Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

Post by dragneg »

Jag kollimerade igår på Vega. Där fanns fortfarande lite att göra men nu tror jag inte jag kan få det så mycket bättre. Dammet på sensorn kan jag förstås fixa.

Jag ställde fokus flera gånger medan temperaturen föll under kvällen. Tyvärr var jag både trött o kall fram på morgonkvisten och missade kolla mot slutet, därför blev en jämförande fem-minutersbild på M13 ofokuserad. Trist…

Men, stjärnorna blev nu något mindre, rundare och var inte längre ”belysta från höger”. Ytterst tillfredsställande!
Skillnaden mellan två bilder av M82 på två respektive tre minuter, är väldigt liten, så det verkar som att jag just där och då också fick styr på guidningen.

Tack för tipsen. Jag hade nog inte på egen hand upptäckt att det är så oerhört känsligt med kollimering och temperatur innan allt tålamod var slut.


”Bahtinov Aid” i APT var intressant. Tyvärr kan jag ju inte använda den i realtid med min kamera, men den visar efteråt att jag lyckades sätta fokus både CLOSE och ON.

Jag har förstått att Canon är en mycket lämpligare kamera för Astrofoto än min Fuji av många skäl. Vilka modeller är populära om det bara är till Astrofoto som kameran skall användas? Kraven är ju olika…

/anders
Attachments
kollimering.jpg
M82-125sek.jpg
M82-180sek.jpg
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

Post by stoffe »

Ett tips ang ställa fokus är att använda FocusMax tillsammans med MaximDL. Det ställer man in en gång vilket kan vara lite trixande, sedan trycker man på focus så tar kameran ett par bilder och datorn kör fokuseraren in och ut och någon minut senare så har perfekt fokus ställts in. Det kräver motorfokus som har ASCOM-drivrutiner men underlättar otroligt mycket.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

Post by LasseH »

Hej,
Kul att det ser lite bättre ut. Jag tycker det ser ut som att sweet spot för kollimeringen ligger lite nedanför till höger om mitten på bilden (möjligen 3-4 mm på chipet). Kan gå att förbättra genom att skruva och fota om vartannat. Men en utmaning.

Sen ser ju inte komakorrektionen ut att vara lysande. Men jag vet inte hur bra det går att få med C8an och 6,3 reducer/corrector. Det viktigaste som gäller alla korrektorer är att avståndet mellan korrektor och fokusplan är inom secifikationen, annars fungerar inte korrektionen bra. Kolla specen eller om andra Celestronanvändare provat ut rätt avstånd. Adapterringar kan behövas, det beror på kamerans geometri.

Det borde gå att uppnå ytterligare förbättringar.

Ett välkänt problem med äldre Celestronteleskop är ju mirror flop vid fokusering. Ta för vana att alltid komma till fokus från samma håll eftersom mirror flop påverkar kollimeringen. Lämpligen fokuserar du alltid genom att skruva in fokusskruven och därmed trycka huvudspegeln uppåt i tuben.

Mvh,
LasseH
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

Post by AstroFriend »

Här är en korrector för SCT som jag tror är av lite bättre kvalite:

https://starizona.com/acb/Starizona-SCT ... 851C0.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Den klarar 27mm image circle. Men inte ens den skulle riktigt klara din stora sensor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

Post by dragneg »

Hej Lasse (”LasseH”).

Den vänstra Vegan här ovan är tagen före kollimering och den högra är tagen efter. Är den ändå inte riktigt bra, eller ser du sweet spotten på bilden av M81/82?
Under kollimeringen hade jag stjärnan mitt i bilden. Skall jag kollimera något utanför mitten?
Även Lasse (”Lazze”) skrev i lördags om att ”sweet spot” låg till höger om centrum. Om den ligger kvar där nu är det väl lite märkligt, eller ger det rent av en ledning om vad som är fel?


Jag har bytt från en OAG på 27 mm till en på 10,5 mm. Ifall avståndet mellan korrektorn och sensorn var rätt från början vet jag inte, men denna diff på 16,5 mm ställer naturligtvis till det åt något håll. Avståndet jag har nu är 90 mm.
Jag skrev nyss till Celestron för att fråga hur långt det skall vara mellan korrektorn och kamerans sensor. Får se vad de svarar.

Angående ditt fokustips så är det ju självklart när jag läser det, men inget jag skulle komma på själv spontant ute i kylan och mörkret...
Jag hittade bilden nedan på CN-forum. Den tillför ytterligare en del om fokuseringen.


Lars (”AstroFriend”)
Det där med ”image circle” behöver jag läsa på, det är inget jag har någon kunskap om alls. Jag vet dessutom inte specifikationen på min korrektor.

/anders
Attachments
fokus.jpg
fokus.jpg (75.51 KiB) Viewed 4321 times
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
Image circle är väldigt enkelt. Måttet image circle talar om hur stor diameter som bilden blir bra på i fokusplanet. Inom denna cirkel måste din sensor rymmas. Om din sensor till ex. är 20x20mm har den en diagonal på ca 30mm. Image circle måste då vara minst 30mm om du vill få bra bild över hela sensorn och ända ut i kanten där problemen oftast blir störst.

Avståndet coma corrector till sensor är mycket viktigt och känsligt, det bör hålla sig inom några tiondels mm. På billigare varianter brukar avståndet vara 55mm, på de mer påkostade har man oftast större avstånd så att man får plats med OAG, filterhjul och liknande tillbehör. De sista tiondelarna får man trimma in och görs kanske enklast med stöd av något dataprogram om man vill fullända det.

Har man kommit ned på de smådetaljerna kanske man också har monterat in en tilt justering så man får kameran i exakt ortogonalt (90 grader) plan med optiken. Viktigast vid ljusstarka teleskop, typ f/5 och mer som har litet skärpedjup.

Jag föredrar skruvanslutningar mellan tillbehören, klämmkopplingar är för ostabila och ger ingen bra precision.

Här hittade jag en länk om image circle:
https://en.wikipedia.org/wiki/Image_circle" onclick="window.open(this.href);return false;

Fast de pratar bara om vinjettering, lika viktigt är ju också att hela det fält som använts är skarpt.

Och här om vinjettering:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vignetting" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Re: Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

Post by dragneg »

Tack Lars, det var ju faktiskt inte så svårt. För att vara relevant borde det dock vara etablerat en standard för hur stor distorsionen får vara i periferin av en ”Image Circle” för som du skrev, det är en tilltagande distorsion och man har olika krav på vad som är acceptabelt. Min sensor är 28,3 mm på diagonalen, så nu förstår jag att den är ”stor”.
Jag skulle vilja ha specen på Celestron-reduceraren för att kunna jämföra med resultatet på bilderna…

T2-standarden är ju 55 mm till sensorn. På min spegellösa Fuji X-T1 sitter sensorn endast 17,7 mm från objektivfästen, så min T2-adapter är ungefär 37 mm.
AstroSweden räknade ihop det åt mig med 27 mm OAG, plus 25 mm fokaladapter. Med 55 mm T2 blir det 107 mm till sensorn. Jag har sedan bytt till en OAG som bara är 10,5 mm, vilket ger 90,5 mm till sensorn. Ifall det är noga med avståndet, förstår jag att jag har vissa problem med bildkvaliteten.

/anders
Anders Gengård, Partille
https://flic.kr/s/aHsmpbZkJ5
Post Reply