Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Göran,
Om du bedömer vinjetteringen från bakgrundsljuset får du tänka på att det är en kraftigt gradient från horisonten och uppåt och även påverkat av ljusmiljön där du bor.

Sedan har du vinjettering i kamerahuset som vi pratat om, dessutom verkar inte sensorn sitta riktigt mitt för optiska axeln. Antagligen för att andra sensorer skall få plats runt sensorn. Är dock inte helt säker på detta.

Vad gäller kalibreringen, jag tänkte precis som du och kämpade i flera månader med att skärma av ströljus, det blev bättre men den stora skillnaden blev när jag gjorde mitt eget makro. Dark och bias fungerar bra i DSS och Fitswork är det sämre med. Kan vara att de hanterar DCRaw fel, det är många parametrar som skall vara rätt inställt där, troligen fungerar det bra med monokroma bilder. Men vet inte och bryr mig inte längre nu när jag har en lösning som matematiskt är rätt och också fungerar i praktiken. Eftersom jag skrivit det själv kan jag utveckla det vidare när nya kameror kommer som ev det inte fungerar på.

Du kan testa med att addera till en konstant eller dra ifrån på din master flat, då bör du se om det är det som är fel. Prova i steg om.

Kribba,
Jo monitorer har väldigt ojämn belysning, därför måste du ha en difuser mellan monitor och teleskopet, du ser pappskivan jag har i tutorialen. De flesta skärmar är också väldigt blanka som ger reflexer som förstör flat bilden, problemet minskar med större avstånd. Men då kommer också lätt störande ljus in från rumsbelysningen. Precis som du har jag testat T-shirt tricket, fungerar förvånande mycket bra. Dark Flats är i princip bara en bias, den måste finnas där annars blir det nivå fel. I Fitswork dras automatiskt en konstant bort som passar använd kamera. På 14-bits kameror, i varje fall Canon verkar biasen ligga på 2048 ADU. Verkar konstigt om det inte fanns i PI från början, utan subtraktionen den går det ju inte att göra Flats, om de nu inte gör som Fitswork.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

En sak till, när man gör divisionen är det viktigt det görs i formatet floating point, helst 32-bit. Förr i tiden var detta ett stort problem när data resurserna var begränsade. Man gick över i detta läge endast under divisionen. Nu kan man alltid arbeta i 32-bits läget. Felet som uppstår är avrundningsfel.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Hej!
Jag har nu testat en del med olika flats och divisionsmetoder men inget ser ut att fungera bra
Borde inte vinjetteringen på flatten och bilden följas åt procentuell sett
Det ser inte så ut när man gör profiler av dessa
Dessutom ser det ut som om dom procentuella skillnaderna mellan flats och bild går igenom i slutbilden efter division.
Här nedan ses två bilder en av flatten och den andra av objektet
Vad finns att göra
Vad är det för skillnad i Fitswork mellan divide image (Flat) och divide image (Flat) scaled?
/Göran
Attachments
Diagonal av objekt
Diagonal av objekt
Graph_1.png (7.95 KiB) Viewed 7168 times
Diagonal av flat
Diagonal av flat
Graph_2.png (6.81 KiB) Viewed 7168 times
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Hej igen!
Använde Fitswork Divide (Flat) funktion på en bild och dom båda funktionerna som finna under image combining ger olika resultat
Se nedan
Vad är skillnaden mellan processerna
/Göran
Attachments
Diagonal av Division med Automatic scaled
Diagonal av Division med Automatic scaled
Graph_4Stack_Autonivå.png (7.76 KiB) Viewed 7167 times
Diagonal med divide images(Flat)
Diagonal med divide images(Flat)
Graph_3_flat_div.png (7.91 KiB) Viewed 7167 times
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
En viktig sak när man gör dark, bias och flat kalibrering är att det måste göras på rawfilen direkt. Gör du en debayer på den först blir nivåerna i regel fel och kalibreringen misslyckad. Och så ser det ut på de bilder du visar.

Flat scaled står antagligen för att de normerar nivån på något sätt. Med mina egna makron lägger jag alltid nivån för flatsen på varje färg till ett, då har lightsen samma nivåe före och efter kalibrering i centrum.

Om du på din flats subtraherar den med 5000 ungefär och klipper bort allt under noll så kanske det blir bättre. Men du får fintrimma nivån först och den röda som har helt galen nivå kommer försvinna, alltså bli noll.

Egentligen bättre att demosaica så du får varje färg i separat fil.

Det var det jag skrev om tidigare, nivå justering och demosaic.

Men som sagt jag använder inte varken DSS eller Fitswork då jag inte får det att fungera som det ska med flatskalibreringen. Verkar vara fel i matematiken eller att de förenklat det, är ju ganska avancerat om det skall bli bra på en färgkamera.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Hej!
Jo jag använde RAW filen när jag gjorde divisionen ovan.
Men vad jag anser är att om flatten och bilden har olika kurvor för vinjetteringen så kan det inte bli bra.
Det är ju det som verkar hända i mina filer.
Kurvorna för dom olika färgerna har ju ganska lika form bara nivåskillnader, men om programmet normaliserar allt till mellan 0 och 1 och sedan dividerar så borde det bli rätt. Oavsett vilken färg man använder eller om man använder samtliga färger. Men om flatten och bilden har olika vinjetteringar så kan aldrig resultatet bli bra.
Jag har testat och tagit flera olika flats och olika bilder men med samma resultat.
Jag har en AURORA flat ljuskälla och den skall ju vara erkänt bra (Iallafall ganska bra)
Jag måste ha missat något , men vad??
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Raw, alltså cfa formatet, innan den är uppdelad i färgkanalerna.

Läs om det jag skrev om bias och nivån, är den fel blir det precis så att korrigeringen blir fel. Det var därför jag skrev du skall testa med olika subtraktioner tills du får en kurva som dividerar rätt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Hej!
Ja det stämmer med RAW CFA .
Jag har testat det du sa om bias och olika subtraktioner. Problemet är bara att för att få den högra sidan bra så måste jag addrea ganska mycket men då blir den vänstra sidan ännu mörkare. Om jag förbättrar den högra sidan blir den vänstra sämre och gör jag den vänstra bättre så blir den högra sämre
Jag har även testat med dom olika färgerna individuellt med samma resultat.
Jag skulle behöva öka den högra sidan och minska den vänstra sidans nivåer.
Finns tet något program där man kan normalisera bildens nivåer till mellan 0 och 1 med 32bit flyttal. Skulle vara intressant att se vad man får med dom olika färgerna samt med RAW bilden
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by AstroFriend »

Hej Göran,
Prova aij som jag skrivit om, då blir det perfekt.

OBS, lutningen i kurvan du har efter kalibreringen brukar bero på ljusföroreningen, är i regel allvarligare nedåt horisonten.

Det lutande planet subtraherar du bort i ett senare skede.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Lars: Jag har nu testat ditt macro men resultatet är likadant. Vinjetteringen på höger sida överkompenseras av flatten medan den underkompenseras på vänster sida
Jag har sett att en del beror på att jag tog flatten sedan jag kom in i värmen och då ändrades kollimeringen och vinjetteringen med den.
Jag har nu kollimerat om den och vinjetteringen har en jämnare fördelning men bilden ser fortfarande likadan ut.
Tog ut den gröna färgen och använde bara den men med samma resultat.
Har kollat på kurvorna för vinjetteringen på master flat och den stackade bilden och om jag normaliserar flaten till maxnivån och dividerar den stackade bilden (Gröna kanalen) med den så stämmer allt fram till dom sista 600 pixlarna. Där ska flaten kompensera fullt ut enl kurvorna men i programmen överkompenseras bilden. (Testat både med Pixinsight och AstroArt med samma resultat)
Undrar hur dom normaliserar flaten. Det verkar som om dom använder olika formler på olika ställen på bilden.
Är det ingen som har haft liknande problem med Newton teleskop. f4 är ju snabbt så kollimeringen är mycket viktig och även kamerans fastsättning i teleskopet så att sensorn blir rak. Med ett så snabbt teleskop bör man nog ta flaten direkt efter fotograferingen utan att ändra teleskopet för att inte få problem.
Ska testa det nästa gång det blir väder.
Har även simulerat med flat filer tagna med olika färgade pappersfilter och applicerat dom på bilder tagna med samma ljuskälla som mina flat men ljuset kraftigt dämpat med olika färger på kartong med goda resultat. Ett bra sätt att testa hur olika färgspektra i bilder resp flat påverkar resultatet

Verkar som om jag är den ende i Världen som har detta problem med flat som ej kompenserar som dom bör eller beskär alla andra 10% för att undkomma problemen
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by kribba »

Jag får ju ständigt beskära bort 10% i kanterna med min 1000D. Köpte en 600D billigt på blocket i veckan. Kan rapportera om det blir
några förändringar i kanterna vid nästa fototillfälle. Intressant så testade jag att stacka enbart lightframes från 1000D
i nya mjukvaran sequator, och fick då inga konstiga kanter eller banding. Fick dock göra syntetisk flat för att få ordning på vinjetteringen.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Ja det är något märkligt.
Jag ändrade kollimineringen och satte kameran lite snett så att jag kunde förskjuta vinjetteringen lite åt höder i bilden. Det innebär att om jag använder fitswork och tittar på nivåerna längs en linje i bilden och flatten så borde den kalibrerade bilden vara mörk i högerkant på grund av underkompensering, men den är fortsatt ljusare. Jag vet inte vad som händer i kalibreringen med flats.
Är det någon inställning jag missat eller vad är det för skumt.
Skulle testa i DSS men den version jag har läser CR2 filerna lite konstigt. Det visar en mörk kant längs 2 sidor och den blir några pixlar större än vad den eg är så att Masterbiasen som är en fit fil stämmer inte i storlek med CR2 filerna och det går inte att registrera filerna.
Är det någon som vet vad det kan vara. Sökte efter en nyare version men hittar ingen
Måste man ha Tiff eller Fit filer i DSS för att det skall fungera?
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by Juicy6 »

Om DSS läser CR2-filer skumt kanske man inte har ver 3.3.4. På länken http://deepskystacker.free.fr/download/ ... tacker.zip hämtar man 3.3.2. Sedan får man manuellt hämta rar-arkivet för 3.3.4 på http://deepskystacker.free.fr/download/ ... ker334.rar och kopiera filerna till rätt mapp.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by kribba »

Nån som provat den här nya mjukvaran "Astro Pixel Processor" och hur den hanterar flats ?
Verkar ju lite vilja gå in och konkurrera med Pixinsight.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Varför blir sidorna mycket ljusare i bilden

Post by gorang »

Tack för DSS tipset. Nu går det bra att köra CR2 filer, men resultatet blev samma som i AstroArt och Pixinsight
För övrigt så är AstroArt suveränt snabb på att kalibrera och stacka
Lars: Ditt mackro gav lite annat utseende på kanterna.
Hur gör du när du läggerihop dom olika färgkanalerna till en RGB fil? Försökte med MergeCFA i Pixinsight och sedan en debayer men färgerna blev mycket svaga och konstiga. Kanske missade jag något.
Jag får nog vänta till det blir klart väder igen och ta nya bilder och sedan ta flatfilerna direkt efteråt utan att ändra teleskopet eller kameran så att jag vet att vinjetteringen blir detsamma på flatsen som på dso OBJEKTEN.
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Post Reply