Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post Reply
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by port513 »

Tjena,

Är helt ny på astrofoto men försöker lära mig så mycket som möjligt innan det är dags att fyra av kameran för att få så lite besvikelse som möjligt.

Jag använder FireCapture och funderar på vad skillnaden är vid exponering när man filmar?
Har ju fått rådet att filma planeterna istället för att ta en serie stillbilder, frågan är då vad exponeringen ska vara när man filmar?
Det känns som FireCapture då tar en stillbild och lägger den till en AVI, klarar man sig då inte lika bra med t.ex. 500st stillbilder istället för X-antal sekunder AVI?

Finns det någon guide/rekommendation på exponering för de olika planeterna vi har i solsystemet?
Enskild bild och total exponering tänker jag då på oavsett om man tar en AVI eller stillbild.

Sen skulle jag vilja ha en bra nybörjarguide på WinJUPOS, gärna med exempelbilder så att jag lätt kan följa med hur man använder detta program.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by vroomster »

Hej

Jag hittade denna guiden för Winjupos: http://www.cloudynights.com/topic/45225 ... -winjupos/
Stoffe har koll på hur det funkar här också.

Vad gäller Firecapture så har en serie tutorials på Youtube hjälpt mig att komma igång bra: https://www.youtube.com/watch?v=CKSHKb2 ... kL-e9LrZu4

Uffe
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by Torbjörn »

Firecapture, IC Capture och övriga program filmar video vilket är idealiskt för planetfoto. Varje enskild ruta ser rätt brusig och ful ut men sammantaget ger ett par tusen rutor ett bra fotografi (beroende på seeingen). Hur det funkar jämfört med stillbilder vet jag inte men principen borde ju bli densamma...men antalet bilder man vill använda gör ju bruk av stillbilder opraktiskt.

Skillnaden mot exponering är att man här brukar tala om "gain" eller "förstärkning". Ju mer gain du använder desto ljusare video. Tyvärr blir det även mer brus om man drar på för hårt och då kan det vara läge för att sänka frame rate (antalet bilder per sekund) till en nivå där man får lagom ljusstyrka utan att använda för mycket gain.

Du får bedöma exponeringen (eller gain) med hjälp av de histogram, stapeldiagram, som finns i programmet du använder för att filma. Du brukar ha tre staplar: En för rött, en för grönt och en för blått.

Jag kan ju börja med Jupiter:
Balansera histogrammen så att R, G och B visar lika staplar och är ca 80% av full stapel. Fyller du stapeln bränner du ut bilden och kvaddar den. Använd en frame rate (bildhastighet) som gör att du uppnår denna ljusstyrka utan att pressa gain för hårt. Man brukar kunna lita på histogrammen när det gäller Jupiter. Balansera färgerna redan här, det är lättare än att försöka fixa det senare med bildbehandling.

Månen:
Ungefär samma som Jupiter förutom att den stora ljusstyrkan antagligen gör att du får använda lågt gain och hög bildhastighet för att få ner ljusstyrkan. Om inte det räcker: Använd någon form av filter. Månfilter, gråfilter, polariserande filter, blåfilter...

Merkurius:
Svår att filma. Jag rekommenderar att du använder rödfilter för att lugna ner turbulensen i atmosfären, Merkurius står lågt när du ser den. Hög ljusstyrka dessutom vilket gör det MYCKET lätt att överexponera Merkurius. Histogrammen är opålitliga och går inte att balansera som för Jupiter och man får ta några olika videor med olika gain där man tar några som ser mer eller mindre underexponerade ut när man filmar. Det kan vara de som blir de bästa. Jag försöker bedöma gain visuellt på laptopen.

Venus:
Mycket hög ljusstyrka. Svår att filma utan filter med 200 mm teleskop. Jag rekommenderar violett filter. Histogrammen är opålitliga. Använd samma metod som Merkurius dvs bedöm visuellt och ta några gradvis ljussvagare videor, någon av dem träffar rätt.

Mars:
Liten och ljusstark planet. Histogrammet ser skumt ut eftersom Mars är ljusstark i den röda kanalen och inte i grön och blå kanal. När Mars är liten är det lätt att överexponera även om histogrammet ser OK ut i röd kanal. Det är lättare att exponera rätt när den är större.

Uranus och Neptunus:
Du får prova dig fram. Det största problemet brukar vara bristen på ljus så du lär får sänka din frame rate en hel del för att få en vettig ljusstyrka på dem.

Lycka till!

/Torbjörn
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by port513 »

Tackar för infon.

I FireCapture kan jag ju sätta exponering även på film och sätter jag t.ex. 1s exponering blir det 1s mellan filmrutorna så vad ska den stå på normalt när man filmar?

Annars tror jag att jag fick rätt kläm på det nu.


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by Torbjörn »

Borde kanske tillägga att detta gäller för färgkamera. För monokrom kamera kanske det blir lite annorlunda råd :)

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by Torbjörn »

Beroende på vad du har för kamera kanske du kan köra 30 eller 60 bilder/sekund. Det gör jag med min kamera. Exponeringstiden blir 1/60 eller 1/30 sekund...

/Torbjörn
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by port513 »

Jag har en ASI120MC-S som enligt spec ska klara 1280X960@60FPS utan överklockning.
Bör jag då ha 1/60 som exponering?
Det är ca 17ms (16.666666ms) om jag fattar det rätt?

/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by AstroFriend »

Hej Henke!
Det är maxtiden du kan ha eftersom varje bildruta bara är aktiv den tiden, men du kan ju alltid ha kortare tid om objektet är ljusstarkt, alternativt fler fps om datorn orkar med det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
port513
Posts: 37
Joined: 2016-03-03 18:07:49
spamtest: JA
Location: Staffanstorp

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by port513 »

Angående WinJUPOS, någon som har en rå film jag kan öva lite på?
Ser inte ut att bli trevligt väder här på ett tag så jag har ju lite att öva på ;)


/Henke
Teleskop: Celestron NexStar Evolution 9.25
Kamera: ASI120MC-S
Tillbehör: Celestron StarSense AutoAlign
Okular: 40mm, 13mm, 9mm
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Guide för exponering och användning av WinJUPOS?

Post by stoffe »

Hej

Mitt råd ang exponering, jag bryr mig överhuvudtaget inte vad det står för exponering. Det är inte viktigt för mig att veta alls faktiskt. Jag har absolut ingen aning om vad jag körde på sist jag fotade ens en gång men det står ju i logfilen till den film som man senast tog. Det enda som är viktigt är att inte histogram fylls till 100%. Det måste ligga på 80%-90% annars överexponerar man bilden. Dessutom skiljer det sig beroende på hur stort teleskop du har och vilken brännvidd du fotar på. Så det går ändå inte att ens ge ett hum om vad du ska för exponeringstider. Du behöver oxå se över att gain ligger på en acceptabel nivå. försök håll gain på mellan 50-70%.

Ytterligare en sak. Använd inte hela sensorn när du filmar, det äter bara hårddiskutrymme som du gärna vill spara. Din kamera fyller en tom 120 gb disk på 30-40 minuters filmande annars..! Använd ROI-läget och välj det du vill ha med i filmen istället.

Ang histogrammet i Firecapture så tycker jag det känns tillförlitligt på allt jag filmat hittils.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply