Problem med fel utseende på stjärnorna

Post Reply
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by Jim »

Hej.

Har fått ett problem som bara tycks bli värre och värre.
Jag har haft problem med att fokusen ändrar sig lite då och då på teleskopet, har läst att många haft problem med att
primärspegeln kan kasa runt lite. Har därför haft av spegeln och satt några små gummilist bitar vid kanten för att fixera spegeln
Upptäckte också här att en av kollimineringsskruvarna var så långt igenom spegelhållaren att den tryckte på baksidan av spegeln så där
blivit ett märke. Jag har haft lite problem med icke runda stjärnor eg ända sedan start, men det har fixat till sig för det mesta efter stackningen.
Har precis varit ute och testfotat Vega med omgivning för att se hur resultatet har blivit och det ser inte så roligt ut.
Tuben är kolliminerad, dubbelkollade precis igen. Fokus inställd med hjälp av bathinov mask. Är det så att primärspegeln inte ligger helt rätt
ändå eller vad tror ni det kan vara? (Stjärnorna ser likadana ut över hela bilden)
StarsNotRound.jpg
Mvh
Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by Bengt »

Om teleskopet är tillräckligt nedkylt så kan en teori vara spänningar i optiken .

Ska det behövas tryckas i gummilistet? Vet du säkert så detta gummit inte förändras på nått sätt vid vid kyla och påverkar optiken?



Bengt
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by Jim »

Har läst att andra tryckt in korkbitar pga just att fokusen ändras, men jag fick inte tag i kork sådär i en hast.
Nej jag vet inte vad gummibitarna kan göra, så jag har bestämt mig för att återställa spegeln till dess originalskick
så får jag ha lite strul med att fokusen ändras lite som den vill och hoppas att stjärnproblemet försvinner ja iaf delvis.
Jo tuben var nedkyld, den var ute en dryg timme innan jag började testa, hade varit ute nästan 3 timmar när jag tog de sista
och det var ingen skillnad.

Tack Bengt
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by AstroFriend »

Hej Jim,
Är alla utdragna åt samma håll, det kan inte vara att guidningen är dålig? Fast då borde de bli olika långt utdragna beroende på hur lång exponeringen är. Du kanske autoguidar dessutom och då borde det inte orsaka problemet.

Jag hade en rysk spegeltelefotolins en gång i tiden. Jättebra skärpa men plastblocket som höll primär spegeln kunde klämma lite på linsen och då blev det ett astigmatiskt fel, yttrade sig som dubbelstjärnor. Det var dock lätt åtgärdat, bara att ta bort en liten bit av plasten, jag gjorde inte det, bara vad jag läst, oftast blev det väldigt bra redan som det var. Kanske kylan som fick det att framträda ibland.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by Jim »

Hej Lars.

Man kan säga att det finns 2 st horn på nästan alla stjärnorna som i princip pekar uppåt allihop.
Tror inte att det är guidningen eftersom bilder tagna på 10 sekunder är likadana (borde skrivit tiden, sorry).

Ja det du nämner med kylan kan vara orsaken, för jag plockade av spegeln igår kväll igen direkt efter jag haft den ute och själva spegeln satt som
fastgjuten i spegelhållaren, fick ta i ordentligt för att kunna lyfta ur den, de mjuka gummilisterna jag satt dit var ihop pressade till uppskattningsvis
0.5 mm tjocklek kanske t.o.m. mindre. I rumsvärme är där ca 1 mm mellan spegeln och spegelhållarens vägg runt om, så något av de två ändrar
sin storlek väldigt mycket, att sätta dit korkbitar eller gummibitar funkar nog bra under sommartid, och då kan man ju inte använda den ändå.
Gummibitarna är borta så får jag se hur det blir nästa gång, det är möjligt att Sky-Watcher faktiskt gjort något åt problemet som jag läst att
andra haft med spegel som kasar runt och att mitt problem egentligen berodde på att en av kollimineringsskruvarna tryckte på baksidan av spegeln.

/Jimmy
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by Bengt »

Låter som du hittat felet. Det rör sig mer än man tror vid skillnader på rumstemp på ex +25 till kanske -10 .
Kork brukar sitta i kanten på Newton men den spänner inte på spegeln . Spegeln måste kunna röra sig .

Bengt
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by ragge »

Hej Jimmy,

För att få ett litet, men konstant, tryck skulle man behöva någon form av fjäder som kan minimera kasandet inom ramarna för de befintliga hållarna. Nu spånar jag bara lite, men jag ser framför mig 3 st "V"-formade fjäderbleck av lagom (dvs tunn) tjocklek med något mjukt material närmast spegeln. Om "V":et är tillräckligt stort (högt) så blir det någorlunda konstant fjäderkraft oavsett rörelser. Gummimaterial uppför sig däremot inte som man önskar med tiden och i olika temperaturer,
En annan variant, men lite mindre proffsig :green: vore att lägga 3 st "U"-formade slingor av nylonlina med 120 graders förskjutning runt spegelns omkrets, och sedan sätta en liten klen dragfjäder i ändarna på dessa.
Ingen aning om det är realiserbart i din tub, men jag tycker det är konstigt att tillverkaren inte har någon lösning på att spegeln kasar omkring.

Om du kollar på bilder som du tog när tuben var ny - hur såg det ut då ? Går det att spåra i tiden till när det började uppträda, och därmed vilka åtgärder som kan ha orsakat det ?

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by Bengt »

Newton har ju hållare på ovansidan som touchar spegeln och gör så den inte kasar runt men ändå gör att spegeln kan flytta sig vid temp variationer sitter där inget sånt ?

Bengt
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Problem med fel utseende på stjärnorna

Post by ragge »

ragge wrote:... Om "V":et är tillräckligt stort (högt) så blir det någorlunda konstant fjäderkraft oavsett rörelser. Gummimaterial uppför sig däremot inte som man önskar med tiden och i olika temperaturer...
Tänkte lite fel där. Konstant fjäderkraft oavsett rörelser är ju inte önskvärt (eller ens möjligt), för då skulle effekten av de olika fjädrarna ta ut varandra helt.
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply