Funderingar inför refraktorköp

Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Funderingar inför refraktorköp

Post by Freke »

Hej
Jag tänkte att det var lika bra att starta en ny tråd för mina fortsatta funderingar från denna tråd då jag fick bra svar på ursprungsfrågan där och sen började komma in lite på andra ämnen.

Från att ha varit inne på en WO refraktor har jag börjat titta runt lite mer och hittade denna: http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Där står det "Long working distance of 68 mm from the M48 connecting thread.", vad innebär det? jag tolkade det som att denna refraktor hade inbyggd flattener på samma sätt som WO 71 och därmed behövde man inte pilla med att få till exakt avstånd från flattener?

// Fredrik
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by ragge »

Det står längre ned :
The distance of the M48 thread to the camera sensor is exactly 68 mm, so you have enough space for custom adaptions and for all commercially available cameras.

Tex om du vill ha ett filterhjul eller en off-axis guider mellan kameran och refraktorn. Oavsett detta så måste avståndet vara 68 mm pga att den inbyggda flatterner:n är anpassad för det. Det kan man göra med ledning av din kameras "flange distance" (Canon ha väl oftast 45mm har jag för mig, Nikon 46,5 mm), T-ringens tjocklek plus ett antal distansrör där summan skall vara 68mm.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by Freke »

Ok, så det är samma sak för denna då? https://www.firstlightoptics.com/willia ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Enligt ritningen längst ner är det 66.4mm till CCD-focus plane så oavsett vilken refraktor så måste jag köpa distanser till t2-ringen så jag hamnar exakt där alltså? hade hoppats på nån bekväm lösning där det bara var att skruva ut fokuseraren till lämpligt avstånd men så är det alltså inte?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by AstroFriend »

Utan att nu fördjupat mig in i minsta detalj.

En vanlig triplet med extra flattener typ 81 an.
Där sitter flattenerpaketet efter fokuseraren. Avståndet flattener till kamera trimmar man in på någon bråkdel av en mm om man är noga.

Mer kameraobjektiv uppbyggnad som 71 an.
Här byggs hela optikpaket ihop som en samverkande del för foto. Här ligger fokuseraren mellan hela optiken och kameran och därmed är alla interna avstånd redan injusterade från fabrik.

Att det är krångliggare med en separat flattener är för att den är gjord så den passar flera typer av refraktorer men då med olika avstånd. Samtidigt är ju det en fördel att lösningen är mycket flexiblare. Till ex som jag gör nu då jag ändrar flattener till en med andra egenskaper.

En astrograf är enklare att konstruera än ett teleobjektiv. Man kan göra den med färre linselement därmed ökar kontrasten. Astrografer är oftast ljussvagare än teleobjektiv och till skillnad mot teleobjektiv så behöver ju den endast fokusera på oändligt. Inga makrokrav som man har på ett teleobjektiv. Astrografen borde alltså vara billigare, men teleobjektiven massproduceras ju till fördel för priset. Teleobjektiv är oftast konstruerade för fullframe vilket en astrograf inte alltid är. Nackdelen med teleobjektivet är att du inte får plats med några tillbehör mellan kamerahuset och objektivet. Med en astrokamera blir det utrymme men då kan man inte styra bländaren så enkelt på moderna objektiv.

Här fick vi ledtråden att 71 an presterar bättre än Canons 300mm f/2.8 vilket är toppbetyg.

Jag har tidigare här länkat till en review mellan Canon 600mm f/4 mot tror jag det var en Televue 127mm med flattener. Där övervägde det med fördel till Canon. Äldre sådana teleobjektiv har jag haft möjlighet att köpa för drygt 20000kr. Men valde teleskop alternativet vilket jag inte ångrat även om det varit både krångligt och dyrt att nå de krav jag har.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by AstroFriend »

Varför inte köpa en beg Canon 1100D och ett Canon APO 300 mm f/4. Borde inte kosta mer än 6000 kr tillsammans och inga av de krångligheter du oroar dig för. Det finns nog mer än en här som kan dela med sig av sina erfarenheter om denna kombination.

Till Canon finns många bra program för att datorstyra. Sony tror jag det är värre med. Din Sony är väl dessutom en mirrorless. Det innebär du kör i liveview och därmed värmer upp sensorn kraftigt och du får ökat brus.

Hur stor sensor har din Sony, APS-C eller?

Bara någon fundering.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by Jonas »

Freke, jag sätter numera sällan in bilder på detta forum men om du vill se några bilder jag tagit med Star-71:an med moddad 60D, kan du söka dig till FB-gruppen Astropixlar. Det är naturligtvis croppade bilder men ger ändå en vink om vad du kan få till med exponeringar på 4 minuter vid ISO 1600 med en moddad DSLR.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by Freke »

Tack för input. Gick med i astropixlar häromdagen, ska se om jag hittar bilderna där.

Har hittat två stycken Canon 300mm F4 USM på blocket som kan vara bra alternativ till teleskop, verkar ligga på ca 5000:-

Har även fått erbjudande om en 102mm F7 ED dubblett via pm med 0.8 flattener (F5.6 känns helt ok) för 5500:-, ingen värsting men samtidigt kanske lämpligt nybörjarskop.

Min Sony A55 är APS-C, http://sensorgen.info/SonySLT-Alpha-55.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har skaffat mig en timer på sladd till den så initialt tror jag inte jag behöver ha datorn med mig då om jag kör oguidat vilket kanske gör det smidigare.
Det som talar för teleskop är att jag kan köra med befintlig kamera tills jag skaffar en canon eller möjligtvis nikon, dom börjar ju få bra stöd för datorstyrning nu också.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by AstroFriend »

Man brukar normalt bara ha triplett refraktor vid foto. Men en del dubletter säg vara nästan lika bra som tripletter. Bäst att kolla noga om den är något att satsa på. Du får ju mer vad gäller storlek och tillbehör för pengarna i varje fall.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by Kroppefjäll »

Hej, kanske detta kan vara något http://www.stjarnhusetonline.se/bargain-zone.html" onclick="window.open(this.href);return false;

SW-APO'n kostar 9750:- hos AS, så det är nog ett klipp. Letade själv refraktor för ett tag sedan och fick syn på denna då.

Lycka till.

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by Freke »

Tack för tipset, jag har dock svängt lite i mina planer. Efter att ha suttit och dregglat över bilder på astrobin ;) har jag kommit fram till att jag näst intill är beroende av det röda från HA... så jag insåg att jag nog aldrig kommer vara nöjd med min omoddade Sony A55 och la istället pengarna jag hade på en moddad canon eos 1200d samt ett samyang 135mm f2 objektiv och börjar därifrån, det fick även bli en polemaster då jag tycker det går åt alltför mycket värdefull tid under klar himmel med att ligga på knä och titta upp i polsökaren.

Tänker att det är ganska logiskt att göra fotandet i widefield först och göra sig hemmastadd med fler objekt i varje bild och lär sig hur de ligger i förhållande till varandra innan man börjar zooma in mer på enskilda objekt.

Kanske blir refraktor till nästa säsong, nu har jag något att börja med och det lär också ta sin lilla tid att lära sig pixinsight bra.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by AstroFriend »

Hej Freke,
Gratulerar till köpet. Med den utrustningen kommer det bli väldigt enkelt och snabbt att komma igång de kvällar vädret är klart och det är nog det viktigaste. Blir väldigt imponerande bilder om man bara har rimligt mörker. Till Canon finns många billiga beg APO objektiv. Själv har jag en Sigma APO 150mm f/2.8 som favorit.

Har inte hunnit testa den så mycket, men så här blev det på M45:
http://astrofriend.eu/astronomy/my-astr ... uster.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Din Samyuang blir intressant att se resultatet från, f/2 är imponerande på den brännvidden även om man kanske i astro sammanhang bländar ned något. Upp till 400mm kan väl vara rimligt med kamera objektiv, sedan är nog teleskop vettigare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by hbar »

Hej Fredrik

Jag tror du kommer att bli mycket nöjd med den kombinationen och behåller den även om du skaffar något med längre brännvidd senare.

Jag har själv samma lins o bifogar en bild jag tog för en månad sen. Den är tagen vid f2 med en moddad 1000d. Du behöver inte bända ner något med c-sensor. Jag postade tidigare några bilder med fullformat o f2 och även där så var det bara allra längst ut i hörnen som jag kunde se lite coma.

Har även en 85mmf1.4 som jag köpte innan. Med denna brukar jag blända ner till ca 1.7. Ett 24mm står på önskelistan när jag sett alla Jörgens fina bilder men jag kan tyvärr inte köpa Ölands mörka himmel.

/Håkan
orion.jpg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det var imponerande att det går att få så bra vid f/2, jag bländar gärna ned min Sigma 150 mm APO f/2.8 till f/4 kanske mest för vinjetteringens skull. Tack för att du la ut den bilden, var verkligen intressant att se.

Såg att SamYangen var mycket billigare än min Sigma 150 mm APO 2.8, nära hälften. Kanske ett givet val idag i det brännviddsomfånget om objekten är astro.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by Tannerswe »

Intressant val av objektiv och bara att gratulera!
Samyang är otroligt prisvärda och gång på gång så imponerar de i tester med sin fina optiska kvalité. Det ska bli intressant att följa dig och Håkan och vad ni levererar med dem.

Är själv sugen på att skaffa mig ett mellanting till min Samyang 24mm f1.4 (användbar från f2) och min RC på sina 935mm och detta objektiv ligger bra till och "konkurerar" med Canons fasta 200mm f2.8 just om nästa inköp... om det nu inte blir Samyangs nya 14mm och det lite lägre f2.4 :P
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Funderingar inför refraktorköp

Post by Martin F »

Samyang 24/1.4 är riktigt fin. Däremot är jag inte lika imponerad av 14/2.8. Den ger påtagligt blekare färgåtergivning och även sämre kontrast jämfört med mina Canonobjektiv 17-40/4L och 24-105/4L.

Sent from my phone using Tapatalk.
Post Reply