Skärpa på bilder

User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

Jag har faktiskt inte croppat eller zoomat något alls på bilden :/

Jag kollimerade också när jag fick tuben. När jag kollar så ser allt ut att vara centretat, men får se om jag har rätt sen när jag får laserkollimatorn, den har redan beställts! :)

Jag tycker också att det är extremt jobbigt att hitta rätt fokus då man inte ser något alls vid liveview förutom om man kollar på starka stjärnor etc som du sa Palm. Så jag har ritat ett streck på på fokuseraren så jag vet vart det bästa fokuset jag hittat ligger. Men det är ju svårt att se exakt på milimetern när man kollar liveview, vet inte hur pass mycket roll det spelar om det är en milimeter hit eller dit.

Brukar alltid ha tuben ute på balkongen innan jag ska bege mig iväg. Lägger också ut den ur bilen medans jag monterar allt annat och ställer in mot polstjärnan, så den bör väl hinna svalna?

Gällande temperaturen kanske det kan vara smart att ha med sig en termometer då? Man kanske inte kan lita till 100% på vad mobilen säger?

En spännande men krånglig hobby är det haha!
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by Martin F »

Nu är vi nåt på spåren! :)
En markering på fokuseraren räcker inte, det är mycket små marginaler! Dessutom måste kollimering göras varje gång i stort sett.
Dessutom tror jag du underskattar nedkylningstiden. Minst 1-2 timmar brukar jag låta min kylas och då förvarar jag den ändå inte så varmt som rumstemperatur.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

Aaha! Då har jag vart lite slarvig med fokusen :) Låter krångligt att använda sig av program för att hitta fokus då man måste släpa med sig datorn isåfall, vet inte heller om min mac mår så bra av att vara ute i kylan för länge. Men då kanske det är en bra idé att köra på den där bahtinovmasken!
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skärpa på bilder

Post by AstroFriend »

Hej Jeff,

Jag har skrivit lite om mitt fokuserings projekt med motor.

1 steg på motorn motsvarar 1.7 my och ca 30 my (1/30 mm) kan man märka som ofokuserad med det teleskopet jag har idag. Temperaturdriften kan vara så mycket som 90 steg per grad. Tidigare hade jag en Pentax 500mm telefotolins, den var inte lika skarp och därmed blev det inte så känsligt.

Jag tror ditt teleskop rätt injusterad har väldigt bra fokus i center och med rätt comacorrector kanske 10-15 mm ut från center.

Här är min fokusprojekt länk om du tycker det skulle vara intressant att läsa:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... focus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Palm
Posts: 12
Joined: 2013-04-28 12:39:57
spamtest: JA
Location: Sandviken

Re: Skärpa på bilder

Post by Palm »

Ok, då backar jag från croppningsspekulationerna :). Jag insåg i alla fall själv efter några mer "suddiga" resultat att fokus är mer kritiskt än vad jag lyckades skruva till med live view, och den där millimetern du nämner kan mycket väl utgöra pudelns huvudsakliga kärna.. Gick bättre med bathinow, men lite väl tidsödande, och närmast obligatoriskt att skruva bort sig mellan exponeringarna och få börja om från noll några gånger.. 8). En av mina bättre investeringar var BYEOS som innehåller ALLT och lite till för DLSR-foto, bl.a. fokuseringshjälpmedel där du som sagt ställer in efter en siffra (tror det finns en Nikonversion också?). Har själv funderat på att uppgradera originalfokuseraren till nåt bättre med dual speed, men tycker det funkar rätt OK med att trimma lite försiktigt med hjälp av programmet och låsa fokuseraren i det läget. (Sen är det ju som Lazze skriver - eländet rör ju på sig eftersom kvällen går och temperaturen ändras, så det är läge att kolla skapligt ofta.)

Tror i alla fall vi kan utesluta problem med optisk kvalitet - bildgoogla på "deep sky Skywatcher 200p" eller nåt ditåt så finns det massor av knivskarpa bilder på nätet.

Berätta hur det går & lycka till, :good:

/Palm
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

Läste igenom länken astrofriend, intressant! Om man bara hade vart så händig haha :)

Ska bli spännande att se hur det blir nästa gång vädret tillåter lite astrofotande :) Tack alla för hjälpen!
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Skärpa på bilder

Post by ragge »

jeffsundin wrote:Aaha! Då har jag vart lite slarvig med fokusen :) Låter krångligt att använda sig av program för att hitta fokus då man måste släpa med sig datorn isåfall, vet inte heller om min mac mår så bra av att vara ute i kylan för länge. Men då kanske det är en bra idé att köra på den där bahtinovmasken!
Jag kör också utan dator (men med Android surfplatta och appen qdslrdashboard). Mitt tips i slutet av denna tråden viewtopic.php?t=14517" onclick="window.open(this.href);return false; kan göra Bahtinov-proceduren lite lättare. Och en sak till - om du har en stor dagghuv och tuben pekar rätt upp så kan det vara svårt att lägga en mask på plats (och ännu värre att ta bort den). Jag har monterat tre små 90 graders vinklar i tunn plåt i periferin på min mask så att den passar längst ut på dagghuven - funkar kanon.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply