Foto mjukvara

Post Reply
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Foto mjukvara

Post by Wallevarg »

Hej Astro
Jag är helt ny i detta och behöver lite råd
Jag har köpt en skywatcher Sam som jag monterat på en eq2 och en zwo asi120 färg och tänkte ta lite vidvinkelfoton på vår himmel.
Problemet är mjukvara, jag har fotat med dslr innan och självklart antog att det fungerade lika men när jag öppnade sharpcap var det lite mera än fokusera och knäpp så jag behöver lite råd och hjälp om det finns enklare program med en mera kamera upplevelse dvs för mig långa exponeringar och vänta :)
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Foto mjukvara

Post by Miska »

SharpCap ska fungera. Har själv fotat med det med min ASI1600 fäst på en 50/1.4 glugg.
Dock om du ska fota vidvinkelt så bör du inhandla en DSLR. Enklare på så vis. ASI är bättre för djuprymdsfoto.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Foto mjukvara

Post by micke187 »

Skulle rekommendera att kolla in(APT) Astrophotography tool. Ganska enkelt program att lära sig och billigt är de också.
Använder det själv och tycker det funkar väldigt bra.
Perfekt också om du skulle behöva uppgradera din utrustning nån gång i framtiden för användning av fler av verktygen som finns i programmet :good:
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Foto mjukvara

Post by AstroFriend »

Det är nog många som har en ZWO kamera och använder sharpcap. Du får hjälp snart.

Men du hade redan en dslr kamera? Beroende på modell och vilka objektiv du har så håller jag med de andra här att det borde vara både enklare och kanske bättre för vidvinkligt. Har du en Canon eos är APT ett alldeles ypperligt program för att styra kameran som föreslås av Micke.

Om ZWO kameran har ascom drivrutiner så kan APT fungera även för den. Dock kanske bara betalversionen, kostar dock bara en hundralapp. Kanske står på hemsidan om din kamera är testad.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Foto mjukvara

Post by Wallevarg »

Tack för alla bra svar :)

Ja ja har en Pentax k s1 och en Canon eos 1200d med 35, 50, 100 och 200mm objektiv.
Jag får kanske köpa nån kort refractor till zwo kameran :)
Men ska absolut testa apt. :)
Post Reply