First light C8 på M81

Post Reply
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

First light C8 på M81

Post by Quilding »

Nu har jag fotat en del med mitt Canon 70-200 4 L med skapligt resultat så jag tänkte det var dags att avancera till min C8 med reducer som jag aldrig provat. Då blev jag genast degraderad till nybörjare. Alltså, med teleobjektiv får jag knivskarpa och tusentals stjärnor utan större ansträngning men här gick jag helt bet. Har kollimerat tuben visuellt i dagsljus och tyckte att jag fick till det bra.

Nu gick det åt 3 timmar till riggning av min fjärrstyrning (en annan historia) så jag gjorde bara några snabba exponeringar på 30 sekunder. Det fåtal stjärnor jag fick med ser ut som snabba pingisbollar. Jag fokuserade med APT och landade på 3.7 i FWHM. Är det kollimeringsfel trots allt? Vad annars kan gå snett på en C8? Reducern är Celestrons egen som kostar typ 1500 så det ska väl vara skaplig kvalitet på den va?

Filnamnen antyder vad det är ni ser. Kommentarer?
Attachments
CoreCroppedResizedRaw.jpg
CoreCroppedResizedRaw.jpg (36.2 KiB) Viewed 1807 times
CoreCroppedResizedStacked.jpg
CoreCroppedResizedStacked.jpg (61.44 KiB) Viewed 1807 times
CompleteResized.jpg
CompleteResized.jpg (59.3 KiB) Viewed 1807 times
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: First light C8 på M81

Post by Jonas »

Att gå från 200 mm brännvidd till 2000 är ingen barnlek. Även om du med reduceraren hamnar på 1200 mm brännvidd fordrar det mycket av både teleskop, guidning, montering av kamera och, naturligtvis, användaren.
Som du själv kommit fram till, verkar teleskopet inte vara kollimerat. Eller så sitter kameran inte rätt monterad på teleskopet. (Det sistnämnda är inte troligt men värt att kolla upp).
Beträffande kollimeringen, har du utfört stjärntest av teleskopet under hög förstoring? Om inte kan följande artikel vara av värde:
http://www.backyardastronomy.com/Backya ... esting.pdf

När du väl fått tuben kollimerad, blir nog fokuseringen lättare eftersom du kommer att kunna urskilja exakt var fokus är på en punktformad stjärna, till skillnad från en konformad som du brottas med idag.

Om man bortser från dålig kollimering och fokus, har du ändå lyckats att få fin följning. Inga stjärnspår. Följer du manuellt eller med autoguider? Separat följeteleskop eller off-axisguider?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: First light C8 på M81

Post by Quilding »

Det där var bra tips. Igår var jag mest upptagen av den berömda fjärrstyrningen så jag bara kastade mig på fokus och fotning så fort jag fick saker och ting att snurra. Har väl några dagar kvar innan den astronomiska skymningen upphör så får se om jag hinner få till något.

Jag kör oguidat med en Celestron CG5, "vanlig" vridare. Sägs vara något för glapp och klen för att köra längre exponeringar med C8.

/Q
Post Reply