Dithering och DSLR-kamera

Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Dithering och DSLR-kamera

Post by Datarolf »

Hej!

I en annan tråd diskuteras dithering som ett alternativ till kalibrering med dark frames för att minska brus och "heta" pixlar. Jag har en mer grundläggande fråga - hur får man till denna dithering?

Först, låt oss se om jag fattat saken rätt: Dithering innebär att teleskopets bildfält flyttas en aning mellan varje bild i en serie av exponeringar så att både stjärnor och bakgrund hamnar över något olika pixlar på de olika exponeringarna. När exponeringarna sedan stackas i t ex Pixinsight kommer stjärnorna fortfarande att hamna över varandra men bakgrunden att hämtas från olika pixlar, vilkas medelvärden bör ta ut ev heta pixlar, temporära störningar etc. Resultatet blir som om man hade kalibrerat varje enskild light frame med dark frames och bias frames.

Jag har en ekvatoriell GoTo-montering (Celestron AVX) med egen handkontroll. Genom att polinställa klarar jag att följa ett objekt hjälpligt ca 30s, och därför har jag kompletterat med ett separat guideteleskop och guidekamera (Lodestar X2) som körs från dator med programmet PHD2. Dator - guidekamera -montering har förbindelse, vilket gör att den "låsning på en stjärna" som görs av PHD2 styr monteringen så att jag nu istället kan göra exponeringar som är 600s eller längre utan stjärnspår.

Jag fotograferar med en vanlig Nikon DSLR som jag också kör från samma dator som PHD2 men med programmet DigiCam Control. Där kan jag välja exponeringstid och ställa in önskat antal exponeringar, varefter DigiCam-programmet styr kameran och hämtar ner bilderna till datorns hårddisk. Problemet är att jag inte ser någon koppling mellan DigiCam-Control och monteringen (eller PHD2), dvs jag inser inte hur jag ska få till någon dithering med denna set up. Jag vill ju inte gärna gå runt och sparka på stativet mellan varje exponering... Eller är det så att jag måste skaffa något mer avancerat fotoprogram som t ex Maxim för att kunna använda dithering?

Frågor från novisen
Rolf J
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dithering och DSLR-kamera

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
En förutsättning för dithering när du guidar är att funktionen finns inbyggt i kontrollprogrammet. Kanske någon annan vet vad som finns till Nikon som fungerar ihop med phd2?

När jag fotar med kortare brännvidd så guidar jag inte. Den driften jag får då räcker som dithering med programmet aij som jag har tagit fram makron till.

Till Canon använder jag apt och phd2 och det fungerar ypperligt ihop.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Dithering och DSLR-kamera

Post by micke187 »

Backyard Nikon av O'telescope kan du kolla in. Sj har man till canon funkar väldigt bra och är mycket enkelt. Där finns ditheringsverktyg med å funkar genom Phd2.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Dithering och DSLR-kamera

Post by ragge »

Datarolf wrote:...Först, låt oss se om jag fattat saken rätt: Dithering innebär att teleskopets bildfält flyttas en aning mellan varje bild i en serie av exponeringar så att både stjärnor och bakgrund hamnar över något olika pixlar på de olika exponeringarna. När exponeringarna sedan stackas i t ex Pixinsight kommer stjärnorna fortfarande att hamna över varandra men bakgrunden att hämtas från olika pixlar, vilkas medelvärden bör ta ut ev heta pixlar, temporära störningar etc...
Helt rätt uppfattat.
Datarolf wrote:...Problemet är att jag inte ser någon koppling mellan DigiCam-Control och monteringen (eller PHD2)...
Som Lars nämner - Endast det programmet som triggar kameran (DigiCam) "vet" när det är dags att göra en dithering genom att skicka en signal till det programmet som guidar (PHD2). Finns inte funktionen i DigiCam så är det kört. Själv har jag en standalone NexGuider utan inbyggd kameratrigger, och därmed inget stöd för dithering. Men omöjligt är ju inget giltigt skäl att ge upp 8) så det blev en mekanisk lösning :
guidescope-holder.jpg
Vid "3" sitter ett par M3 skruvar med vingmuttrar som jag vrider ytterst lite mellan exponeringarna. Alla glidytor går på välsmord teflon. Funkar perfekt, men ingen automatik i sikte (ännu).
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Dithering och DSLR-kamera

Post by Datarolf »

Tack för svar! Då fungerar dithering med DSLR som jag misstänkte, dvs kamerakontrollprogrammet måste ha stöd för samarbete med guidningsprogrammet för att det ska gå. Jag får titta närmare på Backyard Nikon - den mekaniska lösningen var fiffig, men den vågar jag mig nog inte på. Fördelen med DigiCam control var att det var ett gratisprogram, men ibland behöver man betala för det man vill ha.

Vänligen

Rolf J
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Dithering och DSLR-kamera

Post by Datarolf »

Hej!

Efter att ha fått ovanstående förklaringar kikade jag lite närmare på DigiCam Control och upptäckte då att gratisprogrammet faktiskt hade en plug-in för användning ihop med PHD. Jag experimenterade lite med detta men kom inte längre än till att plug-inen verkar inkompatibel med PHD2 och måste avinstalleras om jag ska få PHD2 att fungera. Ska titta lite till på detta men det lutar åt att det får bli ett köpe-program istället.

Mvh

Rolf J
Magnusedback
Posts: 209
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Dithering och DSLR-kamera

Post by Magnusedback »

Hej!

Titta annars på Sequence Generator Pro, förvisso dyrare än Backyard Nikon.

Antalet funktioner i SGP Pro är många, och den passar många typer av kameror.
Compatible with ASCOM (QHY, Atik, Apogee, StarlightXpress and others), SBIG, QSI, FLI, Nikon and Canon EOS Cameras (DIGIC III and up)

Finns som 45 dagars demo.

Kompatibel med i stort sett alla ASCOM tillbehör.

Mvh
Magnus
Post Reply