Hur tänka för att få till hög förstoring med asi120

Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Hur tänka för att få till hög förstoring med asi120

Post by taipan »

Ok. Jag har ett teleskop på 400mm och har en ASI120mm för att fota solen och månen med.
Nu går tankarna lite till om jag skulle kunna fånga nån planet med mina grejer.
Har förutom teleskopet och kameran med 1/3" sensor en 2" diagonal, 2" Barlow 2X samt några distanser och förlängare.
Har märkt att det där med att nå fokus kan vara en utmaning när det gäller astrofoto :)
Hur ska jag tänka för att få till en hög förstoring och samtidigt få till fokus?
Kan diagonalen hjälpa mig eller ska man alltid skippa den vid foto?

Just det.. Kanske vill få plats med ett filterhjul oxå för rgb...
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Hur tänka för att få till hög förstoring med asi120

Post by stoffe »

Är det 400 mm brännvidd eller 400 mm öppning vi pratar om till att börja med?

Allt handlar om sampling, vad som är lämpligt att lägga sig på. Hur många bågsekund/pixel som det är lämpligt att lägga sig på. Diagonal kan du skippa, den tillför inget positivt för foto. Allt begränsas dessutom av storleken på teleskopets öppning vad som är lämpligt. En barlow flyttar ut fokus, du behöver flytta ut din fokuserare längre, förlängningshylsan bör du i så fall ha före din barlow. En förlängare som sätts mellan kamera och barlow innebär att får ännu längre brännvidds förstärkning. Med mitt 8" teleskop låg jag på 0,19-0,20 bågsekund per pixel, det där räknar Firecapture ut åt dig i realtid dessutom när du väl är igång med fotandet. Annars kan Astrofriend här på forumet göra en beräkning och visa här.

Jag tycker du ska testa dig fram och se vilka kombinationer som passar dig. Räkna med lite översampling. Skulle kameran ha tillräckligt små pixlar behövs ingen barlow för att få samma bildskala som en med större pixlar. Men vi är inte där ännu i planetkamerateknologin.

Så min sammanfattning är att det egentligen endast är två saker du bör tänka på.

1.Hur stor ljusöppningen är och ej gå över teleskopets upplösningsförmåga
2.Vad du har för sampling dvs bågsekunder per pixel, det ska inte överskrida teleskopets upplösningsförmåga. För då samlar bara in en massa onödigt brus men får en större bild, dock lite suddigare och svårare att hitta fokus.

Ett tips, skaffa motorfokus. Det kommer hjälpa dig för all typ av foto i all framtid 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur tänka för att få till hög förstoring med asi120

Post by AstroFriend »

Jag la in de data som jag ungefär tror din tänkta utrustning har och fick detta:
ED400 f5 2x Barlow.jpg
ED400 f5 2x Barlow.jpg (176.51 KiB) Viewed 1771 times
Det är ju ett väldigt litet instrument för planetfoto, men 2x Barlow ligger nog inte så långt från vad det teoretiskt skulle vara. Man kan väl säga en bra utgångspunkt, utifrån det får man testa sig fram. Man brukar ibland genom att variera läget på Barlowen kunna ändra förlängningsfaktorn. Om det går med diverse adaptrar kan du ju prova med 3x också.

OBS! Du skall inte ha med flatfieldcorretorn i detta fall och ingen diagonal heller, all extra glas som inte behövs sänker kontrasten. Kontrasten är extra viktig vid planetfoto för att se några ytstrukturer. Motorfokus som Stoffe föreslår är en sak som underlättar något otroligt tycker jag, jag håller visserligen inte på med planetfoto, men bör ju vara ännu viktigare där.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply