Shutter release

Post Reply
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Shutter release

Post by Wallevarg »

Vilka shutter release lösningar kör ni i fält?

Jag testar nu kabel och tidtagarur eller min skywatcher star adventurer mini och låter den ligga under bara.

Image
Inte så avancerat :)
Funderar om det är bäst att köpa en liten Windows tablet?



Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Shutter release

Post by AstroFriend »

Hej Walle,
Jag brukar använda en lös intervallometer för att styra kameran när jag är ute med den portabla utrustningen. Blir enklare och lite mer flexibelt tror jag. Star Adventurens egen intervallometer har jag inte ens provat.

Exponeringstiderna jag valt har i regel varit 30, 60 eller 120 sekunder. 8 sekunders mellanrum för att ladda ned bilden på minneskortet. Vid meteorshowers där man vill ha så kort lucka mellan bilderna som möjligt har jag ibland använt serietagning istället. Då räcker det med en sekund mellan bilderna, eller rättare sagt, jag ställer en fast tid på kameran, 20 eller 30 sekunder och sedan håller jag ned knappen konstant med låsfunktionen på intervallometern. Det ger kortast möjliga tid mellan bilderna. Använder alltså då inte intervallometerns timer.

Att styra kameran via Wifi är ingen bra lösning, kameran blir varm och batteriet räcker inte så länge.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Shutter release

Post by anivision »

Jag köpte en sån här som jag ska använda till min EOS1000D. Jag har testat och den fungerar väl.

https://www.aliexpress.com/item/Shoot-R ... 0.0.8d6d56" onclick="window.open(this.href);return false;
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Shutter release

Post by Wallevarg »

Wi-Fi går inte till kameran utan till SAM och den sköter kameran via kabel. Men det är extra kablar oavsett vilket är något jag inte gillar :)

-------

Ska nog beställa en då :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Alf
Posts: 2
Joined: 2017-09-29 12:35:56
spamtest: JA

Re: Shutter release

Post by Alf »

Hej!
Nybörjare med en SAM här med.

Bara nyfiken varför du vill byta ut sladden mot en sladd med dosa när SAM gör jobbet utmärkt??

Vilken kamera har du?

/Alf
Post Reply