får inte någon skärpa i bilderna.
Så såg jag att någon hade använt en typ sådan här till just detta teleskopet och fått en juste bild.
Canon 550D
https://www.dustinhome.se/product/50103 ... ssel=false

Dock vet jag inte om det exakt är denna modellen.

Min fråga då, skulle jag kunna använda just denna? Om i så fall vad behöver jag skaffa mer till den för att få det att fungera?
Läste något om GSO coma corrector, vilken kan passa till denna kameran?
Om inte denna skulle kunna fungera förslag på någon annan Canon som man kan använda för detta i ung. samma prisklass
med behövlig kringutrustning?

Tacksam för all hjälp
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fungerar det med denna?

Post by AstroFriend »

Hej Jim.
Ser att ingen svarat på dina frågor så jag börjar så kommer säkert andra in här ock fyller i.

I princip skall vilken dslr kamera som helst fungera bara det går att få tag i adaptrar för att ansluta till teleskopet. Du behöver ha en T2 gänga på ditt teleskop. Den brukar sitta på fokuseraren längst ut. Då behöver du komplettera med en T2 adapter till din kamera ex vis Canon. Kostar 100-250kr. En beg Canon får du från en tusenlapp eller mer. En med liveview är kanske är enklast typ Canon eos 450D eller nyare. Jag använder programmet apt för att styra min Canon ifall du funderar på att fota via dator. Möjligen blir det i tyngsta laget med en dslr kamera på din montering. Bättre då med din Orion kamera.