Vad använder man ett plate solve program till?

Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Vad använder man ett plate solve program till?

Post by Datarolf »

Hej,

Som rubriken lyder, hur och till vad använder man ett plate solve program?

Jag har provat att installera Plate Solve 2 med tillhörande databas. Och visst, jag kan öppna en av mina fits-filer och göra plate solve på den. Resultatet blir en bild med stjärnorna inringade och kryssade - men vad gör jag med den och till vad nytta?

Vänliga amatörhälsningar

Rolf J
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Vad använder man ett plate solve program till?

Post by Fredrikdb »

Blir mycket att skriva men se videon nedan spola fram till 27 min men i det hela att ta reda på var man exakt är när man fotar med automation och programmerade nätter typ

https://www.youtube.com/watch?v=xctbYBUqvHE" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Vad använder man ett plate solve program till?

Post by Datarolf »

Tackar - det var ju en bra och tydlig förklaring i videon. Inser att detta är något man har nytta av när man har kopplat styrningen av monteringen till datorn, och så långt är jag inte än.

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad använder man ett plate solve program till?

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
Jag använder AstroTortilla, med det tar jag ett provfoto dit teleskopet pekar, därefter analyser plate solve programmet hur mycket fel teleskopet pekar och rättar till det inom någon bågminut. Ovärderligt för mig, kunde ta mig en halvtimmer eller förut, nu går det på någon minut.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply