Tips angående exponeringstid med ett 75/1200 (f/16) refraktor?

Post Reply
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Tips angående exponeringstid med ett 75/1200 (f/16) refraktor?

Post by Zeke Varg »

Jag tänkte testa att fota med men Polarex-refraktor, men f/16 är ju inte direkt det mest gynnsamma.. Utrustningen jag kommer använda mig av är en 75/1200 refraktor på en Unitron 131 montering med motor på RA-axeln. Motorna är en 220 v, men tänkte köra med en spänningsomvandlare som jag haft liggandes, som i sin tur matas av en 12V 7.5 ah blyackumulator. Kameran kommer vara en gammal Canon 350D som sitter direkt på fokalröret. Jag har har "övat" lite med att få en hyfsad fokusering (350:an saknar liveview), och har hittat ett läge som jag tror funkar. Läget har jag markerat väl med en rits.
Om jag lyckas få en bra polinställning och en i övrigt bra balansering på monteringen, så hur långt kan jag gå när det gäller exponeringstid? Jag skall säga att jag inte har en susning om hur följsam RA motorn är, det enda jag testat den är att se hur väl RA-axeln rör sig efter klockan och där ligger den i alla fall jämt med tidtagaruret.

Sen antar jag att jag pga F/talet blir lite begränsad i det jag kan plåta. Men jag har någon gammal Aurora från mitten på 80-talet, där någon plåtade M13 i Lahallsobservatoriet som GAK har. Han som tog plåten gjorde det i guideteleskopet som var samma tub som den jag har (75/1200) . Hur resultat blev är jag inte helt säkerpå då Auroras tryckkvalité var något begränsad. (Får se om jag rotar fram tidningen i dagarna)

Men tips om exponeringstid, ISO-tal och lämpliga objekt att sikta in sig på nu under hösten, mottages gärna!
Status: Blåbär. (nyuppväckt)
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Celestron Neximage 5 samt en gammal Canon 350D
Antikviteter:
Refraktor Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips angående exponeringstid med ett 75/1200 (f/16) refraktor?

Post by AstroFriend »

Hej Zeke,
Jag har haft en Canon 350D och tog några astrofoton med den. Den är fortfarande populär för astrofoto kan jag se.

Deep Sky:
Vad gäller ISO inställning är det max 800, högre än det och noisereduction systemet träder in. Lägre är inte heller lämpligt under normala omständigheter för denna kamera vid deep sky.

Om jag jämför lite med hur jag fotar objekt med ljusstarkare optik, till ex. f/4. Med 30 till 60 sekunder blir det något på objekt som M13 eller M31, Orionnebulosan borde ju vara bra också, fast den har jag aldrig haft fri sikt till. Det skulle översatt till ditt teleskop (16/4)^2, bli 8 eller 16 minuter, ganska tuffa krav med den långa brännvidden och utan autoguidning och du behöver många foton för att hålla nere bruset. Kameran kommer också vid så långa exponeringar ger kraftig ampglow, det får man bort med noggranna dark kalibreringar.

Måne, planet:
Månen däremot, kanske även med en Barlow. Då pratar vi tiondels sekunder och möjligen vid lägre ISO. Men som alla DSLR kameror får man vibrationer från slutare och spegel, spegeln kan man dock fälla upp. Slutaren är som den är, men stadig fastsättning av kamera och stadigt tungt stativ är ju en fördel.

Du har lite utmaningar framför dig :-) men det är ju det som gör livet spännande !

Hoppas det var användbar information.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Tips angående exponeringstid med ett 75/1200 (f/16) refraktor?

Post by Martin F »

Jag tror att du kommer att få det riktigt svettigt med den utrustning du har men jag hoppas att jag har fel :)

Kanske stjärnhopar är ett bra första test, t.ex M13 som Lars var inne på. Jag hade inte gått längre än 2 minuter med så lång brännvidd. Testa i alla fall om du kan få ut nåt med så kort tid. Många bilder är nyckeln då. Orionnebulosan borde du klara med ännu kortare.

Sent from my phone using Tapatalk.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Tips angående exponeringstid med ett 75/1200 (f/16) refraktor?

Post by Jonas »

Zeke Varg wrote:Jag tänkte testa att fota med men Polarex-refraktor, men f/16 är ju inte direkt det mest gynnsamma.. Utrustningen jag kommer använda mig av är en 75/1200 refraktor på en Unitron 131 montering med motor på RA-axeln. Motorna är en 220 v, men tänkte köra med en spänningsomvandlare som jag haft liggandes, som i sin tur matas av en 12V 7.5 ah blyackumulator. Kameran kommer vara en gammal Canon 350D som sitter direkt på fokalröret. Jag har har "övat" lite med att få en hyfsad fokusering (350:an saknar liveview), och har hittat ett läge som jag tror funkar. Läget har jag markerat väl med en rits.
Om jag lyckas få en bra polinställning och en i övrigt bra balansering på monteringen, så hur långt kan jag gå när det gäller exponeringstid? Jag skall säga att jag inte har en susning om hur följsam RA motorn är, det enda jag testat den är att se hur väl RA-axeln rör sig efter klockan och där ligger den i alla fall jämt med tidtagaruret.

Sen antar jag att jag pga F/talet blir lite begränsad i det jag kan plåta. Men jag har någon gammal Aurora från mitten på 80-talet, där någon plåtade M13 i Lahallsobservatoriet som GAK har. Han som tog plåten gjorde det i guideteleskopet som var samma tub som den jag har (75/1200) . Hur resultat blev är jag inte helt säkerpå då Auroras tryckkvalité var något begränsad. (Får se om jag rotar fram tidningen i dagarna)

Men tips om exponeringstid, ISO-tal och lämpliga objekt att sikta in sig på nu under hösten, mottages gärna!
Roligt projekt! Unitron/Polarex-optikerna brukar hålla hög kvalitet men är samtidigt akromater vilket gör sitt på starka stjärnor.
Jag har en likadan tub, men med annat stativ, liggande. Ska bli roligt att se vad du kan åstadkomma med din tub.

Vad gäller monteringen, använde jag en frekvensomvandlare (som en vän byggt). Då och då fick jag manuellt justera lite på deklinationen men det var på den tiden man körde fotografisk film. Eftersom filmen inte var lika känslig för tillfälliga, små rörelser, gick det bra. Tyvärr tror jag denna typ av rörelser kommer att synas i en bild tagen med en digital kamera som inte har recipriocitet - som fotografisk film har.

Jag använde under lång tid en moddad 350D för astrofoto. Som Lars säger blir det brusigt över ISO 800 men det var också vid ISO 800 som den bästa dynamiken låg så jag körde mest på det. Bruset kunde man ta ner vid efterbearbetningen.
Exponeringstiderna bör du inte hålla för långa eftersom den interna värmen då kan spoliera bilderna. Om jag minns rätt, bör man hålla sig under ca. 3 minuters exponering både för att undvika för mycket brus vid ISO 800 och värme som påverkar bilden.

Jag tror att just stjärnhopar är bra för denna kombo. Kanske inte så bra för svagare nebulositet men du kan ju alltid testa på M42 eller M45.

Ska bli roligt att se dina resultat!
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Tips angående exponeringstid med ett 75/1200 (f/16) refraktor?

Post by Zeke Varg »

Jag tackar för tipsen! Det är inte helt stjärnklart här i Gbg, men om det inte blir värre skall jag försöka ta mig ut efter midnatt. Jag har i dag pysslat med att byta ut sökaren (8 x 30) till en på 9 x 50.
Min Unitron-rör är utrustat med monteringsringar för en guide-refraktor, som ursprungligen var en 65/750mm tub om jag inte minns fel. Den har jag inte kvar längre men har en annan 60/710mm av varianten "made in Japan", som jag lurar på att hänga på f/16-röret. Den ligger på knappt f/12 och kanske kan vara användarvänligare om det skulle bli för svårt med Unitronen. Dock tror jag inte optiken på mitt "made in Japan" är någon höjdare. Tror den kommer från Clas Olsson, tidigt 80-tal.. Men sen vill man ju inte kånka runt på mer än nödvändigt heller.
Min Unitron (eller Meridian som den heter här Sverige) är egentligen en "astrograf", och den har haft en primitiv kamera som tyvärr försvunnit någon gång i tiden.
Jag kan tycka det är lite konstigt att Unitron lanserade en dubbelrefraktor för astrofoto med ett så högt f-tal? Nu kom ju modellen på 50-talet men ändå..
I vintras skaffade jag en GSO 10" Newton på en Neq 6 Pro montering, som jag i våras hade uppställt i föräldrarhemmet, dock har jag en så länge bara använt den för visuellt bruk.
Tyvärr fick föräldrarna för sig att sälja huset och flytta in på ett senior-boende, så kommer det verkligen krävas perfekta väderförhållande etc, för att jag skall orka baxa ut den till bilen och tillbaka... 50-60kg är inte det jag helst vill böka runt med i nattmörkret ute i tassemarkerna! :)

Men som sagt att ta bilderna är ju bara halva jobbet, sen skall dom in i nåt redigeringsprogram, och inom det området är jag än mer oerfaren! Men försöker man inte så lär man sig inget. Jag har laddat ner Deep-Sky-stacker sen har jag även adobe-lightroom. :geek:
Status: Blåbär. (nyuppväckt)
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Celestron Neximage 5 samt en gammal Canon 350D
Antikviteter:
Refraktor Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Zeke Varg
Posts: 48
Joined: 2015-08-06 04:48:56
spamtest: JA

Re: Tips angående exponeringstid med ett 75/1200 (f/16) refraktor?

Post by Zeke Varg »

Nästan en månad efter mitt fotoprojekt så kanske det är dags att redovisa resultatet.. Eller brist på resultat..
Försökte med ett någorlunda lätt objekt, M42. Men lyckades vare sig med polinställning eller fokus, så av en serie om ca 60 bilder mellan 20-120 sek i iso-områdena 400-1600, så gick det inte att få ut material att stacka pga hemska "trails" med mer. Så tog en bild ur serien som jag försökte sminka upp i Rawteraphy (som är ett program jag hittade på nätet)
Bilden är på 30 sek/ISO1600. (detta var den bästa av alla bilder jag tog på M42)... :shy:


Jag hade även med mig en liten bärbar på 10" som jag passade på att provtesta en clestron nextimage 5mp. Programvaran och kameran var smidig att använda och med månen i fokus så blev jag ganska glatt överraskad, efter mina taffliga försök att ge mig på M42.. Skall bli intressant att testa kameran på Jupiter..

















Bilderna är enkla skärmdumpar som tagits från filmsekvenser om ca 30 sekunder styck.

Jag lyckades bättre med mitt GSO 25/1200 newton, där jag tog en serie på 30 sek som sen kördes i DSS. Lade upp resultatet i bildgalleriet :)
Attachments
IMG_0151.JPG
måne2.jpg
måne2.jpg (148.24 KiB) Viewed 3408 times
måne1.jpg
måne1.jpg (175.41 KiB) Viewed 3408 times
måne.jpg
måne.jpg (155.39 KiB) Viewed 3408 times
M42-ISO1600_30sek (5)unitron.jpg
Status: Blåbär. (nyuppväckt)
GSO 10" Newton på en NEQ6 Pro mont.
Kamera: Celestron Neximage 5 samt en gammal Canon 350D
Antikviteter:
Refraktor Meridian/Unitron 75/1200 mod 145 photoeq, montering NS 131 inkl 220V RA-motor
Post Reply