Fotografera flera kvällar

Post Reply
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Fotografera flera kvällar

Post by jeffsundin »

Har en fråga gällande att samla foton under flera kvällar.

Har läst att många har samlat på sig foton under en väldigt lång period och har exponeringar på totalt flera timmar. Men det jag då undrar är hur man gör med dark och flats?

Flats måste ju ha samma position med kamera och andra inställningar och detsamma gäller darks. Hur funkar detta när man tar foton från fler kvällar?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fotografera flera kvällar

Post by Martin F »

Jag har aldrig haft problem med att ta flats vid ett tillfälle. Så länge det är samma kamera+teleskop. För min del skulle det bli ohanterligt annars.

Darks är enbart matchade utifrån exponeringslängd och temp. När de togs bryr jag mig inte om.

Sent from my phone using Tapatalk.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Fotografera flera kvällar

Post by magnuslar »

Hej!

Jag samlar mina subs i mappar med datum, och försöker ta nya flats ganska ofta, och definitivt när jag ändra nåt (filter, dammat kameran eller så). Så kalibrerar jag varje datum med flats som "gäller" den dan. Sen kombinerar jag ihop bilderna och stackar/integrerar. Så att alla blir inte kalibrerade med samma flats.

Så har jag ett dokument där jag försöker hålla koll på det hela. Blir väldigt många mappar och filer väldigt fort. Jag använder en mindmap för det (freeplane) - smidigt verktyg.

Darks och Bias däremot, det är som Martin skriver samma. Matchar bara temperaturen.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fotografera flera kvällar

Post by AstroFriend »

Att hålla reda på alla kalibreringsbilder kan lätt bli ganska rörigt. Vad gäller darks så är det ju viktigt med temperaturen att den matchar mellan bild och darks.

Jag använder verktyget Irfanview för att döpa filerna med temperaturen vilket är enkelt om man har en Canon kamera som har inbyggd temperatur sensor som går att läsa ut.

Jag har skrivit en liten instruktion här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... canon.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Till DSS finns till och med ett verktyg som automatiskt väljer ut rätt dark till respektive bild, även temperaturen om det är en Canon.

Numera har jag dock en annan metod så jag slipper ta dark bilder och sparar massor av tid och sliter inte på kameran. Dock lite komplicerad att komma igång med.

Den metoden bygger på dithering:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ering.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Fotografera flera kvällar

Post by Martin F »

Använder man Backyard EOS då döper den automatiskt varje fil med exponeringslängd, ISO, temperatur, Light/dark etc. Enormt smidigt!

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Fotografera flera kvällar

Post by jeffsundin »

Tack för alla svar :)

Alltid lär man sig något nytt! Det är en spännande hobby!
Post Reply