Skärpa på bilder

User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

Jag har vart ute och fotat ett tag nu med min Skywatcher Explorer 200p. Kameran jag har är en Nikon d3100.

Men jag känner att jag inte får fram en bra skärpa/upplösning på bilderna. Det är inget man gärna har som bakgrundsbild på datorn t.ex då det blir oklart/suddigt när man förstorar eller zoomar in.

Min fråga är om det beror på själva tuben eller om det är en bättre kamera som behövs? Har kollat runt på kameror som t.ex Nikon d5500 eller Canon Eos 5D Mark II. Men innan jag slänger allt för mycket pengar på saker så hade det vart bra att veta om det blir samma problem med en annan kamera med denna tub.

Har ni några tips som kan hjälpa mig att förbättra mina bilder?

Här är en bild som jag tagit där det vart ca 10-20 min exponeringstid.
2.jpg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by Martin F »

Hur långa exponeringar? Kör du med guidning?

Jag ser att stjärnorna är ovala vilket tyder på att polinställningen inte är perfekt och att du inte guidar.

Klarar en 200P att nå fokus helt och hållet med en DSLR? Det finns ju 200-PDS som är anpassad för astrofoto.



Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

Brukar köra på 60 sek - 70 sek långa exponeringar. Fokusen ska fungera, använder liveview på kameran för att hitta bästa möjliga fokus.

Blir även dålig skärpa på andra bilder som har kortare exponering där stjärnorna är helt runda.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by Miska »

Har du en komakorrektor?
Typ en sån här; https://www.astromarket.org/astrofotogr ... ographic-5" onclick="window.open(this.href);return false;

Det ska platta till fältet som man ser samt ta bort "exploderande" stjärnor som kan uppstå vid långa exponeringar.

Som @Martin F skrev så är PDS mer lämpad för fotografi än P-modellen då speglarna är gjorda för det i PDS-modellerna.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

Har funderat på att köpa en komakorrektor när pengarna finns. Är det speglarna som inte ger en tillräckligt klar bild på 200p då helt enkelt? Så det skulle inte spela någon större roll om jag köpte en bättre kamera?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skärpa på bilder

Post by AstroFriend »

Minst troligt det beror på kameran, din kamera skall kunna leverera bra bilder antar jag även om jag nu mest känner till Canon. Men det som ev. skiljer är mer eller mindre brus, inte skärpa.

Utan coma corrector blir stjärnor som inte ligger i centrum av bilden utdragna. För att klara en större sensor som du har är det ett måste.

På en Newton är det mycket viktigt du har justerat in speglarna perfekt, ändrar sig lätt när man flyttar teleskopet och då får man göra om. Förenklas med en laser, själv har jag refraktor så har inte hållit på så mycket med det.

Även när man lyckas få perfekt skärpa så har man temperaturen som gör att teleskopets längd varierar. Min motorfokuserare har en termometer som justerar för detta. Har man bra optisk kvalite syns det väldigt tydligt när fokusen faller ur på temperatur förändringar.

När jag tittar på din bild tycker jag det ser ut som om du inte har den helt i fokus, dessutom en drift pga ej perfekt polinstälnning/guidning.

Är det hela bilden eller har du croppat den?

Du har stretchat bilden vilket gör att starkare stjärnor klipps och ger ett större intryck. Mer avancerad bildbehandling skulle kunna reducera problemet.

Eventuellt kan du ha kondens på speglar eller kamera, brukar vara ett stort problem för mig, har värmare på optiken.

Du har ett relativt stort teleskop med ganska lång brännvidd, allt blir svårare då än med normala teleobjektiv. Ställer bland annat stora krav på monteringen och motorföljningen. Ej perfekt och det blir rörelseoskärpa som man kan se i din bild delvis.

Jag tar för givet du arbetar med raw filer från kameran.


Finns många andra saker också men det här och de svar du fått från andra är nog där felet ligger.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by Miska »

Kameran är neutral, den påverkar inte bildförhållandena. Det är optiken som avgör om det blir bra bilder eller ej.

Uppsnappat från Stargazers Lounge:
As well as the dual-speed focuser, the Explorer 200p DS has a larger secondary mirror which is positioned closer to the primary mirror for a wider field of illumination and to make it easier to achieve focus with an imaging camera. The downside is you might need a focus extension tube to bring some eyepieces into focus, particularly 2" 30-40mm widefield eyepieces.

Both models can be used for visual and imaging but where imaging is the priority the 200p DS wins.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

Tack så mycket för all hjälp och alla tips!

Kommer köpa en laserkollimator och kollimera teleksopet innan jag tar bilder varje session.
Kommer även köpa en Komakorrektor och en bahtinov mask när pengarna finns.
Får även öva lite mer på polinställningen!

Hoppas på att detta ökar kvalitén på bilderna :)
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Skärpa på bilder

Post by anivision »

Vilken montering har du?
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

Det är en EQ5 så kan inte köra jättelånga exponeringar. Går sällan över 60-70 sekunder. Brukar få rensa bort många bilder också när det kommit lite vindpustar.
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Skärpa på bilder

Post by Tompa »

En bahtinovmask kan man fixa själv. En vass kniv, kartong och lite tålamod är vad som krävs.
Här är en bra länk: http://astrojargon.net/MaskGenerator.aspx
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Skärpa på bilder

Post by Lazze »

Hej,
Jag tror du gör rätt i att satsa på laserkollimatorn först. Det kommer fortfarande att finnas koma i bilderna utan korrektor, men den kommer att vara symmetrisk och inte vara så tydlig.
Såvitt jag kan se på din bild så är det koma åt samma håll över hela bilden, mer upptill och mindre nedtill, vilket tyder på att det behöver justeras en hel del på speglarna. Sen tror jag faktiskt att din fokus är ganska bra i bilden men en Bahtinov mask är ett underbart hjälpmedel för att spika fokus riktigt bra. Men vill man ha alla bilder skarpa får man vara beredd att fokusera om för varje grad temperaturförändring som sker.

/Lasse
User avatar
jeffsundin
Posts: 75
Joined: 2016-09-21 22:01:32
spamtest: JA

Re: Skärpa på bilder

Post by jeffsundin »

hmm, följdfråga på att behöva fokusera om vid temperaturförändring. Hur gör man då med flats? I och med att dom är beroende av fokuseringen och att den är exakt samma som när man tog bilderna.
Palm
Posts: 12
Joined: 2013-04-28 12:39:57
spamtest: JA
Location: Sandviken

Re: Skärpa på bilder

Post by Palm »

Hej, jag använder själv ett 200p och fotar med en Canon 500d - tror vi har typ samma sensorstorlek. Om jag tittar på nåt av mina foton av m42 så ser det alltså ut som du croppat/zoomat ganska rejält, och det är nog en bidragande orsak. Back focus har aldrig varit det minsta problem med teleskopet - jag har petat i en comacorrector, och har nog fortsatt uppåt en cm tillgodo. Däremot är det väldans lurigt att få till perfekt fokus utan hjälpmedel - skaffade en bathinow som jag tycker är bökig att använda med live view (du måste hitta nåt bra ljusstarkt för att se strålarna, alt. ta några sekunders exponering och prova dig fram). Bättre att använda nåt digitalt fokushjälpmedel och gå på ett mätvärde, brukar finnas i olika capture- och kameraprogram (BYEOS, Sharpcap m.m.). Det hjälpte åtminstone mig att hitta rätt. Sen är ju temperaturstabiliteten en faktor som kan spöka - är tuben helt nedkyld när du fotar?

Laserkollimator är nog mitt tips också - mitt teleskop håller sig väldigt stabilt och behöver knappt röras på en hel säsong (åker dock inte runt med det mer än att det bärs från källare till bakgården), men det var en bra bit off vid leverans. Du kan alltid kolla via "stjärntest" om kollimeringen är dålig. Komakorrektor skulle nog inte påverka den här bilden alls, om den är så beskuren som jag gissar, den rättar ju bara upp utdragna stjärnor i ytterkant. Stackningsprocessen har ju också en del impact på resultatet.

Tror det kan vara en combo utav att du inte riktigt prickat 100% fokus vid fotograferingen, och att bilden är croppad. Optiken i 200p är alldeles förträfflig, och du (gäller nog även undertecknad :green: ) lär inte få bättre/skarpare resultat med dyrare tuber än på ett tag.. lycka till! :-)
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Skärpa på bilder

Post by Lazze »

Det är inga problem. När temperaturen sjunker krymper tuben ihop (även optiken påverkas men det är mer komplicerat och hur det spelar in är inget jag kan förklara) och fokuseringen är just till för att kompensera för detta så att du har samma optiska avstånd hela tiden, dvs fokuseraren kommer att behöva dras längre ut och flatsen ser likadana ut.

/Lasse
Post Reply