Testat stackning/stretch och har frågor.

Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Testat stackning/stretch och har frågor.

Post by taipan »

Först vill jag säga att jag är nybörjare på deep sky och sitter och försöker lära mig stackning och stretching osv.
Hittade 25 30s bilder på Orion som jag tog för flera år sedan. Omoddad EOS 7d med 280mm ISO 1600 Samt ett CLS filter.
Bifogar en bild på mitt första försök. Stackad i DSS samt stretchad med curves, levels osv i PS. Nu blev det lite konstiga färgstick med CLS filtret. Hur tar jag lättast bort det? Nu är ju allt nästan lite gult. Kanske för att jag försökte öka det röda i Nebulosan lite.. Skulle vilja neutralisera den stackade bilden innan jag börjar arbeta med den.
Den det där att himmelen inte blir jämnsvart, blir lite gul intill nebulosan. Är det sånna skiftningar man kan ta bort med ett gradient filter?
Attachments
orion test.jpg
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Testat stackning/stretch och har frågor.

Post by taipan »

Detta är det stackade bilder från DSS. Visar färgstick från CLS filter
Attachments
2.jpg
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Testat stackning/stretch och har frågor.

Post by taipan »

Svarar på en av mina egna frågor.
Kom på att man kan öppna även andra filformat än RAW i Camera RAW. Där kan jag ju experimentera med vitbalans osv för att ta bort färgstick.. Ska leka med det imorgon..
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Testat stackning/stretch och har frågor.

Post by kribba »

Om du länkar till orginal stacking tif ur DSS, så kan kan jag testa o se hur den stretchar i Pixinsight o gradient reduction.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply