Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

User avatar
dragneg
Posts: 79
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA
Contact:

Det blir inte bra. Vad kan vara fel?

Post by dragneg »

Hej.
Jag är nybörjare sedan september och har försökt fotografera genom min Celestron 8” med fokalreducerare f/6.3, på en Celestron CGEM sedan dess. Min frustration växer och jag skulle därför vara väldigt tacksam om jag kunde få lite hjälp och råd.

Bifogad 5-minuters exponering på M13, guidad med Lodestar X2 genom en Off Axis Guider, är endast tagen som en test. Efter flera timmars kalibrerande, bestående av Two-Star-Align, Calibration Stars, All-Star Polar Alignment, följt av PHD2 Drift Align i flera omgångar, är resultatet….uselt.

Jag har kollimerat tuben så gott jag kunnat med hjälp av en ”Artificial Star” och i centrum av fältet såg det riktigt bra ut, sämre då i periferin.

Jag ställer in skärpan med en Bahtinov mask och utrustningen har nått utetemperatur med daggkåpa monterad och dew-heater påslagen.


Jag undrar:
Är poljusteringen acceptabel med tanke på att denna exponering är fem minuter? PHD2 Guiding Assistant rapporterade en error mellan 0,2 och 2,5 arc-min

Är de avlånga stjärnorna i bildens övre högra hörn ett resultat av konstruktionen på en SCT, eller på grund av dålig kvalitét på mitt exemplar av Celestrons 8” med f/6.3-reducerare?

De stjärnor som trots allt är runda, är ganska stora. Är det resultatet av en ”yvig” och dålig guidning eller något annat?

Stjärnorna ser ut som bubblor som är belysta från höger. Beror det på fokus, dålig kvalitét på grejorna eller någon dålig inställning?

Är en Celestrons CGEM en montering av så låg kvalitét, att man får räkna med stora glapp och backlash?
PHD2 Guiding Assistant hävdar en DEC backlash på runt 30px och 8000ms. Rådet är guidning i ”only one DEC direction”. Bilden är tagen med DEC-guidning i endast North, vilket verkade vara rätt håll.


Finns det något att göra åt eländet?

Ytterst tacksam för svar…

/anders gengård