Några bra tips till en nybörjare?

Post Reply
mselberg
Posts: 2
Joined: 2016-08-27 23:59:12
spamtest: JA

Några bra tips till en nybörjare?

Post by mselberg »

Första inlägget efter att bara ha läst lite på forumet men nu är det dags krypa ur skalet. Har precis beställt en Star Adventurer och hoppas jag gjort ett bra val för att kunna ta några vackra bilder i framtiden. Sitter med en Canon 7D med Samyang 16/2.0 men är helt ny på astrofoto och har inte heller väldigt mycket erfarenhet av foto i allmänhet.

Vuxit upp i norra Sverige men bor sedan 15 år i Sthlm's området och saknar verkligen mörka kvällar med stjärnor och norrsken. Tänkte att detta kanske kan få mig att jaga natthimlen lite oftare och få med mig nåt hem att kika på när längtan blir för stor. Har sett en hel del fantastiska bilder som ni andra tagit och om jag så bara lär mig en bråkdel av det ni kan så kommer jag nog bli nöjd.

Några bra tips på vad man bör tänka på? Vad bör man ha med sig ut förutom varma kläder, extra batterier? Såna där gyllene tips som alla erfarna vet om men inte tänker på att nämna :)

Väl mött!
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Några bra tips till en nybörjare?

Post by Torbjörn »

Det som är att tänka på är väl att man klär sig varmt och har med sig varm dryck och något att käka. Det är bra om man har mobiltäckning där man befinner sig för säkerhetens skull.

En annan sak att tänka på är att leta reda på olika ställen att använda i olika sammanhang. Ofta finns det ju ljusföroreningar i olika riktningar så det kan ju vara bra att välja plats beroende på i vilken riktning det är viktigast att det är mörkt. Eller att välja mer eller mindre vindskyddande platser beroende på om det blåser och på vindriktningen.

/Torbjörn :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Några bra tips till en nybörjare?

Post by AstroFriend »

Hej,
Roligt att höra du funnit intresse för denna hobby.

Jag har också en Star Adventure som komplement till min fasta utrustning. Jag har inte hunnit använda den så många gånger än men det jag uppnått är jag väldigt nöjd med.

Jag har skrivit om monteringen här och hur jag planerat att använda den:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... epair.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kommer kanske behöva ett värmeband till din optik för att inte få kondens på den. För att hitta mörka platser kan du använda sidan lightpollutionmap, jag har skrivit om det på forumet här under observationsplatser.
viewtopic.php?f=29&t=13708" onclick="window.open(this.href);return false;

Appen "Simple astro tools" hjälper dig hur du skall polinställa monteringen.
https://play.google.com/store/apps/deta ... astrotools" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Några bra tips till en nybörjare?

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har med tiden lärt mig vikten av att prova allt som går att prova i förväg. Först hemma i värmen vid skrivbordet, sedan hemma i dagsljus ute, hemma ute i mörker och sedan slutligen iväg till den verkliga observationsplatsen. Det gäller särskilt vid astrofoto där dator, drivrutiner, program, guidekamera och diverse kablar är inblandade.

När jag åker ut i skogen har jag ofta med mig två bärbara datorer, en som reserv till den andra och med lite anorlunda konfiguration. Det är inte kul att göra felsökning i mörkret vid -25 grader C och med rimfrost på skärmen :-) Extra kablar och batterier är inte heller fel. Senast uppstod glappkontakt i 12V-kabeln till monteringen, så då var det bara att plocka fram reserven istället.

Lycka till med en väldigt givande hobby!

Rolf J
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Några bra tips till en nybörjare?

Post by Torbjörn »

Det nämndes nyss här i tråden vikten av att kolla att utrustningen funkar innan man åker ut. En annan sak som kan underlätta och göra att det blir färre prylar att ta fram ute i fält är att packa sådant som kanske inte behövs separat, så att det kan ligga kvar i bagaget om allt går bra.

Ha en bra rutin för att få med allt som behövs. Det är inte så kul om man upptäcker att ett verktyg som behövs för kollimering ligger kvar hemma...

Se till att ha med tillräckligt med batterier, de får sämre kapacitet i kyla. Jag har fått åka hem en gång på grund av det.

/Torbjörn :-)
mselberg
Posts: 2
Joined: 2016-08-27 23:59:12
spamtest: JA

Re: Några bra tips till en nybörjare?

Post by mselberg »

Tack för alla bra tips!

Lars, det var intressant och lärorikt att se innanmätet av Star Adventurer och se eventuella justeringsmöjligheter om det skulle visa sig behövas.
Dock lite fundersam på det där med värmeband. Hur fungerar det? Nåt man köper eller konstruerar själv? Funkar det till objektiv lika bra som till teleskop?

Testa allting hemma först är nog ett väldigt bra tips då allt känns nytt och främmande för tillfället. Normalt är jag en person som försöker packa minimalistikt när jag ska ut och campa i naturen så att lära sig ta med extra kan nog vara bra att lära in :)

Verkar vara svårt hitta ställen som är lätta att nå och som inte har så mycket ljusföroreningar här i södra 08. Har bil så det är inte det att jag är oäven att resa men att ha nåt nära bidrar till att det blir enklare och oftare att ta sig iväg. Tog ett tag innan jag vande mig vid sörmlandsleden som ett komplement till norrländska fjällen så behöver nog bara ställa in mig på att mörka platser finns även om de inte ligger helt avsides.

/Mats
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Några bra tips till en nybörjare?

Post by AstroFriend »

Hej Mats,
Jag brukar inte klara mer än en dryg halvtimme innan daggen sätter sig på linsen om jag inte har värmeband. Det är lite knepigare på kameraobjektiv eftersom det är trångt. Fokusringen kan vara i vägen till ex och det kan vara matrial i plast som har dålig värmeledningsförmåga. Jag byggde mig ett smalt värmeband och dessutom för 5-volt så strömförsörjningen blir enkel, lätt och billig. Men tror det är bättre att köpa färdigt om man inte tycker det är kul att bygga. Man får ju vara försiktig också så det inte blir kortslutning och blir överhettat, kan ju ta eld eller förstöra utrustningen.

Så här gjorde jag:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... -band.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag letar också efter bra platser söder om Stockholm, några ganska bra har jag markerat på kartorna jag länkade till tidigare. Säg till om du hittar något bra.

Har problem med min bil för tillfället men det har ju inte heller varit några mörka nätter. När allt stämmer kanske jag provar platsen söder om väg 257 och norr om Lundby gård. Jag var där en kväll för några månader sedan när jag åkte omkring och letade efter lämpliga platser.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply