Är polinställningen bra nog?

Post Reply
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Är polinställningen bra nog?

Post by anivision »

Jag lägger detta inlägget i nybörjarforumet för jag känner mig som en sådan...

Jag tog bilden nedan igår trots att det var dis och tunna slöjor på skyn. M31 syntes inte överhuvudtaget för blotta ögat men den kom faktiskt med på bilden. Det jag egentligen var ute efter var att testa min polinställning så bilden jag tog är en 10 minuters exponering utan guidning. Hur tycker ni att polinställningen verkar vara? Behöver man bättre eller guidar man bort resterande fel?

Man kan notera att alla stjärnor är dubbla. Beror det på PE, backlash, eller är det något annat som stökar?
M31 10min x1 unguided.jpg
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by ragge »

Spontant skulle jag säga att det ser tillräckligt bra ut för att en autoguider skall ta hand om resten. Men se till att denna "tittar" på en stjärna som ligger någorlunda centralt i ditt valda motiv, detta för att minimera effekterna av fältrotation. När du testat med guidning kan man se om du behöver fintrimma polinställningen (det avslöjas av ev fältrotation där stjärnorna flyttar sig lite från bild till bild).

I bilden kan man se den typiska V-formationen som är en halv cykel på skruven i din RA "växellåda". Det ser ut att vara lite mer än en halv cykel här. På min HEQ5 tar en hel cykel drygt 10 minuter. "Höjden" på V:et motsvarar PEC-amplituden och "bredden" (det blir som ett dragspel om du exponerar länge) är driften i DEC.

Någon backlash ("spikar" eller streck där vinden har rört teleskopet) kan jag inte se.

Vilken utrustning har du ?

EDIT: Ett komplett "V" = en hel cykel, tänkte lite fel där...
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by anivision »

Jag har en Megrez 90 med en atik 320, guidat med en 80/400 och en qhy5. Allt sitter på en Celestron CGE som är monterad på en betongpir.

Jag ska testa nästa gång att ta en guidad 10 min exponering istället, så får man se hur det blir. Spontant tyckte jag att det inte var så tok polinställning, men tänkte ändå höra hur proffsen ser på det :D

Först trodde jag att det var något fel på kameran för det blev lite detaljlöst i bilden, men jag såg då hur det väldigt snabbt hade blivit tunna moln på himlen. Det var ju bara de allra starkaste stjärnorna som syntes :evil: samma sak i fredags, precis när allt blivit färdigställt och inkopplat efter sommardvalan så drev tjocka moln in. Bara att dra igen...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by AstroFriend »

Hej,
Ser du har samma guide kamera som jag. Om du inte redan gör det så kan du guida med PHD2, där finns en funktion för drift align som hjälper dig fintrimma polinställningen. Dessutom får du ut vinkeln som det avviker. Jag brukar hamna på ca 5 till 10 bågminuters avvikelse, att det inte blir bättre beror på justerskruvarna på min EQ6.

Har skrivit en tutorial här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... align.html

Så bra som du får tvivlar jag att jag skulle få oguidat på 10 minuter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by anivision »

Hej Lars!

Jag kör med en QHY Polemaster. När jag gjorde polinställningen hade jag ingen mus inkopplad till datorn utan fick använda den inbyggda pekplattan. Detta gjorde att jag fick en väldigt dålig precision när jag skulle ange stjärnornas posision på skärmen. Med andra ord kan jag nog få till en ännu bättre polinställning om jag gör om det. Fast det känns nästan inte nödvändigt i detta läget...fast det tar inte så lång tid att göra om det heller...eller så skiter jag i det...fast det är klart, man vill väl ha det så bra som möjligt...eller så är man lat...

Måste säga att den lilla kameran är värd sitt pris om man som jag inte vill hålla på med sånt där. Den lilla tid man till slut får med stjärnklart väder vill man hålla på med annat. :D
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by awasen »

Jag kan bara hålla med!
PoleMaster är värd varenda krona... :)

Och, ja, jag upptäckte samma sak och köpte en liten mini-mus jag tar med istället för pekplattan på min lilla 12" laptop.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by AstroFriend »

Kan du inte få ut ur polmastern med vilken precision polinställningen har blivit?

Jag antar du är ganska bra insatt och långt från nybörjare. Du har valt en jättefin utrustning och till och med gjutit upp en betongpelare. Mörkt verkar du ha också med tanke på din tio minuters exponering.

Läste om din kamera, väldigt små pixlar och otroligt lågt utläsningsbrus. Är kameran en monovariant och du har filter för att ta rgb bilder? Kameran med sitt låga utläsningsbrus gör den till väldigt lämplig för smalbandsfoto om den är monokrom.

Sammantagit har du valt en utrustning du kommer ha glädje av i många år framåt. Hur kom du fram till just den här utrustningen?

Bilden du tagit med så lång exponering borde gå att få fram fler detaljer ur. Vad använder du för redigeringsprogram?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Är polinställningen bra nog?

Post by Tannerswe »

anivision wrote:Hej Lars!

Jag kör med en QHY Polemaster. När jag gjorde polinställningen hade jag ingen mus inkopplad till datorn utan fick använda den inbyggda pekplattan. Detta gjorde att jag fick en väldigt dålig precision när jag skulle ange stjärnornas posision på skärmen. Med andra ord kan jag nog få till en ännu bättre polinställning om jag gör om det. Fast det känns nästan inte nödvändigt i detta läget...fast det tar inte så lång tid att göra om det heller...eller så skiter jag i det...fast det är klart, man vill väl ha det så bra som möjligt...eller så är man lat...

Måste säga att den lilla kameran är värd sitt pris om man som jag inte vill hålla på med sånt där. Den lilla tid man till slut får med stjärnklart väder vill man hålla på med annat. :D
Enligt QHY själv på deras forum, så är det inte livsavgörande om du klickar mitt i stjärnan eller lite snett.

Programmet själv analyserar bilden där du klickat och läser av stjärnans läge


Vill du öka precisionen är det av större betydelse att välja en stjärna långt ut när du gör din rotation för att få en så stor cirkel som möjligt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by anivision »

@Astrofriend
Jag har faktiskt färgvarianten av kameran (Atik 320E). Jag gjorde bilden monokrom bara...

Jag tror inte man kan få ut mer information ur bilden för diset/molnen som skymde objektet gjorde att kontrasten blev riktigt dålig. Därav den detaljlösa bilden. Hade jag varit ute efter att fotografera galaxen hade jag inte ens försökt, men nu var bilden egentligen bara ett test på min polinställning och M31 blev bara en liten bonus :)

@Tannerswe
Tack för informationen, då kanske det ändå är meningslöst att göra om det :good:

Fästet för Polemastern är hemmagjord. Jag borrade två hål i monteringen och gängade dom. Det som saknas nu är värmeband mot daggen. Jag fick ta hårtorken med mig ut i lördags natt :| Finns det någon annan fördel med att köpa färdiga värmeband än att det är bekvämare än att göra dom själv?
teleskop.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by AstroFriend »

Du får värmebanden precis som du vill om du bygger dom själv.

http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... -band.html

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by anivision »

Hur sätter man värmebanden effektivast på refraktorn. I synnerhet Megrez 90 har en lite dumt placerad dagghuv och man kan inte komma åt att värma just där linsen sitter. Om man inte sätter värmebandet utanpå dagghuven då, fast det måste väl ändå bli mycket mindre effektivt?

Jag glömde svara på några av dina frågor Lars. Jag använder mig av först Nebulosity (stackning mm) och sen av Photoshop CS2. Det är nog en slump att det har blivit just denna utrustningen. Jag har faktiskt samlat på mig detta under en ganska lång tid och det är först nu som jag tänker ta tag i fotograferandet på allvar.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by ragge »

Jag har samma situation som du med värmebandet på min refraktor, och satte det alldeles nedanför dagghuven med lite isolering utanpå (för att spara ström - jag kör ju portabelt). Funkar bra.
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by AstroFriend »

Du ser ut att ha en väldigt fin montering, men jag känner inte igen vilken det är, EQ8 ser inte riktigt ut så där. Du har många grejor påhängt. Men med den fina monteringen och den precision den har är alla de hjälpmedlen nödvändiga? Till ex flip mirror och star trackern? Jag använder sedan en tid tillbaks AstroTortilla och får ca en bågminut max i avvikelse och sparar massor av tid varje kväll då positionen självkalibrerar sig på någon minut när jag riktar om teleskopet på nya objekt. Fokus klarar USB-focus galant av, var inte dyr. De sakerna har verkligen gjort en revolution för mig. Det ser jättesnyggt ut hur du byggt upp allt!

Ang värmeband. I början hade jag de direkt på teleskoptuben men det blev en så kylande effekt att daggen inte försvann. Dessutom blir väl den lokala atmosfären orolig i onödan när man värmer upp den så. Som tur var fanns det en spalt mellan linscellen och daggkåpan där jag precis fick in värmebandet. Har också en isolering på utsidan av värmebandet för att inte slösa med energiåtgången. Skulle nog kunna sänka effekten nu.

Går inte din daggkåpa att dra tillbaks över tuben så du kan fästa ett tunt värmeband runt linscellen och sedan åter dra ut daggkåpan? Behövs ju inte många millimeters spalt, isoleringen kan du ju hoppa över om det är trångt.

Nebulosity testade jag någon gång och det verkade bra. Men blev sedan att jag använt Fitswork och DSS i olika kombinationer. Saknade dock möjligheten att kunna utveckla egna funktioner och har nu funnit AstroImageJ som är helt fantastiskt för grundbearbetningen. Helt plötsligt fungerar flatkalibrering med färgkameror som det ska, var hopplöst innan. AIJ är modernt uppbyggt med 64bit och aktiv utveckling. Open sourch med plugins. Allt man söker men det var en hög tröskel att komma igång.

Här kan du läsa om det:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... ction.html

Jag demosaikar dessutom cfa bilden utan att behöva ta till den förödande debayer interpoleringen.

Längre fram skall jag vidare utveckla det så man återskapar upplösningen som gått förlorad pga undersampling. Då blir det verkligen spännande, är nog inte så svårt då själva grunden redan finns, det är bara tiden som fattas.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Är polinställningen bra nog?

Post by anivision »

Nu är det ju så att jag är en lat j-vel så sånt som polinställning och att göra alla inställningar till teleskope (som tid, plats och alignment) vill jag göra så lätt som möjligt. Därför dessa tillbehör.
Monteringen är en Celestron CGE, klarar drygt 30 kg last, så det blir inga problem.
Flippen har jag för att slippa ytterligare en sökare. Det sitter ett 40 mm okular i den, så förstoringen blir bara 15x.

Det är en väldigt liten spalt där du beskriver, kanske att det hade fungerat. Men jag försöker först på andra sätt då jag måste montera isär allt för att kunna dra tillbaka dagghuven helt, och jag är ju som sagt lat :)

Jag funderar på att köpa en motorfokuserare med USB. Vad finns det för program som är hyffsat billiga (under 1000:-) som kan automatisera den processen?
Post Reply