Behöver köptips Canon EOS

OlofH
Posts: 29
Joined: 2015-10-28 23:07:57
spamtest: JA

Behöver köptips Canon EOS

Post by OlofH »

Hej på er,
Jag ska införskaffa en Canon EOS för att börja med astrofoto. Anledningen till att jag vill ha just en Canon är att en god vän har ett rejält stall av diverse Canon-linser som jag lätt kan få låna. Han har dock noll koll på astrofoto.

De modeller jag tittat på och som verkar inom min prisram begagnat är:
1100d-1300d
450d-650d
möjligen fler givetvis.

Någon som har erfarenheter av dessa? Jag är mest intresserad av att veta om det finns modeller som inte alls passar och om det är vissa som har praktiska fördelar som jag kanske inte tänkt på.

Tack på förhand!
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by Jonas »

Inom den prisramen; 600 eller 650D.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by AstroFriend »

Hej Olof,
Jag har haft/har, Canon 350D, 5D och nu 6D.

Förr brukade de rekommendera 1100D, på senare tid hör mycket om 7D II som lär ha bättre egenskaper i det bjupröda. Den senare är nog dyr antar jag men om man o andra sidan kan klara sig bättre utan att behöva modifiera så spar man den kostnaden. Ragge (Umeå Ragge) har skaffat sig en 7D II, han kanske ser det här och kan berätta om sina erfarenheter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by Martin F »

Jag har en 550D som jag är nöjd med. Mycket bättre än min 1100D.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
En nyfiken fråga om vad det är som är så mycket bättre på 550D jämfört med 1100D (ur astrofoto synpunkt) ?

När jag jag bytte från 5D till 6D tyckte jag först allt blev mycket bättre. Men idag när jag kan göra mer avancerad förbehandling av bilderna tycker jag inte skillnaden är så stor. 6D har antagligen mer avancerad förbehandling av raw bilderna redan i kameran. Då tappar man en del kontroll över det.

Det som skiljer dock är att den nyare har mycket lägre ampglow och mindre antal heta pixlar. Styrningen av kameran är också mycket bättre, 5D tappade irreterande nog kontakten ofta. Bruset skiljer och är lägre i 6D men kanske till viss del ligger det i kamerans raw hantering. 5D hade mycket stora pixlar som höll nere bruset från objektet.

Totalt sett skulle jag inte vilja byta min 6D tillbaks till en 5D, men man får den senare väldigt billigt om man vill ha något att mecka med.

Något som kunde vara bra idag är att kunna vinkla upp displayen. Tidigare fjärrstyrde jag kameran och då hade det ingen betydelse. Nu med mitt portabla stativ fotar jag utan dator och då finns behovet när skärpan skall ställas in i obekväma vinklar.

Något om fullframe. På större teleskop blir ljuskonen så vid att kamerahuset kommer i vägen och man tappar några mm runt om. Man kan tyvärr inte utnyttja hela sensorn. Gäller antagligen alla dslr i fullformat. Där står jag idag och funderar på åtgärder. När jag fotar portabelt använder jag en 150mm f/2.8 lins och problemer är borta, naturligtvis.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by Martin F »

Jag tycker att bruset är mer lättbehandlat, bilderna från 1100D får ett "grötigare" utseende, sedan ger 1100D svarta streck under starka stjärnor, tydligen väldigt vanligt på den modellen. Plus den högre upplösningen såklart, aldrig fel att kunna beskära.

Jag jämför bara färdigstackat resultat, har inte tittat på enskilda rawfiler.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by Martin F »

Jag är förresten lite sugen på en begagnad 5D och låta monokonvertera den... :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
OlofH
Posts: 29
Joined: 2015-10-28 23:07:57
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by OlofH »

Tack för alla svar!

Fått nys om en 550d för 2500kr med tillhörande 18-55mm-lins. Det verkar vara ett väldigt bra pris.
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by AndersH »

Hej,

Bland rejält gamla kameror från Canon, så är det inget som helst fel på 40D och 50D. Även den inte så lastgamla 7D kan vara intressant, eftersom "ingen" vill ha den nu när 7D MK II har tagit över. Det är väldigt billigt att komma igång om man är beredd att chansa med en gammal halvprofessionell kamera från en privat säljare som varit varsam med sina grejor.

Det är en svår fråga om instegsmodellerna har lika bra bild som semiproffsmodellerna och i sådana fall vad eventuella skillnader kan tänkas bero på, rent tekniskt. Det finns ingen utanför Canon som vet exakt hur chipen och de inbyggda processorerna delar på bördorna för att skapa rena bilder och om en viss processorfamilj gör exakt samma sak i instegsmodellerna som i de halvprofessionella modellerna.

Det jag däremot vet, det är att Canon alltid skojar till det med hutlöst överprisade batterier i olika utföranden med olika laddare och med andra kommersiellt motiverade skillnader i interface hit och dit. Det kan kosta massor med pengar om man har fel laddare sedan tidigare och/eller fel batterier, eller trasiga batterier från en tidigare ägare. Här skall man passa sig. Det handlar om tusenlappar.

7D MK II (som jag äger) är en jättefin kamera, men man måste vara beredd att dra på extrema ISO-tal vid foto av röda nebulositeter. Modifiering är fortfarande att rekommendera, även om proffs-recensenter i när och fjärran menar att det inte behövs.

Det går absolut att få fina bilder på Hästhuvudet och Rosetten, men skall man försöka kriga med kompisarna därute som kör monokrom CCD, så är det modifering som gäller, det är min uppfattning just idag i alla fall.

Anders
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by Tony »

http://www.jtwastronomy.com/products/modified_dslr.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns ju färdiga nya modifierade Canon lite här o där på nätet.
Ex 1200 D för 425 euro...
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Det är nog en bra modifiering. Då tar man även bort skyddsglaset som har dena difusern. Bestor av två filter med var sin rikting, vid vanlig modifiering får man bara bort den ena. Har du sett vad det kostar att göra en sådan modifiering?

Fortfarande problem med ampglow men det har ju en del dyra astrokameror också. Om datakommunikationen blir ett problem beror ju på hur man använder den.

Har också funderat på att skaffa mig en 5D igen och göra stora modifieringar. Bland annat vidga kamerahuset för att reducera vinjettering, även ta bort spegeln. Ibland ser man dom för tvåtusen med någon mindre defekt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by Jonas »

Hej igen,

Förordar fortfarande 600D eller 650 D eftersom de har sensorer bra för astro och vinklingsbara skärmar - vilket inte är att förakta när man ska ställa skärpa eller kontrollera fältet man fotograferar.
Jag kör själv mest med en moddad 60D och är otroligt nöjd med den vad gäller Ha. I övrigt kör jag gärna med en omoddad 5D Mk II som fungerar bra på galaxer, öppna hopar och stjärnfält.
De äldre EOS-kamerorna saknar LiveView men är fortfarande användbara - men då svårare att fokusera.
Känt är att 40D var en bra astrokamera medan 50D var lite sämre. Kan inte verifiera detta men min absoluta favorit är 60D. 600D har, vad jag förstår, samma sensor men i ett lite "enklare paket". Detsamma gäller troligtvis 650D-
Så, återigen, vill man ha en bra astrokamera till budgetpris, rekommenderar jag 600D eller 650D. Om pengarna finns, välj 60D!
För alla gäller att modifiering är ett måste om man vill få fram bra Ha.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by Tony »

Spinner vidare på mitt tidigare inlägg om färdigmodifierade canon.
Jag köpte en ny 1200D för ca 2 år sedan. Tycker att den funkar bra, det jag inte har det saknar jag inte. Priset låg nånstans kring 3500-3900,-

Skulle jag börjat från början idag så hade jag valt en färdig-moddad 1200D.
För samma pris så hade jag fått den moddad.
Har för mig att astrosweden tog ca 3000,- för en moddning. Dom upphörde sen med detta av olika orsaker.
-Ska man få jobbet gjort nu så får man skicka kameran till tyskland (för samma pris och lite till)

Står inte om trådskaparen har en reflektor-spegel eller en refraktor.
Refraktor kräver en baader-moddning, den som erbjöds här ovan.

Jag har en newton och ska väl ta itu med en egen moddningsoperation. 1200D är lite enklare på så sätt att det inte krävs nån lödning.
Dessutom har det börjat dyka upp yuotube-klipp på operationen.
Jag har tänkt att plocka den helt ren på filter och bara sätta tillbaka skyddsglaset eftersom jag har en spegel. En nollbudget.
-Är jag ute och cyklar?

Tycker att tråden har halkat in för mycket på priset för själva kameran utan hänsyn till moddningen.
Att modda en Canon är gränsen för vad en amatör klarar av. Många skickar iväg den. Som sagt,1200D är något enklare.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by micke187 »

Har en 1200D som jag moddat själv och jag tycker inte det var allt för svårt. Bara man är lite förberedd inför ingreppet hur man ska göra så går de faktiskt bra.
Har följt Gary Honis moddningsguide och kollat lite på Youtube och tycker de såg enkelt ut när de gjorde de så.
Enda som man får tänka på lite extra är att försöka att inte få nå damm på sensorn när man ska sätta ihop den igen. Ja tycker om man har en billigare kamera så är det värt att testa än att betala för att få den moddad :)
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Behöver köptips Canon EOS

Post by ragge »

Tony wrote:Refraktor kräver en baader-moddning, den som erbjöds här ovan.
Jag tror du menar att linser (som i en refraktor) kräver att man har ett uv/ir block filter, helt rätt, men det behöver inte vara just av märket Baader.
Det kan tom vara ett löst filter, tex ett gängat 2-tums, som man själv sätter på. Ofta får man ju uv/ir block med "på köpet" i ett ljusföroreningsfilter.

Håller helt med Tony om det smarta i att satsa på en beg färdigmoddad kamera. Jag har en moddad dslr som funkar utmärkt till "vanligt" foto, med en speciell inställning på färgtemperaturen.

Sedan bara ett tips ang vinklingsbar skärm och fokus. Jag har mycket bra erfarenheter av att koppla kameran via usb till en smartphone och ställa fokus via den, vilket kräver att kameran stödjer LiveView. Med Bahtinov-mask går det sedan som en dans att ställa fokus.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply