Behöver köptips Canon EOS

User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by Tony »

Ja, det ska väl stå Baader-typ, ett filter som klipper vid rätt våglängd.

På länken ovan så var dom inte begagnade som jag uppfattar det. 1200D har ju knappt funnits i 3 år.
Finns nog en poäng med nya kameror. Jag antar att sensorn faller bort en del med tiden. Nya heta pixlar uppstår.
Defekter som inte märks på en normalbild men som är irriterande mot en svart rymd.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
OlofH
Posts: 29
Joined: 2015-10-28 23:07:57
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by OlofH »

Tack för alla intressanta svar!

Min plan är att skaffa en Newton 130-200mm apertur. Jag fick som sagt tag på en 550d för billig penning och det räckte med att en person i tråden tyckte om den för att slå till. Jag är ju nybörjare på foto och definitivt astronomi så kommer nog ägna stor del av min att bara få grunderna rätt och sedan modda vid lite längre fram. Finns la en hel del objekt som inte kräver moddning.
Komakorrektor lär jag dock inte komma undan. Blir inte direkt en f12-tub.

Tack för all hjälp
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by AstroFriend »

Hej Olof,
Kul du har kameran grejad nu. Tror inte du behöver ha modifieringen så högt prioriterad, går väldigt bra utan med på många objekt.

Astrosweden har en kampanj på både 6" och 8" Newton. Kanske kan vara något?

Hur avancerat tänkte du göra det på monterings sidan?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
OlofH
Posts: 29
Joined: 2015-10-28 23:07:57
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by OlofH »

Jag har en EQ6-montering så borde väl klara 10kg+- några kilon för fotografering. Känns bra att ha så saftig montering om jag skulle utöka mitt tub-stall med lite större pjäser för att obsa med.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by AstroFriend »

Hej Olof,
Jag har också en EQ6, mycket nöjd med för de pengarna den kostade. Idag har jag en 5" APO monterad på den, jag har inte vägt vad det väger, men mellan 10-15 kg borde det vara. Precisionen kunde kanske vara bättre men det skulle bli en väldigt stor kostnad till nästa steg, en EQ8 kanske. alternativt kunde man ju modifiera den med bältdrift andra lager och så, det kanske du gjort? Jag hade en 10" Newton på den tidigare och det gick också bra, men fick inte plats med teleskopet så jag sålde det.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
OlofH
Posts: 29
Joined: 2015-10-28 23:07:57
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by OlofH »

Den är inte moddad annat än att klacken är modifierad för att klara tunga grejer även på våra breddgrader. Tanken är att montera en newton mellan 130-200/650-1000mm. Det är dock mycket som jag förstått jag måste ta i beaktande. Den måste bl a fixa tyngden av min 550D, det måste vara lämpligt fokus för foto och jag hade långtgående planer på att fixa en autoguider av min 9x50-sökare. Jag har tillfälligt avbrutit den operationen för det var kanske knepigare än jag först trodde. Jag vet inte heller om jag egentligen behöver autoguider inledningsvis för jag kommer knappast börja med det mest ljussvaga.
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by anivision »

Jag skaffade en skywatcher 150pds efter att ha läst en massa om denna på stargazers lounge. Det verkar finnas många som gillar denna samt dess lillasyster 130pds. Där finns trådar endast dedikerade för fotografering med dessa, och med tanke på resultatet på många av bilderna publicerade där tyckte jag att de verkar vara bra köp. Jag har dock inte hunnit testa själv så jag kan tyvärr inte bidra med egna erfarenheter annat än att det blir en riktigt smidig setup med min tub.
Post Reply